شناسه خبر:74090
1402/7/8 13:25:04

ماه مهر آمد. امسال ماه مهر رنگ و بوی خاصی دارد. در حالی‌که دشمنان انقلاب اسلامی به بهانه‌های مختلف به دنبال اختلال در یکی از رگ‌های حیاتی نظام اسلامی یعنی نهضت علمی کشور بودند، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مرتبط با جوانان و نوجوانان این ناکامی و حسرت را بر دل آنان گذاشته و بار دیگر شکست سنگین نصیب آنان شد. بله، با تحول در دنیای علم و مهم‌تر از آن تحول در جغرافیای علم و همچنین تغییر قدرت از غرب به شرق، سهم ایران اسلامی در معرفب خود در جغرافیای علم سهم بالایی بوده و تمام بزک‌ها و دست‌اندازی‌های پیش‌روی جمهوری اسلامی برای همان توقف چرخه پیشرفت است که با یاری پروردگار و ملت غیور و آگاه این مسیر تداوم دارد.

دل بستن دشمن و امید آنان به دانشگاه، خطری بس بزرگ و جای تامل دارد. دانشجو موذن جامعه است و مردمی بودن جریان دانشجویی و دانشگاه در جهت حل مسایل کلان و مهم کشور حکایت از جایگاه و شان واقعی آن دارد که می‌بایست چنین کارکردی را دنبال نماید. امام خمینی (ره) دانشگاه را مبدا تحول در جامعه خواند اما انحراف دانشگاه همواره مورد طمع دشمنان انقلاب‌اسلامی بوده و نیاز به واکاوی نوین در برابر حملات سهمگین فکری دشمن دارد. ضمن آسیب‌های محتوایی آموزشی و ناکارمدی‌های طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و برخی نقصان‌های آموزشی حوزه علوم انسانی و بُعد دیگر و مهمتر ارتباط استاد ودانشجو، بی‌شک عدم تضارب آراء و نبود نقد لیبرالیسم، فضای آزاداندیشی و مرام‌های مختلف حتی متضاد فکری، شرایط نامناسب‌تری را روبه روی آن قرار خواهد داد. مسایل دانشگاه به‌روز در حال تغییر است. موضوع کرسی‌های آزاد اندیشی و کرسی‌های نظریه‌پردازی انقلابی و اسلامی که کمک بزرگی برای مواجهه با چالش‌ها و روزآمد بودن است همواره خواسته و مطالبه رهبرانقلاب اسلامی بوده که همچنان بر زمین‌مانده یا اگر اقدامی شده است با مسایل خود نتوانسته به معنای واقعی اجرا و محمل دانشجویی قرارگیرد.

عدم حضور مسئولان و نمایندگان مجلس در بین دانشجویان و عدم استمداد از نخبگان علمی در حل مسایل جاری کشور در سطح مورد انتظار و ظرفیت دانشگاه‌ها از آسیب‌های جدی جاریست. خط قرمز، رشد و پیشرفت علمی دانشگاه و عاری از سیاسی‌کاری است. دانشجو باید سیاسی باشد تا قدرت تحلیل داشته باشد وگرنه فریب می‌خورد و این با سیاسی‌کاری نفوذ احزاب وجریانات در دانشگاه متفاوت است. دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال تنزل سطح علمی دانشگاه به اختلاف‌ها و نزاع‌های داخلی وجنگ سیاسی هستند که دانشجو و دانشگاه ضمن آگاهی سیاسی می‌بایست از پیاده و سوار شدن جریان‌های سیاسی و گروه‌های فشار عاری باشد. البته مهر امسال نشان داد که دانشگاه و دانشجو بیدار است اما مطالبه دانشجو و دانشگاه باید در مسیر احقاق حق قرار گرفته و در جهت علم نافع و خدمت به مردم و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی قرار گیرد،گرچه شیوه و روش تحقق آن متفاوت گردد. نوآوری گمشده دانشجوی جوان است، جوانی که در مقطع سنی خود مورد بیشترین هجمه از سوی دشمن است از حمله ضد فرهنگی تا اقتصادی و ایجاد نا امیدی و... نیازمند اعتماد است.اما بی شک دانشگاه آرمانگرا، هویت جو و مساله‌محور، با تکیه بر پرچم ولایت و تلاش برای تحقق آن آرمان‌ها با آخرین دستاوردهای علمی و پشت سر گذاشتن مرزهای علمی گام موفق در جهت تمدن‌سازی اسلامی برداشته و بی‌شک خود را به تراز انقلاب اسلامی نزدیک می‌نماید. این امر مستلزم هماهنگی وساماندهی به موقع مدیران، فرایندها، خروجی‌ها ونتایج، سرمایه‌ها و زیرساخت‌هاست. این مسئولیت‌ها متوجه دانشگاه است البته این حرکت چند جانبه بوده و نیاز به حمایت و همراهی دارد. انشاء ا...

 

 

شناسه خبر 74090