شناسه خبر:71575
1402/4/27 12:38:51
در جلسه مشترک وزرای بهداشت ایران و تاجیکستان توافق شد؛

دور جدید صادرات دارو و تجهیزات پزشکی ایران به تاجیکستان

سپهرغرب، گروه سلامت: جلسه مشترک وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان با همتای تاجیکستانی با هدف همکاری‌های دوجانبه در زمینه رشد شاخص‌های سلامت، برگزار شد.

بهرام عین‌اللهی در جلسه مشترک با عبدالله‌زاده وزیر بهداشت و تندرستی تاجیکستان با اشاره به پیشرفت‌های حوزه سلامت ایران، گفت: نظام سلامت ما پس از انقلاب رشد بالایی داشته است؛ شبکه بهداشتی در همه مناطق کشور وجود دارد و اگر بیمار به بهورزی در دورترین نقاط ایران مراجعه کند، درصورت نیاز از طریق نظام شبکه‌ به متخصص ارجاع داده می‌شود.
وی با اشاره به پیشرفت‌های واکسیناسیون ایران، افزود: فلج اطفال در ایران سال‌ها است به مدد واکسیناسیون سراسری ریشه‌کن شده و در کنترل بیماری‌های واگیر تجربیات ارزنده‌ای داریم که قابل انتقال به کشور تاجیکستان است.
این مقام مسئول افزود: تحریم‌هایی که سال‌ها به ما تحمیل شده است نه‌تنها موجب توقفمان نشده، بلکه روند و سرعت پیشرفتمان را افزایش داده است. ما برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت برای تعاملات مشخص با کشور تاجیکستان در حوزه سلامت داریم.
عین‌اللهی ادامه داد: در دوره کرونا درحالی که توزیع واکسن معطل کاغذبازی جهانی بود، ما 6 نوع واکسن تولید کردیم و با کاهش موانع دیوان‌سالاری، توانستیم مجوز پنج واکسن را بگیریم.
وزیر بهداشت کشورمان گفت: در اجلاس جی پنج باید پنج کشور در کنار یکدیگر و به‌صورت گروهی برنامه‌های دارویی و درمانی را پیش ببریم و موانع دیوان‌سالارانه را در روابط با کشورها به حداقل برسانیم.
وی افزود: داروهای ما از راه غیر معمول و با چند برابر قیمت به تاجیکستان می‌رسد، درحالی که با حذف کاغذبازی‌ها، این داروها با قیمت واقعی به دست مردم تاجیکستان خواهد رسید.
عین‌اللهی بیان کرد: ایران آزمایشگاه‌های پیشرفته‌ای دارد که می‌تواند در ارتقای شاخص‌های سلامت تاجیکستان مؤثر باشد و دانشمندان برجسته‌ای داریم که در تولید داروهای بسیار پیشرفته ازجمله در حوزه سل‌تراپی، نقش دارند.
   ایران می‌تواند به ارتقای سلامت در تاجیکستان کمک کند
وزیر بهداشت و تندرستی تاجیکستان نیز در این دیدار گفت: سفر من به ایران تجربیات بسیاری در حوزه سلامت، بهداشت و درمان به همراه داشت؛ به‌خصوص که تجهیزات دندان‌پزشکی و آزمایشگاهی در ایران حائز اهمیت و در خور توجه بود.
عبدالله‌زاده ادامه داد: با توجه به زبان مشترک ایران و تاجیکستان، تبادل تجربیات ایران می‌تواند به تحول حوزه سلامت ما کمک کند. برگزاری دوره‌های بازآموزی برای متخصصان ما از سوی اساتید ایرانی و صادرات دارو و تجهیزات پزشکی از ایران به تاجیکستان، ازجمله نیازهای ما است.
وی ابراز کرد: هم‌اکنون داروی مورد نیاز تاجیکستان از 11 شرکت دارویی ایرانی تأمین می‌شود و همچنین می‌توان ظرفیت داروهای گیاهی و شفابخش تاجیکستان را نیز در اختیار متخصصان داروساز ایرانی قرار داد.
عبدالله‌زاده گفت: ایران در تأمین داروی مورد نیاز خود در مرحله خودکفایی است و ما برای تأمین نیاز دارویی خود در اجرای تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی، به همکاری ایران نیاز داریم.

شناسه خبر 71575