شناسه خبر:70744
1402/4/6 08:53:12
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان مطرح کرد:

ایجاد 30 واحد صنعتی جدید و افزایش 200 درصدی صادرات در همدان

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه سال گذشته 30 واحد صنعتی جدید ایجاد شده است، گفت: این موضوع درحالی است که استان همدان طی یک‌سال گذشته رشد بیش از 200 درصدی صادرات در حوزه صنعت و صنایع معدنی را شاهد بوده است.

احمد شانیان روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه اداره کل صنعت، معدن و تجارت همدان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های اجرایی استان که وظایف استراتژیکی به آن محول شده توانسته است اقدامات بسیار خوبی داشته باشد، اظهار کرد: بخش خصوصی در همه حوزه‌ها اعم از صنعت، معدن و بازار نقش بسزایی داشته و این اخبار با تلاش اصحاب رسانه به مردم اطلاع داده شده است.
   بیش از 100 واحد صنعتی و معدنی احیا شده و به چرخه تولید بازگشتند
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه طی 18 ماه گذشته در حوزه صنعت، معدن و تجارت یکی از موضوعات حائز اهمیت احیای واحدهای صنعتی بوده است، تصریح کرد: در این مدت بیش از 100 واحد صنعتی و معدنی احیا شده و به چرخه تولید بازگشته است که ازجمله آن‌ها می‌توان به نشاسته الوند، نورد اکباتان و ذوب آهن غرب اشاره کرد.
   رشد 26 درصدی صدور پروانه‌های صنعتی در همدان
وی با تأکید بر اینکه رشد 26 درصدی صدور پروانه‌های صنعتی در همدان را طی مدت هشت‌ماهه مذکور شاهد بوده‌ایم، گفت: با وجود همه مشکلات، به این رشد دست یافته‌ایم؛ ضمن اینکه باید توجه داشت که حفظ صنایع موجود نیز موضوع حائز اهمیتی است.
شانیان با اشاره به اینکه موضوعات حوزه صنعت، معدن و تجارت در ستاد تسهیل با حضور استاندار همدان بیان شده است، افزود: همدان از رتبه بالای 20 به رتبه پنجم رسید و جزء پنج استان برتر در برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شد.
* بیش از 20 طرح توجیهی اولیه آماده شده و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه بیشترین طرح سرمایه‌گذاری از سوی اداره اقتصاد و دارایی به سازمان صمت واگذار شده است، یادآور شد: پنج طرح سرمایه‌گذاری تدوین شد و یک منبع کامل در اختیار واحد سرمایه‌گذاری این اداره قرار گرفته است؛ همچنین بیش از 20 طرح توجیهی اولیه آماده شده که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.
   به طرح‌های هم‌راستای آمایش ما زمین اهدا خواهد شد
شانیان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات برای سرمایه‌گذاری تعیین زمین است، گفت: درصورتی که طرحی با آمایش ما هم‌خوانی داشته باشد و بتواند زنجیره تولید را بهبود بخشد، در اولویت قرار می‌گیرد تا بتوانیم زمین‌های خوبی که در اختیار دولت است را در اختیار آن‌ها قرار دهیم؛ در این خصوص ملایر به‌عنوان آزمونه (پایلوت) انتخاب شده و جلساتی با سرمایه‌گذاران برگزار کرده‌ایم تا زیرساخت‌های مناسب در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه امروز خوشبختانه به همت بخش خصوصی در استان با کمبود فضای کار مواجه نیستیم، توضیح داد: حتی در برخی از شهرستان‌ها به‌واسطه رونق کار بخش خصوصی، با کمبود کارگر مواجه هستیم.
وی با اشاره به صدور گواهی کشف محدوده‌های لیتیوم در استان همدان، افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص در دست انجام بوده و به‌کارگیری فناوری‌های خاص، از لازمه‌های این فضا است؛ ضمن اینکه کشف این محدوده ظرفیت بسیار خوبی برای استان همدان ایجاد خواهد کرد.
شانیان با تأکید بر اینکه طی دو سال گذشته بیش از 400 درصد رشد در حصول حقوق دولتی معادن داشته‌ایم، اذعان کرد: مزایده معادن که چندین‌سال به تعویق افتاده بود، بار دیگر در استان برگزار شد؛ بیش از 34 درصد از صنایع ما وابسته به معادن است و بخش مهمی از مواد اولیه به این مهم بازمی‌گردد.
   افزایش تسهیلات برای رونق بخشیدن به خوشه‌ها و صنایع خُرد در استان
وی خاطرنشان کرد: برای رشد اقتصادی استان باید نیازسنجی شود، چراکه یکی از ظرفیت‌های خوب استان همدان که می‌توان به آن پرداخت، خوشه‌ها و مشاغل خُرد است؛ رشد 840 درصدی در بحث تسهیلات روستایی و انجام برنامه‌های مختلف در این حوزه، ازجمله اقداماتی بوده تا بتوانیم این خوشه‌ها را رونق ببخشیم.
