شناسه خبر:64098
1401/10/1 09:13:23

پیری جمعیت و کمبود نیروی جوان به‌عنوان یک بحران اجتماعی در چندسال اخیر بارها از طرف کارشناسان و نخبگان حوزه اجتماعی و جمعیت‌شناسی مطرح شده که ایران به‌زودی با بحران سالمندی روبه‌رو خواهد شد و نباید اجازه داد آسیب‌های این بحران بیشتر شود.

امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مجلس و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همین زمینه می‌گوید: ما هنوز عمق فاجعه را درک نکرده‌ایم. داستان از این حرف‌ها گذشته، ما وقتی صحبت از آینده هولناک می‌کنیم، یعنی اینکه 20 سال دیگر بحرانی خطرناک‌تر از مسئله پیری جمعیت برای این سرزمین نیست؛ حالا هر دین و اعتقادی می‌خواهید داشته باشید.
آقای بانکی‌پور می‌گوید: چنین فهمی از این بحران را نه در نخبگان جامعه می‌بینیم و نه مدیران و نه حتی کسانی که طرفدار بحث جمعیت هستند؛ اصلاً مسئله دیگر رشد جمعیت نیست، مسئله بحران فوق‌العاده خطرناک پیری جمعیت است. (منبع: خبرگزاری صداوسیما) بعضی مسائل در کشور ما همچون بالا رفتن سن ازدواج، 400 هزار تجرد قطعی، 13 درصد خانوارهای تک‌نفره، افزایش طلاق، عدم تمایل جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده، مشکلات اقتصادی جامعه و تغییر سبک زندگی باعث شد که کاهش نرخ جمعیت که در کشورهای توسعه‌یافته طی چند دهه اتفاق می‌افتد، در کشور ما در یک یا دو دهه پیش آید و این خطر بزرگی برای آینده کشور است.
همدان همچون دیگر استان‌های کشور مشکل پیری جمعیت دارد و نخستین‌بار دکتر عین‌الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1400 در ستاد ملی کرونا استان همدان نسبت به پیری جمعیت هشدار داد و گفت: همدان چهارمین استان پیر کشور بوده و وضعیت جمعیت آن قرمز است و براساس آمارهای رسمی این خطر در کمین جمعیت استان بوده و حل این مشکل نیازمند عزم و همت همگانی از دولت تا تشکل‌های مردمی و بخش خصوصی است.
اما سال گذشته مجلس طرحی را با عنوان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در جهت حل این بحران اجتماعی تصویب و دولت به‌عنوان قانون به دستگاهای مرتبط ابلاغ کرد که نظریات کارشناسان هم دیده شده؛ اما نکته مهم این است که قانون مذکور چقدر اجرایی و عملیاتی شده؟
در اینجا به‌صورت خلاصه به بعضی از اقدامات این قانون که جنبه تشویقی و حمایتی دارد، اشاره می‌کنیم:
- ساخت خوابگاه‌های متأهلی صندوق رفاه دانشگاه‌ها و اوقاف و امور خیریه
- تخفیف 50 درصدی عوارض ساختمانی از طرف شهرداری‌ها
- در اختیار قرار دادن منازل دولتی برای خانوارهایی با 3 فرزند و بیشتر
- تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌ها از 19 تا 50 میلیون تومانی به تعداد فرزندان
- شرایط ویژه قرعه‌کشی خودرو به‌نام مادر
- اجرای برنامه‌های فرهنگی صداوسیما، ارشاد و غیره
- واگذاری 200 متر زمین از طرف اداره مسکن و غیره
این‌ها بخشی از اقدامات این قانون بوده که مهندسی و ابلاغ شده است و نکته مهم‌تر، تصویب و ابلاغ اجرای این قانون است؛ چون ما قانون‌های زیادی داریم، اما در عمل اجرا نمی‌شوند و بی‌شک گذر از این بحران جدی که آینده کشور را تهدید می‌کند، در گرو اجرای این قانون و بهبود فضای کسب‌وکار و توجه به مشکلات جامعه است.
امروز باید کاری کرد، فردا دیر است...

شناسه خبر 64098