شناسه خبر:71209
1402/4/19 08:41:13

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: باید در شهرستان‌های کبودراهنگ و ملایر ایجاد و افزایش ظرفیت مراکز ماده 16 را در دستور کار قرار دهید.

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار : علیرضا قاسمی‌‎فرزاد روز یکشنبه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان بیان کرد: باید ظرفیت‌سازی لازم در مرکز ماده 16 کبودراهنگ فراهم شود تا زمینه پذیرش معتادان متجاهر شهرستان‌های شمالی را داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: مرکز ماده 16 نهاوند نیز با توجه به محدودیت ظرفیت، تنها امکان پذیرش معتادان این شهرستان را دارد که نیاز است در شهرستان‌های بزرگی چون ملایر نیز چنین مرکزی برای پوشش معتادان متجاهر جنوب استان ایجاد شود.
استاندار همدان با بیان اینکه در زمینه مواد مخدر و سامان‌دهی معتادان متجاهر فعالیت‌های خوبی صورت گرفته، اظهار کرد: با این وجود بین وضعیت موجود با وضعیت مطلوب، فاصله زیادی است و تلاش‌های صورت‌گرفته اقناع‌کننده نیست.
   عمده نارضایتی‌ها در بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر، مدیریت مراکز ماده 16 است
قاسمی‌فرزاد عمده نارضایتی‌ها در بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر را درمان و مدیریت مراکز ماده 16 خواند و افزود: با وجود تذکر به مسئول مربوطه، تاکنون این هشدار مؤثر واقع نشده که باید در مکاتبه‌ای با مرکز و مسئول کشوری، آن‌ها را نیز در جریان فرآیند امور در استان، مسئولیت‌پذیر نبودن مدیر استانی و تأثیر نداشتن تذکرها قرار داد؛ چراکه دستگاه‌های مختلف مراتب ناخرسندی را چندبار از عملکرد این مجموعه اعلام کرده‌اند!
وی متذکر شد: با توجه به رخدادهای اخیر، این نوع مدیریت بیش از این قابل تحمل نیست؛ بنابراین باید برای مدیریت مجموعه و تغییر رویکرد، فکری اساسی شود.
استاندار همدان به مرکز ماده 16 کبودراهنگ نیز اشاره کرد و گفت: نحوه مدیریت این مراکز کار حساسی است، بی‌توجهی و سرسختی در برخی بخش‌ها در این مرکز برای ادامه وضعیت موجود، قابل پذیرش نیست.
قاسمی‌فرزاد افزایش ظرفیت مراکز ماده 16 را مبحثی دوطرفه خواند و تأکید کرد: منظور من این است که ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر برای تأمین امکانات و اعتبار لازم، باید همکاری لازم را داشته باشد.
وی با تأکید بر نقش همه دستگاه‌ها به‌خصوص آموزش‌وپرورش در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و به‌ویژه اعتیاد، تصریح کرد: تداوم اجرای طرح‌های پیشگیری و فرهنگی توسط همه اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر، مهم و ضروری است.
استاندار همدان در ادامه افزود: معتقدم آشنایی جوانان از سنین پایه و در مدارس با پدیده خانمان‌سوز اعتیاد، درصد گرفتاری آنان را در این گرداب در سنین بزرگ‌سالی، کاهش می‌دهد.
قاسمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فرزاد بر انجام فعالیت‌های پیشگیرانه و آموزشی در مراکز تجمعی نظیر کارخانه‌ها، محیط‌های کارگری و اداری نیز تأکید و ابراز کرد: رسانه‌ها نیز نقش مهم و مؤثری داشته و باید به‌طور مستمر به بیان پیچیدگی و گستردگی مواد مخدر و آسیب‌های ناشی از آن بپردازند.
