شناسه خبر:64361
1401/10/8 09:59:15

سپهرغرب، گروه خبر: جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر با حضور هنرمندانی از 10 استان کشور، از امروز(هفتم دی) به میزبانی کرمانشاه آغاز شد.

در طول سه روز برپایی این جشنواره 17 گروه از استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، ایلام و کردستان در تالار انتظار و مجتمع شهیدآوینی کرمانشاه به اجرا خواهند پرداخت و در پایان با نظر هیئت داوران آثار برتر به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه می‌یابند.
طبق برنامه اعلام شده، چهارشنبه و در روز نخست این جشنواره نمایش‌های عروس جنگ، عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی، به گمونم ماه اومد، داستان مجسمه و تمام که نمی‌شود ولی تمام به روی صحنه خواهند رفت.
امروز پنجشنبه هم نمایش‌های یارافیزمارساد با سس فرانسوی، لابیرنت، داستان‌های میان رودان، خیرنبینی سعیده، کمدی ارتفاعات و بیگانه در خانه اجرا خواهد شد.
روز جمعه و در روز پایانی اجراهای جشنواره نیز کانتری صدای سیمره، چشمها، آخرین نامه، رومانی، شاخ و مانداک به روی صحنه می‌روند.
اختتامیه این جشنوراه هم روز شنبه(دهم دی) برگزار و برگزیدگان معرفی خواهند شد.
به گزارش ایسنا، علی صفدری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه و دبیر جشنواره هم به مناسبت برگزاری جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر به میزبانی کرمانشاه پیامی صادر کرد.
متن این پیام بدین شرح است:
« بسیار خرسندیم که فرصتی دست داد تا در گهواره تمدن ایران، میزبان جمعی هنرمندان و اهالی تئاتر کشور باشیم و این اتفاق را برای رشد فضای تئاتر استان به فال نیک می‌گیریم.
هنر و هنرمند ابزارهایی برای تعالی، رشد و تربیت جامعه هستند که باید این ابزار قدرتمند را برای نفوذ در بین آحاد مردم و اثر گذاری بیشتر تقویت کنیم.
هنر موثر هنری است که بتواند رابطه جدی با فرهنگ ایجاد کند و اثر بخشی اجتماعی هنر منوط به ایجاد ارتباط عمیق بین هنر و فرهنگ و جامعه است و اگر هنرمندی توانست با مردم ارتباط بگیرد طبیعتاً آثار او نیز ماندگار خواهند شد.
هنر متعالی در اسلام، ابزاری ارزشمند برای نیل به اهداف الهی و نمایان‌سازی راه سعادت جامعه است که علاوه بر زندگی فردی، زندگی اجتماعی افراد را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
تئاتر و نمایش یکی از اصیل‌ترین هنرهای ما برای انتقال مفاهیم و ارزش‌هاست. یک هنر انسان‌ساز و تمدن‌ساز که اگر بتوانیم از ظرفیت‌های آن به خوبی استفاده کنیم، یقینا اثرات آن در جامعه جاری و ساری خواهد شد.
جشنواره تئاتر فجر مناطق، فرصتی کم‌نظیر جهت هم‌افزایی بیشتر، انتقال تجربیات و تقویت زیرساخت‌های نمایشی استان‌ها است که علاوه بر آثار فراهم‌سازی امکان استفاده عموم مردم از این هنر، در زمینه توسعه عدالت فرهنگی و تمرکززدایی از مرکز نیز امری موثر خواهد بود.
اینک که در آستانه سالروز شهادت سردار دل‌ها و جان فدای ملت ایران، حاج قاسم عزیز هستیم، امید داریم که جامعه هنری و نمایشی کشور در معرفی مفاخر، برجستگان جامعه و الگوهای اخلاقی مناسب، نقشی پر رنگ‌تر از گذشته ایفا کند.
امید که این رویداد بزرگ هنری به خلق آثار فاخر، شناسایی استعدادها، تقویت زیرساخت‌های هنری و موجب استفاده هرچه بیشتر هنرمندان و هنردوستان کرمانشاهی بشود.»

شناسه خبر 64361