شناسه خبر:70135
1402/3/23 12:56:29

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: یک برنامه پنج ساله برای بخش کشاورزی کردستان تدوین شده که در این افق، دو میلیون و 900 هزار تن تولید فعلی محصولات کشاورزی استان به پنج میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

پیمان اسکندری در نشست با خبرنگاران رسانه‌ها به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، اظهار کرد: بخش کشاورزی 20 درصد اشتغال و 25 درصد تولید ناخالص و بخش قابل توجهی از اقتصادی استان را به خود اختصاص داده است.
وی توسعه فضای گلخانه‌ای در محصولات مختلف کشاورزی را از اولویت‌های مهم جهاد کشاورزی در کردستان عنوان کرد و افزود: به‌واسطه تولید محتواهای رسانه‌ای امروز رغبت قابل توجهی در ایجاد گلخانه در سطح استان وجود دارد که این مهم زمینه را برای تحقق اهداف این سازمان در این بخش فراهم کرده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اذعان کرد: تلاش در راستای تحقق اهداف در حوزه امنیت غذایی که از تأکیدات مقام معظم رهبری است از اولویت‌های مهم این سازمان بوده و در این راستا چشم‌اندازهای خوبی تعریف شده است.
اسکندری با بیان اینکه امنیت غذایی از موضوعات و مؤلفه‌های مهم کشور است، گفت: واژه امنیت غذایی و تولید غذا یک واژه بسیار مهم است که باید در حد توان تلاش کنیم.
وی تصریح کرد: در استان کردستان پیش‌بینی ما تولید یک میلیون تن گندم است و خوشبختانه در این حوزه جز استان‌های برتر در کل کشور هستیم.
وی در ادامه اذعان کرد: موضوع مهم الگوی کشت و کشاورزی قراردادی در دستور کار جهاد کشاورزی کردستان قرار دارد که اقدامات مختلفی در این حوزه اجرا شده و یا در دست اقدام است.
  43درصد اراضی کشاورزی کردستان سند دارند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: چهار درصد از اراضی کشاورزی ما سنددار بودند که با اجرای طرح رفع تداخلات، اکنون بیش از 43 درصد اراضی کشاورزی استان سنددار هستند.
به گفته اسکندری، 45 درصد از اراضی ملی رفع تداخل شده و عملکرد در این حوزه بسیار قابل توجه است.
وی یادآوری کرد: در حوزه دیپلماسی غذایی نیز با استفاده از ظرفیت مرز، روزانه یک هزار تن محصولات کشاورزی از دو مرز باشماق و سیرانبند صادر می‌شود.
وی گفت: رصدخانه محصولات کشاورزی با هدف تشکیل بانک اطلاعاتی دقیق از وضعیت کشت، برداشت، صادرات و واردات و....در کشور انجام شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: با وجود 920 هزار تن ظرفیت سیلو و سردخانه‌ای، شرایط خوبی در کردستان برای سیلوسازی وجود دارد.
به گفته اسکندری، بیش از80 درصد از اراضی کردستان به‌صورت دیم است که تولیدات این بخش به لحاظ کمی و کیفی رشد خوبی داشته است.
وی تصریح کرد: یک برنامه پنج ساله برای بخش کشاورزی کردستان تدوین شده که در این افق، دو میلیون و 900 هزار تن تولید فعلی محصولات کشاورزی استان به پنج میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

شناسه خبر 70135