شناسه خبر:75144
1402/8/6 11:52:32

سپهرغرب-گروه خبر: وزیر کشور گفت: واگن پارس محوری است که می‌تواند علاوه بر تولید کنونی و تامین نیاز کشور، زمینه ساز انتقال تکنولوژی قطارهای پیشرفته‌تری باشد که کشور به آن نیاز دارد.

احمد وحیدی در بازدید از بخش‌‌های مختلف شرکت واگن پارس اظهار کرد: شرکت واگن پارس اراک یکی از شرکت‌های توانمند کشور در تولید انواع واگن است که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوبی در تولید واگن و مترو دارد.
وی تصریح کرد: برنامه‌های بسیاری برای استفاده از ظرفیت این واحد تولیدی در تامین واگن مترو و دیگر بخش‌ها تدوین شده است.
 
وزیر کشور بیان کرد: سیاست دولت حمایت از تولید داخل است، به ویژه تولیداتی که می‌توانند زمینه رونق سایر تولیدات را نیز فراهم کنند، واگن سازی می‌توانند سایر صنایع را به کار انداخته و آینده قوی‌تری هم داشته باشد با توجه به اینکه در دنیا قطارهای سریع السیر مطرح است، حتما باید تکنولوژی آن به داخل وارد شود.
 
وحیدی بیان کرد: واگن پارس محوری است که می‌تواند علاوه بر تولید کنونی و تامین نیاز کشور، زمینه ساز انتقال تکنولوژی قطارهای پیشرفته‌تری باشد که کشور به آن نیاز دارد.
 
وی گفت: برنامه‌هایی در خصوص قطارهای سریع‌السیر در خط تهران و اصفهان، تهران و مشهد داریم، علاوه بر شهرهای فعلی که از مترو استفاده می‌کنند قطعا در آینده شهرهای دیگری را خواهیم داشت که نیاز به مترو دارند، واگن پارس یک صنعت قدیمی و توانمند است که می‌تواند نیازها را تامین کند و ظرفیت‌های خوبی در تولید واگن‌های باری، لوکومتیو و مترو دارد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.
 
وزیر کشور تاکید کرد: قراردادهایی وجود دارد که مربوط به سابق است، سابقاً یک قرارداد فاینانس خارجی برای واردات واگن مترو منعقد شده بوده که این قرارداد در حال پیگیری است و باید بررسی شود که چه مقدار از این قرارداد قابل انتقال به داخل است، این بررسی جزو برنامه‌هاست که پیگیری خواهد شد.
 
وحیدی گفت: واگن پارس کارخانه مهمی است که نباید ظرفیتش از دست برود، برای آینده قراردادهایی را مذاکره خواهیم کرد، آنچه این شرکت می‌تواند توسعه دهد را بررسی خواهیم کرد، برنامه‌های بسیاری برای استفاده از ظرفیت واگن پارس در تامین واگن مترو و دیگر بخش‌ها تدوین شده است.
 
* 70 درصد نیاز صنعت ریلی کشور در اراک تولید می‌شود
 
استاندار مرکزی گفت: 70 درصد نیاز صنعت ریلی کشور در شرکت واگن‌پارس و دیگر واحدهای زیرمجموعه این شرکت در اراک تولید می‌شود.
 
فرزاد مخلص الائمه افزود: صنایع مختلفی در حوزه تولید، تعمیر و تجهیز واگن در این استان مستقر هستند که شرکت واگن‌پارس شاخص‌ترین و باسابقه‌ترین این شرکت‌ها است.
 
وی ادامه داد: برای مدیریت ارشد استان و صنایع کشور این اهمیت وجود دارد که از حداکثر این ظرفیت برای توسعه صنعت حمل و نقل کشور به عنوان اجزای مهم توسعه اقتصادی بهره برداری شود.
 
استاندار مرکزی خاطر نشان کرد: وزیر کشور با ظرفیت‌های واگن پارس آشنا هستند و در این آیین از نزدیک مسائل شرکت مورد بررسی قرار گرفت.
 
مخلص‌الائمه با بیان اینکه وزیر کشور تاکید دارند که ظرفیت واگن‌پارس باید فعال بماند، بیان کرد: ایشان بیان کردند اجازه داده نمی‌شود ذیل مسائل واردات این طرفیت مغفول واقع شود.
 
استاندار مرکزی افزود: با کمک وزیر کشور تلاش می‌شود در سطح ملی مطالبات دنبال شود و امیداست اتفاقات خوبی برای واگن پارس رخ دهد.
 
مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا اراک نیز گفت: این شرکت سفارش برای تولید ندارد و کارخانه‌ای که از بین رفته بود دوباره به صنعت برگشته اما ممکن است دوباره با تعطیلی مواجه شود و عمده‌ترین علت آن هم عدم پرداخت تسهیلات ماده 12 است که هیچ مسئولی پاسخگو نیست و جواب مشخصی نمی‌دهند، و این کم توجهی باعث می‌شود تا خطوط تولید این شرکت تعطیل شود.
 
«مرتضی ملانژاد» درباره وادرات نیز افزود: در واگن باری واردات براساس تدابیر اتخاذ شده از سالهای قبل انجام نمی‌شود.
 
شرکت واگن پارس اراک واحد تولیدی مادر تخصصی در حوزه محصولات ریلی خاورمیانه است.
 
این شرکت در سال 1354 آغاز به کار کرد و در سال 1364 با سرمایه‌گذاری سازمان صنایع و نوسازی ایران به یکی از زیر مجموعه‌های این سازمان پیوست.
 
کارگاه‌های تولیدی شرکت واگن پارس در فضایی به وسعت 33 هکتار جانمایی شده است.
 
در این مراسم با حضور وزیر کشور 80 دستگاه انواع واگن ساخت واگن پارس مپنا به ناوگان ریلی کشور تحویل داده شد.
 
 
 
 

شناسه خبر 75144