شناسه خبر:61321
1401/7/24 00:00:08

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: انتظار می‌رود دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی درباره صدور سند در حوزه طرح کاداستر (حدنگاری) در بخش زمین‌های زراعی و کشاورزی، به امور سرعت بیشتری دهند.

محمدرضا عدالتخواه در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان از پیگیری‌های دادستان همدان در این حوزه قدردانی و اظهار کرد: پرونده‌های مرتبط با اراضی، از پیچیده‌ترین و متنوع‌ترین پرونده‌ها برای رسیدگی محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر صدور سند در اجرای قانون حدنگار (کاداستر) در بخش اراضی ملی و منابع طبیعی استان به‌خوبی پیش رفته است، گفت: انتظار می‌رود این روند از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی در بخش زمین‌های زراعی و کشاورزی نیز هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف و اسناد آن صادر شود.

دادستان همدان نیز در این جلسه عنوان کرد: مطابق با آمار ارائه‌شده از سوی متولیان امر، تاکنون با اجرای قانون حدنگار برای 99 درصد از اراضی ملی و منابع طبیعی یعنی در حدود 690 هزار هکتار سند صادر شده، هرچند این مسئله برای حوزه کشاورزی آن سرعت لازم را که باید، نداشته است.

حسن خانجانی با اشاره به اینکه بیش از 800 هزار هکتار زمین کشاورزی در سطح استان وجود دارد، ادامه داد: ثبت مالکیت اراضی کشاورزی، برنامه‌ریزی به‌منظور یکپارچه‌سازی اراضی، صدور اسناد مالکیت کشاورزی و شناسنامه‌دار شدن آن و نیز کاهش دعاوی در این حوزه با حفظ حقوق بیت‌المال، بخشی از اهداف اجرای قانون حدنگار است.

دادستان همدان با بیان اینکه در روند صدور سند نهایی رفع تداخلات پلاک‌های اراضی یک ضرورت است و دراین‌باره نیز کمیسیون مرتبط تشکیل شده، تصریح کرد: تاکنون رفع تداخلات در 311 هزار هکتار از اراضی کشاورزی محقق شده و به‌زودی اسناد این زمین‌ها سند صادر می‌شود.

خانجانی افزود: در اجرای قانون کاداستر بررسی 330 هزار هکتار زمین کشاوزی دیگر نیز در کمیسیون رفع تداخلات اراضی برای صدور سند، در دست پیگیری و اجرا است.

شناسه خبر 61321