وی اضافه کرد: مافیای مواد مخدر بخش‌های مختلف جامعه را درگیر خود کرده است، چراکه پس از تجارت اسلحه‌، قاچاق مواد مخدر بیشترین سود را دارد و این تجارت پُرسود، شمار زیادی از افراد را برای تهیه مواد مخدر با عناوین مختلف جذب خود کرده است.
استاندار همدان توجه ویژه به طرح یاریگران زندگی به‌ویژه در روستاها، ضربه به اموال قاچاقچیان، برخورد بازدارنده و قوی دستگاه قضائی با قاچاقچیان و ضبط اموال آن‌ها، جلب مشارکت‌های مردمی و گسترش کمی و کیفی برنامه‌ها در بخش‌های مختلف حتی پس از درمان معتادان را خواستار شد.
قاسمی‌فرزاد در پایان سخنان خود با بیان نقش و اهمیت ایجاد اشتغال در پیشگیری از بازگشت مجدد فرد بهبودیافته به دامن اعتیاد، یادآوری کرد: برخی از مجموعه‌ها و کارگاه‌های تولیدی از معتادان بهبودیافته در محل فعالیت به‌عنوان نیروی کار استفاده می‌کنند که برای توسعه این کار باید جهت جلب مشارکت خیران و واحدهای تولیدی تلاش شود.
   شهرستان‌های رزن و فامنین معتاد متجاهر ندارد
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان نیز با بیان اینکه طی یک‌سال گذشته همه دستگاه‌های عضو ستاد با رویکرد فرهنگی اقدامات خوبی انجام داده‌اند، مطرح کرد: این اقدامات موجب شده همدان از استان‌های موفق و پیشرو در امر مبارزه با مواد مخدر باشد.
حمزه عبدکوند در ادامه با اشاره به اقدامات شاخص در هر شهرستان، خاطرنشان کرد: 25 عنوان برنامه در هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شد که اجرای طرح جمع‌آوری و غربالگری 90 درصد معتادان متجاهر و نظارت بر کمپ‌های ترک اعتیاد، از شاخص‌ترین اقدامات صورت‌گرفته در شهرستان همدان بوده است.
وی گفت: در ملایر طرح محله‌محور مبارزه با مواد مخدر و مقابله با عمده‌فروشان و برنامه‌های مختلف فرهنگی، درمانی و حمایتی، شاخص‌ترین اقدامات بوده است.
وی سپس به شهرستان تویسرکان اشاره کرد و افزود: اجرای طرح سامان‌دهی مراکز ترک اعتیاد، ارجاع معتادان بی‌بضاعت به مراکز ترک اعتیاد، استفاده بهینه از مراکز ترک درمانی و کاهش ارجاع به مراکز ماده 16، از اقدامات صورت‌گرفته در این شهرستان است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان اذعان کرد: در شهرستان اسدآباد برای دریافت مجوز راه‌اندازی مرکز درمانی دولتی اقدام شده و خانه نشاط و تندرستی نیز در روستای پُرجمعیت چنار شکل گرفته است.
عبدکوند تصریح کرد: در شهرستان بهار، آموزش دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی در حوزه‌های مختلف با همکاری پلیس و مراجع قضائی اقدام شاخص صورت‌گرفته بوده است.
وی ادامه داد: در شهرستان کبودراهنگ نیز ایجاد زمینه اشتغال برای بهبودیافتگان و راه‌اندازی واحدهای کوچک تولیدی با بهره‌گیری از تسهیلات کم‌بهره در زمره فعالیت‌های مؤثر و شاخص بوده است.
این مقام مسئول در خاتمه سخنان خود در این بخش با بیان اینکه طبق گفته فرمانداران رزن و فامنین این دو شهرستان معتاد متجاهر ندارد، ادامه داد: برخورد جدی با کشت گیاهان مخدری، آموزش کشاورزان و ایجاد اشتغال برای 80 بهبودیافته در فامنین، از اقدامات بارز انجام‌شده است
عبدکوند در ادامه توضیح داد: طرح یاریگران در 70 درصد مدرسه‌ها درحال اجرا است که نسبت به سال قبل پوشش مدارس تا دو برابر افزایش یافت و هم‌اینک 150 هزار دانش‌آموز، معلم، مربی و مشاور مدرسه زیر پوشش طرح یاریگران قرار دارند.
