شناسه خبر:66453
1401/12/6 02:16:29

سپهرغرب، گروه خبر: معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه وعده دولت در زمینه رفع آلودگی هوای شهر بهار محقق شد، گفت: دولت سیزدهم به آلایندگی نگاه درآمدی ندارد.

«علی سلاجقه» در سفری یک‌روزه به‌منظور بازدید از دو طرح صنعتی و افتتاح سیسم غبارگیر یک واحد، صبح پنج‌شنبه چهارم اسفندماه 1401 وارد همدان شد.

سلاجقه ابتدا در میدان سردار شهید حسین همدانی (فرودگاه) مورد استقبال مسئولان قرار گرفت و سپس برای ادای احترام در گلزار شهدای این شهر حضور یافت.

معاون رئیس‌جمهور پس از دیدار و گفت‌وگو با کارکنان اداره کل حفاظت محیط‌زیست همدان، با حضور در شهرک صنعتی بهاران، از دو شرکت تولید اسید مهاجر غرب و شرکت دیاناکاغذ به‌عنوان واحدهای صنعتی پیشگام در کنترل آلودگی هوا بازدید کرد.

شرکت تولید اسید مهاجر غرب با 22 میلیارد تومان هزینه نسبت به بهسازی خط تولید اسید سولفوریک و اجرای سیستم دوجذبی برای بازیافت گاز دی‌اکسید گوگرد منتشره به هوا اقدام کرده است.

همچنین شرکت دیاناکاغذ تولیدکننده ورق کارتن به روش بازیافت از کارتن‌های مستعمل اقدام به اجرای طرح‌های مختلف در واحد شامل واحد اوزون‌زنی، نصب و راه‌اندازی سیستم بیوفیلتر، اجرای سه سیستم اسکرابر یا همان تصفیه هوا برای خنثی کردن گازهای آلاینده خط تولید فیلتر پرس و هیتکس چنجر (رطوبت‌گیر هوای سالن خط تولید) با هزینه 10 میلیارد تومان کرده است.

همچنین رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با حضور در شهرک صنعتی ویان کبودراهنگ نسبت به افتتاح سیستم غبارگیر شرکت فولاد راد تولیدکننده میلگرد و شمش فولاد از ذوب و ضایعات آهن با ظرفیت 400 هزار تُن در سال، اقدام کرد.

افتتاح و بهره‌برداری از دو دستگاه غبارگیر در شهرک صنعتی ویان کبودراهنگ در راستای کنترل غبار خروجی با هزینه 50 میلیارد تومان نیز صورت گرفته است.

برنامه پایانی علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بازدید از غار علیصدر کبودراهنگ بود.

علیصدر تنها غار تالابی ایران، از معدود غارهای آبی و بزرگ‌ترین غار آبی جهان در 75 کیلومتری شهر همدان واقع در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علیصدر شهرستان کبودراهنگ واقع شده‌ است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست طی این برنامه‌ها گفت: وعده رئیس‌جمهور در سفر استانی به همدان مبنی بر رفع آلودگی هوا در شهرستان بهار، محقق شده است.

علی سلاجقه بیان کرد: در سفر استانی ریاست جمهوری، بنده به‌عنوان نماینده هیئت دولت در شهرستان بهار حضور یافتم که وضعیت آلودگی هوا در این شهرستان نامطلوب و مشمئزکننده بود.

وی اضافه کرد: بنابراین رفع این آلودگی برای شهرستان بهار به‌عنوان محور ورودی استان‌های غربی کرمانشاه و کردستان به همدان به‌عنوان یک اولویت جدی در دستور کار قرار گرفت.

معاون رئیس‌جمهور بیان کرد: آلودگی در این 12 نقطه آلاینده شناسایی‌شده با همکاری استانداری، اداره کل حفاظت محیط‌زیست، فرمانداری بهار و سایر نهادهای متولی، رفع شد.

سلاجقه گفت: بوی پساب ناشی از فعالیت کارخانه کاغذ دیانا بسیار نامطلوب بود که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و تأمین اعتبار مورد نیاز و همپنین با کمک ظرفیت‌های دانش‌بنیان، این مشکل رفع شد.

   جلوگیری از استقرار واحدهای آلاینده

وی افزود: جلوگیری از استقرار واحدهای آلاینده به‌عنوان یکی از اولویت‌ها و خط قرمزهای دولت سیزدهم مورد تأکید است و از این به بعد اجازه استقرار واحدهای دانش‌بنیان به‌خصوص در عرصه صنایع غذایی داده می‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: یکی از مطالبات مردم بهار نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است که در این راستا محیط‌زیست از محل صندوق ملی محیط‌زیست به نوسازی تاکسی‌های فرسوده و ناوگان عمومی کمک می‌کند.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: دولت سیزدهم به آلایندگی نگاه درآمدی ندارد و سعی می‌کند عوارض آلایندگی در خدمت محیط‌زیست قرار گیرد.

