شناسه خبر:68780
1402/2/18 08:24:36

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل مرکز جامع تحکیم خانواده گفت: نخستین مرکز جامع تحکیم خانواده (با توجه به معضلاتی که در کبودراهنگ وجود دارد) در این شهرستان افتتاح می‌شود.

علی‌اکبر کامرانی‌صالح صبح روز گذشته در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: مرکز جامع تحکیم خانواده در عرصه آسیب‌های اجتماعی کار می‌کند و در رصدی که توسط کارشناسان انجام شد، همدان در این بحث با مشکلات عدیده‌ای مواجه است که از آسیب‌های مهم اجتماعی می‌توان به خودکشی، طلاق و خشونت که در همدان آمار بالایی دارند، اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های دولتی وظایف خود را انجام می‌دهند، گفت: ارگان ما به دنبال این بود که بداند مردم چگونه می‌توانند کمک کنند و تمام مجموعه‌های مردمی که در عرصه خانواده، سبک زندگی و آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند را گِرد هم جمع کرد.
کامرانی‌صالح با بیان اینکه استان همدان در خودکشی رتبه‌دار است، افزود: مرکز جامع تحکیم خانواده یک مجموعه مردمی است که به کمک خانواده در مقابل آسیب‌های اجتماعی می‌آید؛ در این مرکز هشت مجموعه مردمی فعال مجوزدار دور هم جمع شده‌اند و به دنبال ارائه طرح جامعی هستند که بتوانند به این موضوع کمک کنند.
مدیرعامل مرکز جامع تحکیم خانواده با بیان اینکه شروع کار با تجمع هشت مرکز مشاوره رقم خورد، گفت: در هر استان یک نظام روان‌شناسی وجود دارد که کار مجوزها را انجام می‌دهد و انجمن مطالعات روان‌درمانی که از سال 99 راه‌اندازی شده، در بحث تخصصی روان‌شناسان ورود پیدا می‌کند؛ خوشبختانه در همدان مراکزی چون مشاوره سما استان همدان، سایه‌بان مهر، حس ناب زندگی، مأوا، خانواده مهر و بهار‌اندیشان طلوع‌آفرین مراکزی هستند که مدیرعامل هرکدام از آن‌ها جزء هیئت‌مدیره مرکز جامع تحکیم خانواده شده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه مجموعه مردمی مذکور با هدف خدمت‌رسانی تشکیل شده است، افزود: مرکز جامع تحکیم خانواده با 200 روان‌شناس مصاحبه کرده و درنهایت با 60 روان‌شناس قرارداد بسته است؛ درحال حاضر 100 روان‌شناس دارای مدرک ارشد و دکترا در این مرکز فعالیت دارند که برنامه‌های هم‌افزایی آن‌ها انجام شده و برای نخستین‌بار کارگروه‌های تخصصی در استان همدان شکل گرفته است.
کامرانی‌صالح ابراز کرد: کارگروه تخصصی ازدواج، خانواده، تحصیلی، بالینی، پیشگیری از اعتیاد، مطالعات، تحقیقات و پژوهش جمعیت، بحران‌های طبیعی و فضای مجازی چهار ماه است که شکل گرفته‌اند.
وی با بیان اینکه استان همدان معین در بحران است، گفت: روان‌شناسان آموزش‌ دیده‌اند که در بروز حوادث طبیعی چون سیل و زلزله، به مشاوره بپردازند و در کارگروه فضای مجازی افرادی که مربی سواد رسانه هستند، با کمک روان‌شناس‌ها به آسیب‌های این حوزه می‌پردازند.
مدیرعامل مرکز جامع تحکیم خانواده با بیان اینکه تاکنون به 70 روستا رفته‌ایم که 35 روستا از شهرستان کبودراهنگ بوده است، افزود: بنا به معضلاتی که در این روستاها وجود داشته است، نخستین مرکز تحکیم خانواده در شهرستان کبودراهنگ افتتاح می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه بیش از 50 درصد طلاق‌ها به عدم انتخاب صحیح و نداشتن مهارت‌ زندگی برمی‌گردد، گفت: همدان به‌عنوان دومین استان بعد از شیراز، مشاوره پیش از ازدواج را به‌صورت الزامی خواهد داشت.
کامرانی‌صالح با بیان اینکه برگزاری کارگاه‌های عمومی را در دستور کار داریم، اذعان کرد: افراد توانمند به ادارات و ارگان‌ها اعزام می‌شوند و در طرح محله‌محور اگر دولت اجازه دهد، مشکل هر محله مورد بررسی قرار می‌گیرد و متناسب با آن کارگاه‌های آموزشی تشکیل می‌شود.
وی با اشاره به کارگاه مادردختری مهرانه و کارگاه بانوی آگاه برای مهارت‌های زندگی، گفت: کارگاه چالش‌های تک‌فرزندی و مشاوره‌های فردی نیز برگزار می‌شود و نگاه ما عموم مردم هستند.
مدیرعامل مرکز جامع تحکیم خانواده تأکید کرد: هزینه‌های استفاده از خدمات مرکز 40 درصد تخفیف دارد و برخی موارد رایگان است؛ یکی از اقدامات دیگر، تربیت کنشگر خانواده بوده که این فرد جلوی مشکلات خانواده را می‌گیرد و طرحی ابداعی و خلاقانه است.
وی افزود: مجموعه ماه تابان کار رسانه‌ای مجمع را انجام می‌دهد و تاکنون 60 کلیپ درخصوص آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی و از صداوسیمای استان پخش شده است.

شناسه خبر 68780