وی ابراز کرد: ارائه خدمات درمانی در 150 مرکز ترک اعتیاد استان به تعداد 46 هزار نفر، ایجاد پارکینگ توقیفی (تملکی) برای جمع‌آوری و نگهداری اموال توقیفی، کسب درآمد پنج میلیارد تومانی از محل فروش اموال مزایده‌ای قاچاقچیان و واریز به خرانه دولت و راه‌اندازی و تجهیز 70 خانه ورزش، از اقدامات صورت‌گرفته در یک‌سال گذشته است.
   دستگیری یک قاچاقچی حرفه‌ای در همدان
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به دستگیری سه هزار و 472 معتاد و خُرده‌فروش مواد مخدر در سطح استان همدان، بیان کرد: سه هزار و 510 فقره عملیات توسط پلیس مواد مخدر انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد افزایش داشته است.
سرهنگ عباس عزیزی گفت: 496 فقره پاک‌سازی در استان صورت گرفته و بیش از 40 دستگاه خودرو و 10 دستگاه موتورسیکلت نیز در این خصوص ضبط شده است.
وی افزود: پلیس مبارزه با مواد مخدر آمادگی جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح استان همدان را دارد، اما باید ظرفیت مراکز ماده 16 ایجاد شود تا در این طرح موفق شویم.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان در پایان سخنان خود خبر داد: روز شنبه 17 تیرماه با اشراف اطلاعاتی مأموران مبارزه با مواد مخدر استان توانستند قاچاقچی حرفه‌ای و سابقه‌داری را دستگیر کنند و 100 کیلوگرم مواد مخدر تریاک از این فرد کشف شد.
   60 تا 70 درصد جرایم مربوط به مرکز استان است
فرمانده انتظامی همدان نیز بیان کرد: تصور ما این است در حوزه مقابله هیچ درب بسته‌ای برای پلیس وجود ندارد.
سرهنگ هادی نجفی با اشاره به اینکه 60 تا 70 درصد جرایم مربوط به مرکز استان است، خاطرنشان کرد: در بحث ایجاد ظرفیت، نیاز است اعتباری برای این کار درنظر گرفته شود.
وی مشکل اساسی استان را در جمع‌آوری معتادان متجاهر این‌طور توضیح داد: مسئله مهم و مشکل اساسی غربالگری معتادان در مراکز ماده 16 است که براساس شیوه‌نامه انجام نمی‌شود؛ متولیان متعلق به بخش خصوصی هستند و دغدغه ندارند، درحالی که به‌ازای هر نفر از بهزیستی پول می‌گیرند، اما گویا می‌خواهند معتاد را جذب و استخدام کنند. به‌طوری که برخی از معتادان را پذیرش نکرده و آن‌ها را رها می‌کنند و همان‌ها در سطح شهر مشکل‌ساز می‌شوند.
این مسئول انتظامی افزود: دغدغه همه مردم و مسئولان جمع‌آوری معتادان متجاهر است و ما مشکلی نداریم، اما کسانی که در مراکز ماده 16 هستند و طبق شیوه‌نامه باید هرروز هشت ساعت در این مراکز کار کنند، فقط یک روز در هفته مشغول هستند! چرا نظارتی وجود ندارد؟ ما باید خواهش کنیم که معتادان را گرفته‌ایم، لطفاً بیایید و تحویل بگیرید؟!
سرهنگ نجفی ادامه داد: مسئله بعد خروجی این کمپ‌ها است؛ متأسفانه مراقبت‌های بعد از بهبود وجود نداشته و امکان لغزش وجود دارد.
