شناسه خبر:68416
1402/2/10 09:05:12

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه بهداشت موجب کاهش و صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود، بنابراین می‌طلبد بودجه پیش‌بینی‌شده برای حوزه بهداشت افزایش یابد.

محمدمهدی مجذوبی روز شنبه در آیین افتتاحیه هفته سلامت و اجرای طرح خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی در مرکز خدمات جامع سلامت سمیعی اظهار کرد: افزایش اعتبارات بخش بهداشت به‌نوعی سرمایه‌گذاری است، درحالی که در بخش درمان، هزینه محسوب می‌شود.

وی افزود: هفت درصد بودجه سلامت کشور به حوزه بهداشت اختصاص می‌یابد، این درحالی است که این رقم در کشورهای دارای سطح بهداشت بالا، 30 درصد است؛ بنابراین حوزه بهداشت باید زیربنایی‌تر دیده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه هفته بهداشت نقطه شروع برای برنامه‌ریزی و پیگیری یک‌ساله برنامه‌های حوزه بهداشت و درمان است، گفت: توجه و تأکید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال جاری به حوزه بهداشت است.

مجذوبی افزود: توزیع و گستردگی بخش بهداشت در کشورمان عادلانه‌تر از درمان است؛ همچنین دسترسی آسان همه اقشار غنی و فقیر به امکانات بهداشتی، از دیگر شاخص‌های این بخش است.

وی اضافه کرد: ارائه و دریافت خدمات بهداشتی در ایران اسلامی، فقیر و غنی نمی‌شناسد و افراد با هر سطحی از درآمد، می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان تأکید کرد: اپیدمی کرونا در جهان نشان داد که در حوزه بهداشت نمی‌توان مرزبندی سیاسی و جغرافیایی مد نظر گرفت، چراکه بروز یک ویروس و بیماری به‌راحتی می‌تواند سلامت و امنیت جوامع را تحت تأثیر قرار دهد.

مجذوبی ادامه داد: برای نمونه به دنبال بروز بیماری وبا در کردستان عراق، پاکستان یا افغانستان، همه مسئولان کشورمان گوش به زنگ می‌شوند تا این بیماری در کشور شیوع نیابد که این امر نشان می‌دهد دنیا به این نتیجه رسیده که ارتقای برخی شاخص‌های بهداشتی باید جهانی دیده شود.

وی گفت: با توجه به تغییر سبک زندگی و تغییر الگوی بیماری‌ها امروزه بیشترین چالش حوزه سلامت در جهان، ایران و استان همدان، شیوع بیماری‌های غیر واگیر به‌ویژه قلبی و عروقی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان ادامه داد: مهم‌ترین و نخستین علت مرگ در استان همدان بیماری‌های قلبی و عروقی است و طبق گزارش‌های دریافتی پنج هزار نفر سال گذشته در استان همدان به‌علت ابتلای به بیماری‌های قلبی و عروقی جان باختند.

مجذوبی افزود: به‌منظور خطرسنجی بیماری‌های قلبی و عروقی باید یک‌سری مؤلفه‌های مؤثر در این بیماری نظیر مصرف دخانیات، میزان تحرک، استرس و اضطراب، سبک زندگی و توده بدنی سنجیده و آزمایش‌هایی شامل میزان قند و چربی از افراد دریافت شود.

وی تأکید کرد: نتیجه و خروجی این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که در مدت 10 سال آینده یک فرد چه میزان در معرض بیماری قلبی و عروقی قرار دارد، اگر این میزان بیش از 30 درصد باشد، باید فرد هر سه ماه تحت مراقبت‌ قرار گیرد تا بتوان با تشخیص و درمان به‌موقع، از مرگ جلوگیری کرد.

قدسنجی، فشار خون، ارزیابی سلامت روان، خدمات مامایی، مکمل یاری کودکان زیر پنج سال، ارزیابی غربالگری سرطان روده بزرگ، خطرسنج و مراقبت‌های ادغام‌یافته دیابت و فشار خون در مرکز خدمات جامع سلامت سمیعی صورت می‌گیرد.

9 تا 15 اردیبهشت‌ماه هفته سلامت نام‌گذاری شده و شعار هفته سلامت امسال «سلامت برای همه» است.

 

شناسه خبر 68416