سلاجقه بیان کرد: با بهره‌گیری از این عوارض برای فعالیت‌های دانش‌بنیان، از فناوری‌های نو برای کاهش آلایندگی استفاده شود.

وی یادآوری کرد: سال گذشته در لایحه بودجه 20 درصد از درآمد حاصل از عوارض آلایندگی برای صندوق ملی محیط‌زیست درنظر گرفته شد تا کمکی به صنایع و کارخانه‌های آلاینده شود.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با وجود 20 درصد درآمد حاصل از عوارض آلایندگی برای صنایع و کارخانه‌های آلاینده و تصویب افزایش آن حتی به 35 درصد در کمیسیون تخصصی مجلس، اما این موضوع در کمیسیون تلفیق مجلس رد شد.

سلاجقه ادامه داد: معافیت دادرسی‌ها نیز از دیگر موضوعاتی بود که 70 درصد شده و امید می‌رود با کمک دستگاه قضائی این عدد به صفر کاهش یابد.

وی گفت: در زمینه معادن از نمایندگان مجلس درخواست می‌شود کمک کنند تا ضرورت‌های محیط‌زیستی رعایت شود.

   رویکرد بودجه امسال و 1402 محیط‌زیستی است

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه رویکرد بودجه امسال و 1402 محیط‌زیستی است، افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست ازنظر تعداد نیرو و امکانات از ابتدا کوچک درنظر گرفته شده، با این وجود رویکرد بودجه امسال و حتی در اقتصاد دیجیتالی با تأکید دولت و شخص رئیس‌جمهور، محیط‌زیستی است.

سلاجقه اضافه کرد: تقویت صندوق ملی محیط‌زیست از اولویت‌های اصلی این مجموعه است که تسهیلات و وام برای کمک و حفاظت از منابع زیست‌محیطی پرداخت می‌کند.

وی یادآوری کرد: با توجه به تأکید رئیس‌جمهور در آغاز به کار دولت سیزدهم این سازمان در حوزه مشارکت‌های مردمی در مناطق محیط‌زیست، معیشت‌های جایگزین و ظرفیت‌های گردشگری با همکاری میراث فرهنگی کارها و اقدامات خوبی انجام داده است.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ظرفیت‌های تالابی به‌طور کامل احصا شده و دراین‌باره مصالح و منافع جوامع ساکن در حاشیه تالاب‌ها نیز دیده شده است.

وی افزود: در زمینه راه‌اندازی شرکت‌های زیرمجموعه صندوق ملی محیط‌زیست هدف کاهش وابستگی این سازمان به بودجه کشور است که در این راستا دنبال ارتقای زیرساخت‌ها و شاخص‌های محیط‌زیست هستیم.

   مخالفت مجلس با اصلاح قانون حمل سلاح توسط محیط‌بانان

رئیس سازمان حفاظت محیط‌‌زیست گفت: محیط‌بانان، مشمول نیروهای نظامی و انتظامی نیستند، بنابراین نمی‌توانند سلاح حمل کنند که اصلاح این قانون در دستور کار است و وضعیت محیط‌بانان باید تعیین تکلیف شود.

وی پیرامون آخرین وضعیت بازنگری در قانون حمل سلاح توسط محیط‌بانان اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی با اصلاحیه قانون حمل سلاح توسط محیط‌بانان موافقت نکرد.

سلاجقه تصریح کرد: اصلاح این قانون در دستور کار است؛ محیط‌بانان مسئولیت نیروهای نظامی و انتظامی را دارند، اما پرداختی آن‌ها مانند کارمندان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید کرد: تلاش می‌کنیم تا مشکل محیط‌بانان در مسئله حمل سلاح حل شود.

   فیلتراسیون صنایع در دستور کار قرار دارد

استاندار همدان نیز با اشاره به اینکه فیلتراسیون صنایع در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: رویکرد دولت سیزدهم، توجه به محیط‌زیست و پالایش صنایع آلاینده است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد تصریح کرد: شرکت فولاد راد همدان در استفاده از پساب و جلوگیری از منابع زیرزمینی رویکرد خوبی به‌منظور جلوگیری از ایجاد فروچاله‌ها دارد.

وی خاطرنشان کرد: فیلتراسیون صنایع بنا بر توصیه رئیس‌جمهور و سازمان حفاظت محیط‌زیست در دستور کار قرار دارد.

