شناسه خبر:72520
1402/5/24 10:53:27

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند گفت: کاروان‌سرای سعادت، یکی از آثار تاریخی باارزش با قدمت دوران قاجاریه واقع در بازار نهاوند، با سه میلیارد ریال اعتبار مرمت و باسازی می‌شود.

«محمد احمدی» روز شنبه اظهار کرد: این کاروان‌سرا در خردادماه سال 96 به شماره 31719 ثبت ملی شد که کار مرمت آن در دستور کار اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند قرار گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند گفت: مرمت و سامان‌دهی این اثر تاریخی و منحصربه‌فرد باعث جذب بیشتر گردشگران به شهرستان نهاوند می‌شود.

* صدور مجوز احداث 2 طرح گردشگری در نهاوند

وی یادآور شد: در چهار ماه گذشته مجوز احداث و موافقت اصولی برای دو طرح مهم گردشگری در این شهرستان شامل سفره‌خانه‌سنتی و هتل دوستاره صادر شده است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند اظهار کرد: احداث این دو طرح مهم گردشگری برای بیش از 50 نفر شغل مستقیم ایجاد می‌شود.

احمدی ادامه داد: همچنین پیش‌تر مجوز احداث یک هتل، دو مجتمع گردشگری، یک اقامتگاه بوم‌گردی، دو سفره‌خانه سنتی، یک رستوران بین راهی و یک پروانه بهره‌برداری دفتر خدمات مسافرتی صادر شده است.

* بررسی طرح گردشگری سراب کنگاور کهنه نهاوند

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند با بیان اینکه مطالعه طرح گردشگری سراب کنگاور کهنه درحال انجام است، افزود: طرح زیرساخت سراب فارسبان نیز با اعتبار سه میلیارد ریال در دست بررسی است.

احمدی اضافه کرد: در سه‌ماهه نخست سال‌ جاری 120 پروانه تولید انفرادی، کارگاهی و کارت شناسایی صادر شده و آموزش 100 نفر در پنج نقطه شهرستان به‌ویژه در مناطق محروم در رشته‌های گلیم‌بافی، مرواربافی و سفال به‌صورت رایگان در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برای 50 نفر در زمینه مشاغل خانگی پرونده تشکیل شده است، اظهار کرد: مرمت کاروان‌سرای سعادت، مرمت موزه حمام حاج‌آقا تراب و سامان‌دهی خانه شهید قدوسی، به‌زودی آغاز می‌شود.

موقعیت ویژه جغرافیایی نهاوند به‌لحاظ آب‌وهوا و کوه‌های مرتفع باعث بارش‌های به نسبت مناسبی در سطح شهرستان شده است؛ به‌گونه‌ای که این شهرستان به‌عنوان سرچشمه اصلی بزرگ‌ترین رود کشور یعنی کرخه بوده و به‌واسطه آب فراوان به شهر سراب‌ها معروف شده است.

وجود ده‌ها سراب و صدها چشمه‌ها باعث به‌وجود آمدن خاک حاصلخیز، پوشش گیاهی و مراتع مرغوب و درنتیجه زیبایی چهره جغرافیایی این شهرستان شده و به کشاورزی آن رونق داده است که وجود عوامل فوق علاوه‌بر ایجاد فضای خاص جغرافیایی، توانسته است برجاذبه‌های طبیعی گردشگری این شهر نیز بیفزاید.

داشتن حدود 565 هکتار جنگل طبیعی و دست‌کاشت و باغ‌های نهاوند همواره موجب اُنس و الفت شهروندان با طبیعت بوده و برای افراد غیر بومی نیز زیباترین جاذبه‌ها را داشته‌ است. این گستره سبز از حاشیه شهر تا ورای رودخانه گاماسیاب امتداد دارد و قرن‌ها بوده که موجب لطافت هوا و محیط‌زیست و همچنین زمینه‌ساز فعالیت‌های اقتصادی اقشار متوسط نهاوند است.

شهرستان نهاوند با دارا بودن جمعیتی بالغ‌بر 190 هزار نفر در 105 کیلومتری جنوب استان همدان قرار دارد.

 

شناسه خبر 72520