وی اذعان کرد: مسئله مهم دیگر این است که خودرو برای نقل و انتقال معتادان نداریم. با وجود اینکه شهرداری مساعدت کرده، اما در این بخش هم مشکل وجود دارد.
فرمانده انتظامی همدان در پایان سخنان خود با قدردانی از اقدامات انجام‌شده، بر ضرورت تقویت اقدامات به‌ویژه در بین قشر تحصیلکرده و دانشجو تأکید کرد.
   اعلام می‌کنیم که تویسرکان معتاد متجاهر ندارد اگر...
در ادامه حسین افشاری، فرماندار تویسرکان با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در این شهرستان، بیان کرد: اگر ظرفیت مرکز نگهداری معتادان متجاهر (ماده 16) افزایش یابد، اعلام می‌کنیم که تویسرکان معتاد متجاهر ندارد.
   نیاز به کتابخانه سیار داریم
کمیل خواستان، فرماندر درگزین نیز با اشاره به جمعیت 42 هزار نفری این شهرستان، گفت: در کل این شهرستان سه باب کتابخانه وجود دارد که جوابگوی روستاها نیست؛ برای اینکه بتوانیم این امکان را افزایش بدهیم، باید از کتابخانه‌های سیار استفاده کنیم تا بتوانیم در راستای فرهنگ‌سازی اقدامات مؤثری انجام دهیم؛ بر این اساس تقاضای مساعدت در این قضیه را داریم.
   امکان انجام آزمایش راننده‌ها را در اسدآباد فراهم کنید
فرماندار اسدآباد نیز با اشاره به تجلیل از خانواده شهدای مبارزه با مواد مخدر و غبار‌روبی مزار شهدا، تصریح کرد: دستگیری و تحویل معتادان متجاهر به مرکز ماده 16 از اقدامات صورت‌گرفته است.
حسینعلی شرکایی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل موجود این است که سالانه نزدیک به 9 هزار راننده از گردنه اسدآباد برای انجام آزمایش‌های اعتیاد به همدان مراجعه می‌کنند که با توجه به هزینه‌ای که در این میان صرف می‌شود، بهتر است این امکان در خود شهرستان برای آنان فراهم شود.
   مراقبت از افراد آسیب‌دیده، آسیب‌زا و در معرض آسیب
فرماندار فامنین در ادامه با اشاره به اینکه دو نوع کمپ در شهرستان داریم، افزود: فعالیت یکی از این کمپ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها متفاوت بوده و ایجاد اشتغال برای 80 نفر و مراقبت و اجرای برنامه‌های آموزشی لازم برای افراد آسیب‌دیده، آسیب‌زا و در معرض آسیب در زمره فعالیت‌های آنجا است.
سیدروح‌الله حسینی تأکید کرد: پشتیبانی از افراد بهبودیافته یکی دیگر از اقدامات مهمی است که درحال حاضر مورد توجه ما بوده و باید با برنامه‌ریزی‌های منسجم تقویت شود.
وی به دایر شدن کارگاه‌های اشتغال نیز اشاره کرد و گفت: بیش از پنج نفر از معتادان بهبودیافته به‌عنوان سرپرست در این کارگاه‌ها مشغول فعالیت هستند.
   اجرای طرح غربالگری بیش از 90 درصد شهرستان همدان
معاون فرماندار همدان نیز در این جلسه توضیح داد: پیشگیری اجتماع‌محور در محلات شهر همدان، آموزش پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در بین اقشار مختلف، اجرای طرح پازک (پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان) و آموزش زنان دارای همسر معتاد و اجرای طرح کیان (کارمندیاری) برای 140 نفر، ازجمله فعالیت‌های صورت‌گرفته در شهرستان همدان است.
مصطفی تیموری خاطرنشان کرد: اجرای طرح غربالگری (بیش از 90 درصد) و توسعه مراکز اقامتی میان‌مدت نیز دیگر فعالیت‌هایی است که نسبت به انجام آن‌ها اهتمام داشته‌ایم.
