شناسه خبر:64479
1401/10/12 09:15:43

سپهرغرب، گروه خبر: معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه گفت: در قالب طرح سرشماری پستانداران حیات وحش، 263 هزار هکتار از اراضی تحت مدیریت این اداره کل زیر پوشش قرار گرفته است.

«فرشاد فتاحی» روز یکشنبه اظهار کرد: سرشماری پستانداران حیات وحش به‌منظور کسب اطلاعات جمعیتی و برآورد دقیق جمعیت حیات وحش، اطلاع از زادوولد گونه‌های شاخص، مقایسه آمار جمعیتی و انجام برنامه‌ریزی زیست‌محیطی در این حوزه نسبت به سال‌های قبل انجام می‌شود.
وی افزود: گروه‌هایی از محیط‌بانان و کارشناسان این حوزه به مدت یک ماه در 9 منطقه تحت مدیریت محیط‌زیست ازجمله «بوزین و مره‌خیل»، «قراویز»، «بدروپریشان»، «زلزله‌زرد»، «قلاجه»، «پناهگاه حیات وحش بیستون» و «امروله و دالاخانی» به پایش گونه‌های پستانداران پرداختند.
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه برآورد جمعیت گونه‌های پستاندار برای برنامه‌ریزی حفاظتی و تنوع زیستی را از مهم‌ترین اهداف این سرشماری عنوان کرد و گفت: کارشناسان در این سرشماری با استفاده از دوربین‌های چشمی، دوربین عکاسی و تلسکوپ اقدام به سرشماری وحوش کرده‌اند که هم‌اکنون مراحل پایانی خود را سپری می‌کند.
وی با بیان اینکه استان کرمانشاه با تنوع آب‌وهوایی و زیستی دارای گونه‌های متنوعی ازجمله شوکا، کل و بز، آهو، قوچ و میش، پلنگ، خرس قهوه‌ای و سایر پستانداران است، بیان کرد: در جریان این سرشماری 263 هزار هکتار از مناطق تحت مدیریت این اداره کل پایش شده و وضعیت حیات وحش آن مورد بررسی و رصد قرار گرفته است.
فتاحی با اشاره به اینکه تخریب زیستگاه و شکار غیر مجاز و بی‌رویه از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده حیات وحش است، یادآور شد: همه‌ساله در سرشماری‌های حیات وحش این چالش‌ها و آسیب‌ها در استان کرمانشاه که جزء استان‌های منطقه زاگرس محسوب شده و علاوه‌بر خاستگاه کشاورزی کشور، غنی‌ترین تنوع زیستی از منظر حیات وحش و گیاهان را نیز به خود اختصاص داده است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی اضافه کرد: آمار و اطلاعات به‌دست‌آمده از سرشماری پستانداران شاخص به‌صورت سالانه مبنای برنامه‌ریزی و ارتقای سطح حفاظت قرار می‌گیرد و می‌تواند برای پروژه‌های دانشجویی و تحقیقات محققان در حوزه تنوع زیستی و حیات وحش نیز استفاده شود.

شناسه خبر 64479