شناسه خبر:69093
1402/2/25 08:50:06
سرپرست معاونت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان خواستار شد؛

حذف دو طبقه ساختمان حوزه هنری و حذف سواره از عرصه هگمتانه

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست معاونت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان خواستار حذف دو طبقه ساختمان حوزه هنری و حذف سواره از عرصه هگمتانه تا پیش از تیرماه و حضور ارزیابان ثبت جهانی در همدان شد.

اتابک صفری با اشاره به وضعیت پرونده جهانی هگمتانه تا همدان، اظهار کرد: محور تاریخی فرهنگی هگمتانه 300 هکتار درنظر گرفته شده که محور ثبت برای جهانی شدن 100 هکتار معرفی شده است.
وی با اشاره به اینکه باید قبل از اینکه ارزیابان برای ارزیابی به همدان بیایند این مهم انجام شود، افزود: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید هرچه سریع‌تر انجام شود، اقدامات حفاظتی است.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان تصریح کرد: آخرین جلسه‌ای شورای راهبردی که داشتیم، 16 فروردین‌ماه بود که مصوباتی داشت و طی آن قرار شد تا جلسه بعدی اوایل خردادماه تشکیل و تکلیف مصوبات مشخص شود.
صفری در پاسخ به اینکه وضعیت ایرادات و مشکلات در حوزه ثبت جهانی این پرونده به چه نحوی است؟ خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌ها رفع مشکل و هماهنگی با کسبه بود که با پیگیری‌های انجام‌شده از سمت فرماندار، شهرداری، نمایندگان و غیره، تاحدودی حل شده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بلوار علویان بود چون جزء عرصه است و خروج سواره را جوابگو نبود، افزود: یک بخشی از این مشکل را شهرداری حل کرده و راسته حاج‌فضل‌الله که احتمال بار ترافیکی داشت را چندمتری تعریض کرده تا دغدغه کسبه هم رفع شود که طی هفته آینده به نتیجه می‌رسد.
صفری خاطرنشان کرد: یکی از مصوبات اصلی جلسه راهبردی که داشتیم، حذف دو طبقه ساختمان حوزه هنری بود که شهرداری تا پایان همین ماه آن را انجام می‌دهد.
وی با بیان اینکه امسال اعتبارات دیر اعطا شد، افزود: مرمت کاروان‌سراها و برخی راسته‌ها تا یک مرحله‌ انجام شده و پیمانکار شروع به کار کرده است.
این مقام مسئول در ادامه تشریح کرد: جداره‌سازی خیابان اکباتان هم که جزء برنامه بود، درحال اجرا است؛ قرارداد آن را بسته‌ایم و طی دو هفته آینده نیز به انجام می‌رسد.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها رضایتمندی مردم است، گفت: چند جلسه با کسبه داشتیم و رضایت مردم برای ما امری مهم تلقی می‌شود و با اقداماتی که توسط شهرداری انجام خواهد شد، امیدواریم بازارهای صنایع دستی رونق گیرد و رضایت‌مندی کسبه را داشته باشیم تا اقدامات نیز مثمر ثمر باشد.
صفری یادآور شد: دو بخش اصلی که حذف دو طبقه ساختمان حوزه هنری و حذف سواره از عرصه هگمتانه است، از نکات مهم برای ارزیابی محسوب می‌شود و احتمالاً در اواسط تیرماه شاهد حضور ارزیابان باشیم که امیداریم طی مدت باقی‌مانده کارها و اقدامات نیز انجام شوند.

شناسه خبر 69093