شناسه خبر:66194
1401/11/30 00:38:34
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی:

معادن باید برای استان، ارزش افزوده داشته باشد

سپهرغرب، گروه خبر - مینو جعفری ممتاز: نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ‌چیز به اندازه معدن برای استان سودآور نیست و باید یک درآمد برایمان باشد؛ ما طرفدار معدن هستیم، به شرطی که تبدیل به ارزش‌افزوده برای استان شود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در نشست اعضای شورای صنایع و معادن استان همدان اظهار کرد: بزرگ‌ترین ظلم در حق یک استان، این است که منابع خام آن را به جای دیگری ببرند؛ این مسئله خالی کردن دست اهالی بومی آن منطقه است. مخصوصاً مناطق بالای شهر همدان از امامزاده محسن تا سد اکباتان که اگر از این مناطق جواهر هم بیرون بیاوریم، به نفع ما نیست.

وی افزود: یک‌سری مناطق استان خط قرمز ما هستند و نباید در آن‌ مکان‌ها دخل و تصرفی صورت گیرد؛ معادن حتی خساراتی را به جاده‌های میان‌شهری وارد می‌کنند و در این خصوص باید تصمیمات مناسب گرفته شود‌.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهمیت جلسات شورای معدن، تصریح کرد: در جلسه شورای معدن درخصوص نفت هر استانی تصمیم گرفته می‌شود‌. در این جلسه مشخص می‌شود که چه میزان از معادن استان بهره‌برداری می‌شود، چه میزان خام به استان‌های دیگر می‌رود و چه میزان تبدیل به ارزش‌افزوده می‌شود‌.

وی ابراز کرد: هیچ‌چیز به اندازه معدن برای استان سودآور نیست و باید یک درآمد برایمان باشد؛ ما طرفدار معدن هستیم، به شرطی که تبدیل به ارزش‌افزوده برای استان شود.

استاندار همدان نیز در این جلسه اظهار کرد: براساس جزء پنج بند الف ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه، فلسفه کار معادن این است که اگر خسارت‌هایی به ابنیه یا محیط‌زیست وارد می‌کنند، باید یک درصد از فروش آن معدن، وارد خزانه معین استان شود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد افزود: وقتی خودرویی به‌جای 10 تُن به‌خاطر منافع بیش از حد مجاز بار حمل می‌کند، به‌طور حتم تردد آن خساراتی را به‌بار می‌آورد که معادن را مستلزم می‌کند تا سهم یک درصد را پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: باید میزان خسارات توسط کارشناس رسمی برآورد و از محل خزانه معین استان پرداخت شود، باید اهالی اطراف معدن یک عایدی از آن معدن داشته باشند و در این امر بحث مسئولیت اجتماعی بسیار مهم است.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: لازم است در ارتباط با تک‌تک معادن هر دستگاهی دچار آسیب شده، مکتوب اعلام کند تا آسیب‌ها از منظر و نگاه تخصصی برآورد شوند که قطعاً باعث گرفتن این یک درصد می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه معادن دارای ارزش‌افزوده بالایی هستند، افزود: علاوه‌بر 15 درصد از حقوق دولتی هر منطقه معدنی که به همان مناطق بازگردانده می‌شود. باید سازوکاری درخصوص نحوه جذب یک درصد سهم معادن طراحی شود و دستگاه‌ها هر خسارتی دیدند، اعلام کنند.

   رشد 10 الی 15 درصد جلوگیری از خام‌فروشی معادن

رئیس سازمان صمت استان همدان نیز در این جلسه گفت: در بحث جلوگیری از خام‌فروشی طی یک‌سال اخیر رشد 10 الی 15 درصدی جلوگیری از خام‌فروشی را شاهد بودیم. همچنین 340 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل صادرات ما در صنایع معدنی افزایش داشته که ارزآوری هم شاهد بودیم.

احمد شانیان عنوان کرد: جذب 15 درصد حق دولتی معادن از خزانه دولت برای استان در حیطه وظایف سازمان صمت نیست و دستگاه‌های برنامه بودجه و اقتصاد و دارایی باید در این خصوص اقدام کنند.

مدیرکل مالیاتی استان همدان نیز در این جلسه اظهار کرد: براساس آمار دریافتی از سازمان صمت در استان 226 صنایع معدنی و 289 معدن فعال است که از 226 صنایع معدنی فقط تعداد 27 صنایع معدنی بالای پنج میلیارد تومان فروش اعلام کرده‌اند و از 289 معدن، 33 معدن بالای پنج میلیارد تومان درآمد دارند.

وجیه‌الله ذکوری افزود: براساس اظهارنامه ارزش‌افزوده در سه فصل از 226 صنایع معدنی، تعداد 123 صنایع معدنی اظهارنامه ارزش‌افزوده را تکمیل کردند که جمع آن یک‌هزار و 561 میلیارد تومان است. همچنین از 289 معدن، 75 معدن اظهارنامه تکمیل کردند که سه هزار و 214 میلیارد تومان اظهارنامه ارزش‌افزوده آنان است.

سیده‌مریم محمدی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان نیز بیان کرد: درخصوص سهم یک درصدی، پیشنهاد اداره حفاظت محیط‌زیست این است که یک آیین‌نامه مدون نیاز داریم و اگر در بحث صنایع و معادن سلیقه‌ای اعمال شود، مشکل خواهیم داشت. در این خصوص لازم است بدانید معادن کوچک که درآمد کمتری دارند، بیشترین آسیب را به محیط‌زیست وارد می‌کنند.

شناسه خبر 66194