شناسه خبر:7235
1398/1/25 09:18:52

سپهرغرب، گروه خبر: درمانگاه مهران که سال گذشته با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلنگ نمادین آغاز عملیات اجرایی آن به زمین زده شد، به دلیل آنچه عدم همکاری مدیریت شهری و شهرستانی با وجود تأکید استاندار ایلام نامیده می‌شود، بلاتکلیف و راکد مانده است.
15 فروردین‌ماه 97 کلنگ نمادین آغاز ساخت درمانگاه تأمین اجتماعی شهرستان مرزی مهران با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشین در زمینی به مساحت دو هزار و 317 مترمربع و زیربنای دو هزار و 517 مترمربع در دو طبقه به زمین زده شد.
زمین این پروژه توسط سازمان تأمین اجتماعی با تغییر کاربری به درمانی با اعتبار پنج میلیارد ریال از راه و شهرسازی خریداری و پیمانکار این پروژه نیز در سال 97 با 84 میلیارد ریال برنده مناقصه برای احداث شد؛ اما برای دریافت مجوز از شهرداری این سازمان با مشکلات بسیاری مواجه شد و شروع به‌کار پروژه لغو گشت.
مردم شهر مهران نیز در انتظار تحقق وعده وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای احداث این درمانگاه و بهره‌مندی از خدمات آن و همچنین بی‌نیاز شدن از مراجعه به مرکز استان یا شهرهای دیگر بودند.
هرچند احداث و فعالیت درمانگاه تأمین اجتماعی در مهران به‌عنوان دروازه عتبات عالیات عراق اقدامی ضروری محسوب می‌شود، اما تاکنون هیچ‌گونه اقدامی در این راستا صورت نگرفته و عدم اجرای آن طرح موجب انتقاد و نارضایتی مردم شهرستان مرزی مهران شده است.
بر اساس اطلاعات دریافتی مشکل این طرح از آنجا آغاز شد که شهرداری مهران (پیش‌تر رقم چشمگیری به‌عنوان عوارض دریافت کرده بود) وقتی پیمانکار کار اجرای طرح را آغاز کرده بود، مانع اجرای آن شد.
اگرچه پیگیری تلفنی خبرگزاری برای تماس با شهردار مهران تاکنون منتج به دریافت توضیح نشده، اما به اظهار منابع مسئول تأمین اجتماعی علت ممانعت از اجرای این درخواست، مطرح شدن موضوع جدید هزینه تغییر کاربری است.
مسئولان سازمان تأمین اجتماعی با اظهار اینکه آنان زمین را از راه و شهرسازی با فرض قطعی تغییر کاربری خریداری کرده‌اند و تحت هیچ عنوان قانونی حتی اگر بخواهند نیز نمی‌توانند مبلغی با این عنوان پرداخت کنند، معتقدند که ادامه اصرار شهرداری تنها یک نتیجه از سوی آنان دارد، انصراف از اجرای طرح که اعتبار اجرای آن با اعتبار عمرانی یک‌ساله شهرستان مهران برابری می‌کند.
یکی از مسئولان تأمین اجتماعی استان ایلام گفت: استاندار ایلام مکرر از مسئولان شهرستان مهران خواسته است که نسبت به رفع موانع اجرای این طرح اقدام کنند و آنان فعلاً منتظر تحقق تأکید مدیر ارشد استان از سوی فرمانداری و شهرداری مهران هستند.
یکی از شهروندان مهرانی دراین‌باره می‌گوید: ورود وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در فروردین‌ماه سال گذشته به مهران و کلنگ‌زنی احداث درمانگاه در شهرستان افق روشنی برای این مردم مرزنشین به ارمغان داشت، اما بلاتکلیف ماندن آن علاوه بر ناامید شدن مردم تبعات بسیاری ازجمله همراهی نکردن شهرداری و تأمین اجتماعی را به دنبال دارد.
حسن محمدی افزود: درصورت عدم توانایی انجام پروژه‌ای که حکم حیاتی برای افراد دارد، چرا وعده تحقق آن به مردم داده می‌شود.
