شناسه خبر:67567
1402/1/19 12:54:19

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان با اشاره به همراهی و هم‌سویی تمام دستگاه‌ها در مسئله حجاب و عفاف، گفت: عدم رعایت حجاب و عفاف، قبح‌شکنی در جامعه است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز پنجشنبه در قرارگاه حجاب و عفاف که با ریاست وی و با حضور دستگاه‌های اجرایی در سالن شهدای استانداری برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه استان همدان دارالمؤمنین است و مردان و زنان این سرزمین مثال‌زدنی هستند، اما هر بی‌حجابی ولو اندک، برای ما قابل پذیرش نیست.
علیرضا قاسمی‌فرزاد گفت: اقدامات در دو بخش شکلی و ماهوی قرار می‌گیرند که در بخش شکلی می‌توانیم اقدامات خوبی داشته باشیم.
وی ادامه داد: در بدو امر مکلف به اجرای قانون هستیم، چراکه حجاب واجب شرعی و سیاسی است.
این مقام مسئول تصریح کرد: نخستین اقدام، همراهی و هم‌سویی تمام دستگاه‌ها در مسئله حجاب و عفاف است که خوشبختانه در همدان وجود دارد.
استاندار همدان تأکید کرد: از ورود به ادارات و ارائه خدمات به افرادی که حجاب اسلامی را رعایت نکرده‌اند، خیلی محترمانه باید ممانعت به عمل آید.
وی افزود: دستگاه‌های فرهنگی نباید غفلت کنند، چراکه غفلت این دستگاه‌ها باعث شده که با مشکل حجاب روبه‌رو باشیم و فضای عمومی جامعه باید به‌گونه‌ای باشد که عدم رعایت حجاب و عفاف، قبح شمرده شود، همین‌طور مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان باید بخش‌ها و مسئولان زیرمجموعه‌‌ خود را مکلف به رعایت حجاب و عفاف در محیط اداری و کاری کنند.
* با یک نبرد جنگی با شمایل فرهنگی اجتماعی روبه‌رو هستیم
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار همدان نیز اظهار کرد: موضوع حجاب در کلان کشور درحال پیگیری است و باید در نگاه نخست باور کنیم که ما در یک نبرد و جنگ قرار داریم؛ جنگی با شکل و شمایل فرهنگی اجتماعی اما با ماهیت کاملاً سیاسی و امنیتی درحال وقوع است.
* حمله و هجمه به حجاب و عفاف از راهبردهای کلیدی دشمن
حسن رضانیا ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بی‌حجابی را حرام شرعی و سیاسی اعلام کردند؛ اما کار امروزی که با آن مواجه هستیم، مهم‌تر از این موضوع است، به‌واقع مسئله حمله و هجمه به حجاب و عفاف از راهبردهای کلیدی دشمن در جنگ ترکیبی شده است.
وی تأکید کرد:آرام‌آرام بستر حجاب با همت دستگاه‌ها در شهر همدان درحال شکل‌گیری است، دشمن با نقشه وارد شده و ما هم باید با برنامه وارد شویم.
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار همدان اظهار کرد: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ما باید در حوزه حجاب تولید محتوا داشته باشند؛ بی‌قاعده حرکت نکنیم، سامان‌دهی گروه‌های مردمی را انتظار داریم، این مهم را سپاه و بسیج به‌عهده بگیرند.
مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری همدان نیز گفت: قرارگاه عفاف و حجاب استان همدان دارای 6 کمیته بوده که رویکرد اصلی آن کار فرهنگی، ایجابی و اقناع‌سازی در جامعه است.
غلامرضا فریدونی ادامه داد: مهم‌ترین کمیته این قرارگاه فرهنگی با عضویت 27 دستگاه است که مسئولیت آن برعهده سازمان تبلیغات اسلامی بوده و کمیته‌های اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی، مردمی، امنیتی، ارزیابی و پایش و مالی و پشتیبانی از دیگر کمیته‌های این قرارگاه است که باید طبق قانون جلسات خود را تشکیل دهند و ارزیابی لازم از آنان به عمل آید.
وی تصریح کرد: فعال کردن قرارگاه‌های شهرستانی را در دستور کار داشتیم که با ریاست فرمانداران صورت گرفت؛ هر 10 شهرستان قرارگاه فعال تشکیل دادند و از دبیرخانه قرارگاه استانی شهرستان‌ها بهار، نهاوند، تویسرکان، اسدآباد و رزن و همچنین از ادارات این شهرستان‌ها از باب رعایت حجاب و عفاف بازدید به عمل آمد.