   اقدامات در دو بخش انتظامی و فرهنگی انجام می‌شود
فرماندار رزن نیز در این جلسه با اشاره به اینکه روستاها و نقاط آلوده در سطح شهرها احصا شده است، عنوان کرد: کارهای ما در شهرستان در دو بخش انتظامی و قضائی و امور فرهنگی انجام می‌شود؛ اقدامات فرهنگی غالباً با مشارکت خیرین و دهیاران صورت می‌گیرد.
علی‌اصغر غفاری‌آثار ابراز کرد: تجلیل از خانواده شهدای مبارزه با مواد مخدر، اعطای تسهیلات به 140 خانواده، ترک دو هزار و 500 نفر در دو کمپ و دعوت از روحانیون برای فرهنگ‌سازی در این شهرستان، از اقدامات انجام‌شده است.
وی برگزاری مسابقات ورزشی، پیاده‌روی در پنج روستا، تشکیل انجمن زندانیان و جمع‌آوری یک میلیارد تومان طی ماه گذشته در گلریزان را از اقدامات دیگر توصیف کرد.
   راه‌اندازی یک مرکز ماده 16 در کبودراهنگ
فرماندار کبودراهنگ نیز با بیان اینکه در حوزه فرهنگی اقدامات متعددی صورت گرفته است، تصریح کرد: راه اندازی یک مرکز ماده 16 و جمع‌آوری معتادان متجاهر، پذیرش از شهرستان‌های دیگر و رفع مشکل در این بخش، از دیگر اقدامات صورت‌گرفته است.
مسلم غلامی اظهار کرد: یکی از مسائل موجود این است که 75 درصد خدمات متعلق به مرکز استان بوده و شهرستان‌ها از امکان کمتری برخوردار هستند که لازم است به شهرستان‌ها نیز نگاه ویژه‌ای شود.
وی در خاتمه سخنان خود با اشاره به وجود مشکلات در حوزه بهداشتی و درمانی معتادان، گفت: دانشگاه علوم پزشکی در این بخش اقدامات به‌موقع و خوبی انجام داده است.
   تقاضا داریم ظرفیت پذیرش معتادان ملایر در نهاوند افزایش یابد
معاون فرماندار ملایر نیز گفت: اقدام خوبی که برای نخستین‌بار در شهرستان ملایر انجام‌ شده، این است که پس از دستگیری معتادان، با حضور نماینده دادستان و دستگاه‌های ذی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ربط نظیر نهادهای حمایتی بلافاصله تصمیم‌گیری می‌شود که چه اقدامی انجام شده و درصوت نیاز معتاد زیر پوشش نهادهای حمایتی قرار می‌گیرد.
حسین فارسی خاطرنشان کرد: در سال 1401 اقدامات خوبی در سطح شهرستان انجام شد که می‌توان به پیاده‌روی یک‌هزار و 500 نفر تحت عنوان «نه به اعتیاد»، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مبارزه با کشت مواد مخدر در روستاها و آموزش دهیاران اشاره کرد.
وی یکی از مسائل مهم این شهرستان را اعزام معتادان به کمپ‌های شهرستان نهاوند خواند و عنوان کرد: به‌دلیل کمبود جا تعداد کمی از معتادان پذیرش می‌شوند که تقاضا داریم ظرفیت پذیرش معتادان ملایر در نهاوند افزایش یابد.
   2 مرکز ترک اعتیاد در بهار وجود دارد
مجتبی فیض‌اللهی، فرماندار بهار نیز در این جلسه با اشاره به وجود دو مرکز ترک اعتیاد و بازید مستمر از آنجا و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مدارس، متذکر شد: برپایی نمایشگاه عکس، اجرای طرح غربالگری معتادان، اجرای طرح مقابله با خُرده‌فروشان مواد مخدر و فعال‌سازی کانون یارگیران، از اقدامات انجام‌شده در این‌ بخش بوده است.

شناسه خبر 71209