شناسه خبر:69731
1402/3/10 09:28:57

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: نتایج بررسی‌ها هشدار می‌دهد که بیش از نیمی از دریاچه‌های بزرگ جهان در حال خشک‌ شدن هستند.

به نقل از ویفروم، محققان دریافتند که بیش از نیمی از دریاچه‌ها و مخازن بزرگ جهان از اوایل دهه 1990، عمدتا به دلیل تغییرات آب‌وهوایی، تشدید نگرانی‌ها در مورد آب برای کشاورزی، نیروگاه‌های آبی و مصرف انسانی کوچک شده‌اند.
گروهی از محققان بین‌المللی گزارش کردند که برخی از مهمترین منابع آب شیرین جهان حدود 22 گیگا تن در سال برای نزدیک به سه دهه آب از دست می‌دهند. این حدود 17 برابر حجم بزرگترین مخزن ایالات‌متحده است.
دانشمندان آب‌وهوایی بر این باورند که مناطق خشک جهان تحت تغییرات آب‌وهوایی خشکتر می‌شوند و مناطق مرطوب، مرطوبتر می‌شوند، اما این مطالعه نشان داد که از دست‌ دادن آب قابل‌توجهی حتی در مناطق مرطوب نیز وجود دارد.
دانشمندان تقریبا 2000 دریاچه بزرگ را با استفاده از اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای همراه با مدل‌های آب‌وهوایی و هیدرولوژیکی ارزیابی کردند. آنان دریافتند که استفاده ناپایدار انسان، تغییر در میزان بارندگی و رواناب، رسوب‌گذاری و افزایش دما سطح دریاچه‌ها را در سطح جهان پایین آورده است، به‌طوری‌که 53 درصد از دریاچه‌ها از سال 1992 تا 2020 کاهش یافته‌اند.
نزدیک به دو میلیارد نفر به‌طور مستقیم تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و کاهش دریاچه‌ها تاثیر قابل‌توجهی بر مردم و اکوسیستم‌های سراسر جهان دارد.
دانشمندان و فعالان مدت‌هاست، اعلام کرده‌اند که برای جلوگیری از فاجعه‌بارترین پیامدهای تغییرات آب‌وهوایی، باید از گرم‌شدن زمین به میزان بیش از 1.5 درجه سانتی‌گراد (2.7 درجه فارنهایت) جلوگیری کرد. در حال حاضر جهان با سرعتی در حدود 1.1 درجه سانتی‌گراد (1.9 فارنهایت) در حال گرم‌ شدن است.
برای رسیدگی به علل کوچک‌ شدن دریاچه‌ها و حفاظت از این منابع آب حیاتی، اقدام فوری لازم است.

شناسه خبر 69731