شناسه خبر:70916
1402/4/12 08:49:37

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی رزن از پیش‌بینی برداشت بیش از 30 تُن کاملینا از مزارع دیم این شهرستان خبر داد.

رضا مهدوی‌رجا اظهار کرد: کشت گیاه روغنی «کاملینا» برای نخستین‌بار در سطح 74 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان انجام گرفت که هم‌اکنون برداشت این گیاه روغنی توسط بهره‌برداران کشاورزی آغاز شده است.
وی با بیان اینکه از هر هکتار سطح زیر کشت مزارع کاملینا به‌طور متوسط 450 کیلوگرم محصول قابل برداشت است، افزود: قابلیت کشت پاییزه، نیاز آبی کمتر، سازگاری بهتر با شرایط اقلیمی منطقه، مقاومت فوق‌العاده به خشکی و سرمای بهاره، حساسیت کمتر به شیوع آفات و حساسیت نداشتن گیاه به ریزش محصول در زمان برداشت را می‌توان از مهم‌ترین مزیت‌های این گیاه برشمرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رزن تصریح کرد: کاملینا می‌تواند محصول بسیار مناسبی در چرخه تناوب زراعی غلات دیم باشد که بازدهی و سودآوری مناسبی برای کشاورزان منطقه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه دانه کاملینا 35 تا 40 درصد دارای روغن بوده و کنجاله آن برای خوراک دام استفاده شده و 30 درصد این گیاه دارای پروتئین است، خاطرنشان کرد: کشاورزان می‌توانند با کشت این بذر مفید از واردات دانه‌های روغنی به کشور جلوگیری و زمینه تولید روغن در داخل کشور را فراهم کنند.
مهدوی‌رجا در رابطه با اهمیت کشت گیاه کاملینا با بیان اینکه کشت گیاه مذکور به‌صورت دیم انجام می‌شود و با توجه به موضوع بحران آب کشت این محصول اهمیت ویژه‌ای دارد، ادامه داد: توسعه کشت این محصول از نقش مؤثری در اقتصادی شدن کشاورزی، ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشت کشاورزان برخوردار خواهد بود.
کاملینا یا (کتان‌کش) گیاهی است که طی چند سال اخیر کشت آن به‌عنوان یک دانه روغنی در سطح کشور آغاز شده است. روغن آن دارای مقادیر بالایی از امگا 3 بوده که باعث پیشگیری از سرطان و چاقی می‌شود؛ ضمن اینکه در صنعت به‌عنوان سوخت زیستی، تولید رزین، واکس‌ها و همچنین برای تولید لوازم آرایشی، بهداشتی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شناسه خبر 70916