* رفع آلودگی‌های زیست‌محیطی مطالبه مردم شهرستان بهار و کبودراهنگ است

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: رفع آلودگی‌های زیست‌محیطی به‌ویژه رفع بوی نامطبوع و آلودگی هوا ناشی از فعالیت نیروگاه شهیدمفتح یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم بهار و کبودراهنگ است.

فتح‌الله توسلی افزود: با پیگیری‌های صورت‌گرفته برخی از واحدهای آلاینده نسبت به بهسازی خط تولید و نصب سیستم تصفیه هوا اقدام کردند.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در شهرستان کبودراهنگ چندین شرکت بزرگ فولاد با آلایندگی بالا فعال هستند که یکی از این واحدها به‌علت شدت بالای آلایندگی، جریمه سنگینی شد.

وی ادامه داد: برای کاهش میزان آلودگی نیروگاه مفتح همدان می‌توان از ظرفیت «صندوق سبز» استفاده کرد.

توسلی تأکید کرد: میزان آلودگی نیروگاه شهیدمفتح چندین‌برابر چند کارخانه آلاینده است؛ بنابراین سازمان محیط‌زیست می‌تواند با تخصیص اعتبار و امکانات مورد نیاز، استان را در مدیریت بهتر این واحد و با کمترین آلودگی یاری دهد.

وی در ادامه گفت: همچنین براساس آیین‌نامه مدیریت، حفاظت و بهره‌برداری از غارها، مسئولیت حفاظت و نگهداری از غارهای موجود در مناطق چهارگانه و میراث طبیعی جهانی برعهده سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

نماینده بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کبودراهنگ غارهای زیادی ازجمله علیصدر و سراب را در خود جای داده و غار آق بلاغ این شهرستان نیز در مرحله شناسایی است.

توسلی افزود: باید از غار علیصدر به‌عنوان یک اثر بی‌نظیر طبیعی درست استفاده شود، بنابراین نحوه استفاده صحیح از این غار و مدیریت آن در این بازدید مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: همچنین فعالیت برخی معادن موجب بروز خسارت در عرصه‌های زیست‌محیطی شده که در قانون بودجه درصدی از درآمد حاصل از استخراج معادن در همان مناطق برای رفع مشکلات هزینه می‌شود.

   بهار به‌عنوان هشتمین شهرستان، به ایستگاه پایش کیفی هوا مجهز می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان نیز از موافقت علی سلاجقه رئیس این سازمان برای راه‌اندازی ایستگاه پایش کیفی هوا در شهرستان بهار خبر داد.

سیده‌مریم محمدی بیان کرد: در سفر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست موضوع راه‌اندازی ایستگاه پایش کیفی هوا در شهرستان بهار طرح شد که مورد موافقت وی قرار گرفت.

وی افزود: بنابراین اعتبار مورد نیاز برای خرید دستگاه بومی به‌زودی اختصاص می‌یابد تا بهار به‌عنوان هشتمین شهرستان، به ایستگاه پایش کیفی هوا مجهز شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست همدان اظهار کرد: هم‌اینک علاوه‌بر شهرستان بهار، شهرستان‌های درگزین و فامنین فاقد ایستگاه پایش کیفی هوا هستند.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه آلاینده‌های جوی و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به‌ترتیب از صفر تا 50 در شرایط پاک یا سبز، 51 تا 100 در شرایط سالم یا زرد، 101 تا 150 در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، 151 تا 200 در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، 201 تا 300 در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و 301 تا 500 در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

استان همدان با مساحت 19 هزار و 491 کیلومتر مربع دارای 6 منطقه حفاظت‌شده به وسعت 62 هزار و 351 هکتار و 13 منطقه شکار ممنوع با وسعت 202 هزار و 758 هکتار است که درمجموع 13.6 درصد مساحت استان را شامل می‌شود.

ازنظر تنوع زیستی 307 گونه جانوری براساس سرشماری‌های سالانه و مطالعات پژوهشی در همدان شناسایی شده است که حدود 26 درصد تنوع زیستی کشور را شامل می‌شود.

با توجه به بررسی‌های انجام‌شده گونه قوچ ارمنی به‌عنوان نماد جانوری استان همدان تعیین شده است.

همچنین تعداد گونه‌های گیاهی استان شامل یک‌هزار و 540 گونه از 511 جنس و 90 خانواده از کل گیاهان‌ همدان است، تعداد 210 گونه انحصاری ایران و 32 گونه انحصاری استان همدان بوده که همگی آسیب‌پذیر و در معرض خطر محسوب می‌شوند.

شناسه خبر 66453