فریدونی افزود: همایش عفت فاطمی و غیرت علوی در تیرماه برگزار شد و 300 نفر از بانوان شاغل در ادارات حضور داشتند، برگزاری تجمع بانوان تمدن‌ساز به همت سپاه ناحیه همدان در پیاده‌راه بوعلی، نمایشگاه پوستر حجاب و عفاف در آینه هنر به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری کارگاه آموزشی به همت امور بانوان استانداری، نمایشگاه حجاب و عفاف ویژه دانش‌آموزان در مهرماه به همت آموزش‌وپرورش، برگزاری نمایشگاه مد و لباس به همکاری صمت و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه فروش چادر و لوازم حجاب توسط حوزه علمیه خواهران و اداره تبلیغات اسلامی، نمایشگاه تصویری حجاب و عفاف، برگزاری دوره آموزشی سه‌روزه جهاد تبیین توسط دانشگاه علوم پزشکی، مسابقات کتاب‌خوانی ازجمله حجاب از نگاه شهید مطهری، تبلیغ چهره‌به‌چهره و برپایی ایستگاه‌های حجاب، اعزام مبلغین توسط سازمان تبلیغات، جلسات آزاداندیشی در دانشگاه‌های استان و پخش سه هزار و 423 دقیقه برنامه از صداوسیمای مرکز همدان درخصوص حجاب انجام شده که تمام این اقدامات و فعالیت‌ها در حوزه ایجابی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: اما حوزه سلبی را به کمیته امنیتی سپردیم که به برخی ادارات مثل میراث فرهنگی، اصناف، آموزش‌وپرورش، دانشگاه علوم پزشکی و برخی دانشگاه‌ها تذکر داده شد.
مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری همدان گفت: در حوزه ارزیابی و پایش ستاد امر به معروف و نهی از منکر با 500 نیرو حدود 167 مورد بازرسی انجام دادند، رزمایش سراسری امر به معروف و نهی از منکر را نیز داشتیم که به همت سپاه انصارالحسین (ع) در آذرماه برگزار شد.
فریدونی افزود: در سال 1401 بعد از اغتشاشات روند تغییر کرد و وزیر کشور طرح فوری حجاب را ابلاغ کردند که به تمام ادارات داده شد و تمام ارکان نظام به این نتیجه رسیدند که باید کارهای ضرب‌العجلی صورت گیرد که این اقدامات در 13 بند به ادارات رسیده است و ادارات حاضر در جلسه باید گزارش این 13 بند را بدهند.
وی تأکید کرد: اولویت نخست استان در موضوع حجاب، اقدام فرهنگی است؛ اما درصورت نیاز برخورد قانونی انجام می‌شود.
این مقام مسئول گفت: فراجا و اماکن برخورد جدی با اصناف و پلمب داشته‌اند و هر دوروز یک‌بار باید از تمام واحدهای صنفی بازرسی صورت گیرد. موتورسیکلت‌ها هم به وسایل نقلیه در سال جدید اضافه شده‌اند؛ فراجا از ورود بدحجاب‌ها به ترمینال‌ و فرودگاه‌ خودداری کنند و درصورت نیاز اعمال قانون صورت گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز اظهار کرد: از ارائه خدمات به افراد بی‌حجاب در حوزه گردشگری خودداری و سپاه و بسیج به آموزش و حضور میدانی نیروها اقدام کنند؛ همچنین جامعه اطلاعاتی استان برخورد را لازم بدانند.
محمد علیزاده ادامه داد: شهرداری در تفرجگاه‌ها تذکر بدهد، دادستانی درخصوص فضای مجازی و رسانه‌ها اقدام کند، دبیرخانه قرارگاه‌ها به تمام دستگاه‌ها ابلاغ کرده‌اند که حتی ترک فعل کارکنان هم در این ابلاغیه وجود دارد.
وی تأکید کرد: اقداماتی در حوزه گردشگری داریم و 920 هزار بازدید در عید امسال از اماکن گردشگری صورت گرفت که مدام بازرسی از آن‌ها در تعطیلات صورت گرفت.
علیزاده افزود: بنر با موضوع حجاب و عفاف در تمام اماکن نصب و کلیپی آماده شد که به افراد با حجاب به‌عنوان هدیه می‌دادیم.
