شناسه خبر:72784
1402/5/31 09:55:30

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند از بازسازی و مرمت کاروان‌سرای سعادت و حمام بازار نهاوند خبر داد و گفت: این دو اثر تاریخی با ارزش با 600 میلیون تومان اعتبار مرمت و بازسازی می‌شوند.

محمد احمدی اظهار کرد: مرمت بناهای تاریخی عمده‌ترین راه حفظ آثار تاریخی است و در شهرستان نهاوند نیز اماکن و بناهای تاریخی زیادی داریم که بخشی از آن‌ها مرمت و بازسازی شده و برخی نیاز به مرمت دارند.

وی تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی شهرستان از گذشته تاکنون در راستای حفظ بناهای تاریخی با شناسایی این اماکن و ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی، نسبت به مرمت تعدادی از آن‌ها اقدام کرده است.

احمدی افزود: ازجمله بناهای تاریخی شهرستان که طی چندسال گذشته مورد بازسازی قرار گرفته‌اند، چند حمام ازجمله حمام حاج‌آقاتراب و حمام گلشن است که با مرمت، به مکانی جذاب تبدیل شده‌اند.

وی مرمت حمام گلشن را آخرین نمونه بازسازی بناهای تاریخی در سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: برای نوسازی و مرمت حمام گلشن که طی سال‌های گذشته غیر فعال شده و درحال تخریب بود، با مشارکت مالک بنا و اعتبارات میراث فرهنگی اقدام لازم به عمل آمد و به سفره‌خانه سنتی تبدیل شد.

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان نهاوند یادآور شد: کاروان‌سرای سعادت یکی از آثار تاریخی باارزش با قدمت دوران قاجاریه واقع در بازار نهاوند است که این پروژه با اعتباری افزون‌بر 300 میلیون تومان مرمت و باسازی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این کاروان‌سرا به شمارت ثبت 31719 در سال 1396 در فهرست آثار ملی ثبت شده است که مرمت و سامان‌دهی این اثر تاریخی و منحصربه‌فرد باعث جذب بیشتر گردشگران به شهرستان نهاوند می‌شود‍.

احمدی اضافه کرد: حمام بازار نیز یکی دیگر از آثار ملی ثبت‌شده در نهاوند است که قدمت آن مربوط به دوره قاجاریه بوده و در سال 84 در مجموعه فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

وی با بیان اینکه اثر تاریخی حمام بازار چندسالی است که تعطیل شده و درحال تخریب است، گفت: خوشبختانه کار مرمت این اثر تاریخی نیز با اعتبار 300 میلیون تومان به‌زودی آغاز می‌شود.

 

شناسه خبر 72784