شناسه خبر:70273
1402/3/25 11:17:08

رئیس اداره ترویج دانش و فناوری سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: زنبورهای پارازیتوئید براکون در 300 هکتار از مزارع نخود شهرستان سقز رهاسازی شد.

مهدی فتحی روز چهارشنبه اظهار کرد: توزیع و رهاسازی این زنبورها به‌منظور کنترل بیولوژیک آفت هلیوتیس یا پیله خوار نخود انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه دوره آموزشی و ترویجی در این زمینه روز گذشته با حضور 65 نفر از کارشناسان و نخودکاران شهرستان سقز برگزار شد، افزود: مبارزه بیولوژیک یکی از روش‌های مفید و مؤثر برای جلوگیری از خطرات آلودگی زیست‌محیطی، رعایت نکات بهداشتی، تولید محصول سالم، کاهش مصرف سموم کشاورزی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها است.

رئیس اداره ترویج دانش و فناوری سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: آفت مینوز در صورت کنترل نشدن، تولید محصول را در هر هکتار بین 50 تا 100 درصد کاهش می‌دهد.

فتحی یادآور شد: استفاده از زنبورهای پارازیتوئید از شیوع آفت پروانه مینوز در بوته‌های این محصولات جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های سازمان حفظ نباتات در سال‌های اخیر حذف تدریجی سموم شیمیایی و پرخطر از روند تولید محصولات کشاورزی و جایگزین کردن آن با روش‌های نوین مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی است، گفت: در راستای دستیابی این هدف و تولید محصولات سالم، مدیریت حفظ نباتات استان با خرید تعداد زیادی زنبور براکون و برای نخستین بار در شهرستان سقز اقدام به توزیع و رهاسازی آن درسطح 300 هکتار از مزارع نخود کرد.

رئیس اداره ترویج دانش و فناوری سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: با بیان اینکه زنبور براکون با پارازیته کردن لاروهای هلیوتیس نخود با این آفت مهم و خسارتزا مبارزه می‌کند، افزود: هر زنبور براکون توانایی پارازیته کردن حداکثر 150 لارو هلیوتیس را دارد.

فتحی بیان کرد: در سال‌های اخیر با توجه به افزایش قیمت سموم شیمیایی و همچنین آلودگی محیط زیست توسط سموم شیمیایی و عوارض جانبی آن‌ها برای سلامت انسان و سایر جانداران لزوم استفاده از روش‌های کنترل بیولوژیک برای تولید محصولات سالم، توسعه کشاورزی پایدار و سازگار با محیط زیست بسیار حیاتی و اقتصادی است.

 

شناسه خبر 70273