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار همدان گفت: پنج مورد نظارتی در اماکن صورت گرفته و در کنار این دو جلسه در اداره کل با موضوع حجاب و عفاف برگزار شده است؛ ما تابع دستورات وزارت‌خانه هستیم و اتفاقاتی که در چند استان افتاد و اماکن را جدا کرده بودند برای افراد با حجاب و بی‌حجاب، زیاد جالب نبود. البته تأکید وزارت هم این بود که از اقداماتی که باعث تحریک و دوقطبی شود، خودداری کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز گفت: دشمن به دنبال دوقطبی‌سازی است و باید توجه‌کنیم که خط‌دهی به دختران ما از دو بستر ماهواره و فضای مجازی صورت می‌گیرد.
مسعود ویژه ادامه داد: برخی به شوخی شبکه اجتماعی ایتا را حسینیه خطاب می‌کنند، چراکه فقط مطالب مذهبی ردوبدل می‌شود؛ باید در فضای مجازی خلاقیت به خرج دهیم، چراکه زمین بازی دست دشمن است.
وی تأکید کرد: قرارگاه حجاب و عفاف ابلاغیاتی داشت که کلیاتی در حوزه حجاب و عفاف انجام شد و بنده بارها شخصاً با وزارتخانه تماس گرفته‌ام، اما آن‌ها هم سازوکار مناسبی نداشتند و منتظر دستور وزارت کشور بودند.
ویژه افزود: چند کنسرت در پایان سال برگزار شد و همکاران و مجموعه‌های تحت نظر ارشاد همه مکلف بودند از ورود افراد بی‌حجاب جلوگیری کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: در حوزه هنری بر تولید محتوا نظارت داریم و برای مخاطبین که هنرمندان هستند، برنامه‌های مختلفی در دست اجرا است.
وی تأکید کرد: برگزاری همایش و نصب بنر کار ارزشمندی است، اما مخاطبین ما به این موارد توجه نمی‌کنند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: به همه اتحادیه‌ها رعایت حجاب ابلاغ شده و بالغ‌بر 60 درصد اتحادیه‌ها بر این مهم نظارت دارند؛ تذکر لسانی و کتبی در دستور کار است که 130 واحد صنفی تذکر کتبی گرفته‌اند.
احمد شانیان ادامه داد: ارسال پیامک برای نصب تابلوهای متحدالشکل است که در واحدهای صنفی مد نظر نصب می‌شود و جلسات توجیهی با آموزش تبیین حجاب و عفاف برگزار خواهد شد.
وی تأکید کرد: نمایشگاه مد و لباس در سال گذشته برگزار شد و طرح چادر رایگان در دست اقدام است، همچنین تجلیل از کارکنان و نصب 26 بنر در واحدهای صنفی صورت گرفت.
مدیرکل سازمان تبلیغات استان همدان نیز با بیان اینکه 27 کمیته ذیل سازمان تبلیغات قرار دارد و حجم کار بسیار بالا است، گفت: فعلاً سازمان معاون ندارد، اما با رویکرد تبیین حجاب، فعالیت‌ها به شکل متفاوت درحال اجرا است.
حجت‌الاسلام محمدهادی نظیری با بیان اینکه ما به کشف حجاب اصلاً نمی‌پردازیم، افزود: سازمان تبلیغات به‌ازای آن معروف‌ها را بیان می‌کند که 6 گروه مردمی شناسایی شدند و برنامه‌های خود را اعلام می‌کنند.
وی گفت: شکل‌گیری حلقه‌های گفت‌وگو برای جهاد تبیین درخصوص حجاب و عفاف صورت می‌گیرد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان نیز در پاسخ به تمام دستگاه‌های فرهنگی و انتقاد از آن‌ها گفت: با تمام این گزارش‌ها، بنده بستری در قضیه حجاب در همدان ندیدم! همیشه که نباید برخورد کنیم، بلکه نخست باید بستر ایجاد کنیم.
* نباید همه کارها را به یگان حفاظت محول کنیم و بقیه ارگان‌ها منفعل باشند
حسن خانجانی‌موقر خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: بودجه کار هنر در اختیار شما بوده و وظیفه دارید اقدام کنید؛ مدیرکل صنعت و معدن هم نباید فقط به یک نمایشگاه مد و لباس بسنده کند. آموزش‌وپرورش باید در دو ماه باقی‌مانده از تحصیل به فضای فرهنگی معلمان و دانش‌آموزان بپردازد؛ باید نهضت عملیاتی شدن قرارگاه حجاب و عفاف را داشته باشیم و همه‌چیز را به برخورد منتهی نکنیم. هرچند از اوایل سال نو 6 پرونده حجاب تشکیل و به دادسرا ارجاع شده است. تا دیروز نیروهای امنیتی با اغتشاشات درگیر بودند و حالا با مسئله حجاب؛ اما حجاب یک کار فرهنگی است و همت دستگاه‌ها را می‌طلبد.

شناسه خبر 67567