شانیان با اشاره به اینکه رشد صادرات یکی از مهم‌ترین مسائل استان است، افزود: بخش عمده این امر را بخش خصوصی به‌عهده دارد و ادارات دولتی تنها بخش تسهیل‌گری را برعهده داشته‌اند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به میزان صادرات این حوزه در سال 1401، گفت: رشد بیش از 200 درصدی در صادرات حوزه صنعت و صنایع معدنی را طی سال 1401 شاهد بوده‌ایم که نشان‌دهنده تلاش‌ها در این حوزه است.
شانیان یادآور شد: نخستین نمایشگاه در سطح کشور مد و لباس ایرانی- اسلامی سال گذشته برگزار شد که به‌زودی دومین دوره آن نیز در همدان برگزار خواهد شد و فضای خوبی برای تولیدکنندگان این عرصه است.
این مقام مسئول با بیان اینکه برگزاری رویداد‌ها در هر حوزه حرکت پیش‌برنده خواهد داشت، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه فرش در تویسرکان باعث شد طرح‌های قدیمی بیش از 100 فرش به‌روزرسانی شود که به بهبود این حوزه منجر خواهد شد.
وی با اشاره به انتخابات اتاق اصناف، افزود: این انتخابات با مشارکت تقریباً 100 درصدی و با شفافیت کافی برگزار شد. بازاریان محجوب همدانی در همه دوره‌ها و حتی در زمانی که در کشور شاهد اغتشاشات بودیم، درحال ارائه خدمت به مردم بودند که قابل تقدیر است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه نظارت بر بازار به‌صورت سنتی با توجه به محدود بودن تعداد نیروهای ما امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: در این خصوص کمک مردم و گزارش‌های سامانه 124 بسیار کمک‌کننده خواهد بود؛ همان‌طور که در 18 ماهه گذشته بیش از 98 درصد پاسخگویی در سامانه 124 داشته‌ایم.
وی عنوان کرد: تأمین، توزیع، نگهداری و نظارت بر کالاهای اساسی برعهده سازمان جهاد کشاورزی است؛ در رابطه با سایر کالاها اداره صمت با همراهی تعزیرات پاسخگو هستند.
شانیان با بیان اینکه تحول مناسبی در اداره ما رخ داده است، افزود: استان همدان رتبه نخست درخصوص تحول اداری را کسب کرده است که نشان از تلاش همکاران ما دارد.
وی با اشاره به اینکه ناامید کردن مردم کار درستی نیست، تأکید کرد: ما باید به بیان واقعیت‌ها بپردازیم؛ چراکه اوایل انقلاب تنها 50 واحد صنعتی داشتیم، اما امروز شاهد حضور بیش از یک‌هزار و 200 واحد صنعتی در استان هستیم که نشان از پیشرفت در این زمینه بوده است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه سال گذشته 30 واحد صنعتی جدید ایجاد شده است، گفت: ما نیازمند گام‌های بزرگی برای ایجاد صنایع مادر در استان همدان هستیم که خوشبختانه این واحدها همچون پتروشیمی ابن‌سینا در جهان‌آباد به‌زودی به مرحله راه‌اندازی خواهد رسید؛ همچنین کارخانه شیشه خودرو در ملایر به‌زودی در ملایر کلنگ‌زنی خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص وضعیت کارخانه کیوان افزود: حل مشکل کارخانه کیوان در دو بخش عنوان شده؛ بخش نخست آن موضوع واگذاری این شرکت به بخش خصوصی است که مراحل پایانی خود را طی می‌کند و موضوع دوم استفاده از قانون حمایت صنعتی بود که سال گذشته در این خصوص مکاتباتی داشتیم و با وجود پیگیری استاندار، نتیجه‌ای نداشت.
این مقام مسئول ابراز کرد: اخیراً این موضوع مورد قبول واقع شد که بعد از آن به دستگاه‌هایی که از کارخانه کیوان طلب داشته‌اند، نامه زده شده است؛ برای مثال از اداره کار درخواست کردیم درصورت وجود حکم توقیف در رابطه با کارخانه کیوان، یک نسخه از آن را برای ما ارسال کند، همچنین برای تأمین اجتماعی، اداره دارایی و بانک‌ها درخواست ارسال کرده‌ایم تا یک نسخه از اقدامات اجرایی خود را برای ما ارسال کنند تا طبق قانونی که بیان شد، مدیر فعلی خلع و مدیر جدید انتخاب شود. اما متأسفانه تنها یک حکم توقیف از کارگر پیشین به ما تحویل داده شده و سایر ادارات هیچ مدرکی در این خصوص به ما تحویل نداده‌اند.
وی در پاسخ دیگر سؤال خبرنگاران درخصوص تأمین نشدن خوراک پتروشیمی هگمتانه افزود: اختلافاتی بین هیئت‌مدیره این شرکت بر سر نوع PVC تولیدی وجود داشت که درنهایت تصمیم بر این شد که PVC تولیدی گرید بهداشتی باشد و برای کمک به تأمین خوراک پتروشیمی اجازه واردات VCM داده شده تا وابستگی به پتروشیمی اروند کمتر شود.
گفتنی است؛ در پایان این نشست اصحاب رسانه از کارخانه قند حسین‌آباد و صنایع نشاسته الوند بازدید کردند.

شناسه خبر 70744