وی یادآور شد: فرمانداری به‌عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان آیا قادر به جذب بودجه و یا استفاده از بودجه‌های عمرانی نیست.
محمدی به عدم توجه شهرداری مهران به اجرای این پروژه نیز اشاره کرد و گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که شهرداری برای اجرای پروژه همکاری لازم را ندارد، درصورتی‌ که این پروژه کاربری درمانی و دائمی دارد.
شهروند دیگری از مهران گفت: کلنگ‌زنی این پروژه و وعده‌هایی که وزیر تعاون و مدیریت سازمان تأمین اجتماعی سال گذشته به مردم مهران دادند، متأسفانه نه‌تنها تحقق نیافت، بلکه مردم را نسبت به مدیران بی‌اعتماد و ناامید کرد.
مراد محمدزاده افزود: گله‌مندی ما بیشتر متوجه مدیریت کلان‌شهر و شهرستان مهران است که باید رفاه و خدمات‌رسانی به مردم را در دستور کار قرار دهد؛ درخصوص رفع موانع اجرایی این درمانگاه آن‌طور که تأمین اجتماعی مدعی بوده، هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
محمدزاده تصریح کرد: مهران به‌طور جدی به ساخت این درمانگاه نیاز دارد.
مدیر درمان تأمین اجتماعی ایلام در این خصوص یادآوری کرد: سال گذشته در جریان سفر وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس فقید سازمان تأمین اجتماعی به استان ایلام دو درمانگاه به شهرستان دره‌شهر و مهران اختصاص یافت.
کریم لاله ماژین درخصوص طرح مهران افزود: پس از خریداری زمینی به مساحت دو هزار و 317 مترمربع با اعتبار پنج میلیارد ریال توسط سازمان تأمین اجتماعی با تغییر کاربری به درمانی از راه و شهرسازی، پیمانکار پروژه نیز سال گذشته در مناقصه برنده شد و کار اجرا را آغاز کرد.
وی یادآور شد: درحالی‌ که کار اجرای طرح شروع شده بود، شهرداری مهران به‌عنوان عوارض درخواست مبلغ زیادی کرد که پرداخت شد و پس از آن مدعی دریافت هزینه تغییر کاربری گردید که با توجه به خرید زمین با شرط تغییر کاربری توسط راه و شهرسازی، بحث پیچیده و اجرای طرح با ممانعت شهرداری متوقف شد.
وی گفت: با توقف اجرایی این طرح درمانی و برهم خوردن تقویم زمانی تعیین‌شده، پیمانکار نیز ادعای خسارت از بابت افزایش قیمت‌ها و درخواست دریافت غرامت کرده که این خود نیز به ابهام وضعیت آتی و اجرای درمانگاه ضروری افزوده است.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، مدیر درمان تأمین اجتماعی ایلام تصریح کرد: با توجه به مجموع موانع و در صدر آن‌ها مدل برخورد شهرداری، بیم آن می‌رود که سازمان تأمین اجتماعی کشور بودجه 110 میلیارد ریالی این درمانگاه بزرگ را به استان‌های دیگر که از اجرای چنین طرح‌هایی بدون هیچ مانع‌تراشی استقبال می‌کنند، انتقال دهد.
دکتر لاله ماژین ابراز تأسف و سؤال کرد: چرا کار اجرا و عمران در استان ایلام چنین سخت و پُرمانع است؟
وی با بیان اینکه ساخت چنین پروژه‌های در استان‌های دیگر بدون مانع صورت می‌گیرد، گفت: برای این پروژه‌ها در استان‌های دیگر به دلیل عام‌المنفعه بودن و ارائه خدمات رایگان به جامعه هدف هیچ‌ وجهی در قبال اجرایشان دریافت نمی‌شود، اما متأسفانه در استان ما نه‌تنها این وجه باید پرداخت شود، بلکه دستگاه‌های مرتبط با سنگ‌اندازی سبب تشدید موانع می‌شوند.

شناسه خبر 7235