شناسه خبر:76383
1402/9/6 11:37:46
رئیس بنیاد ایران‌شناسی:

«سپندارمذگان» جایگزین ولنتاین شود

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس بنیاد ایران‌شناسی گفت: آیین‌های ملی و باستانی نظیر «سپندارمذگان» و روز عشق به همسر، زمین و خدا باید جایگزین مناسبت‌های وارداتی و غربی نظیر ولنتاین شود.

محمدحسین رجبی‌دوانی روز یکشنبه در دیدار با استاندار همدان ابراز کرد: آیین‌های ملی و باستانی نظیر «سپندارمذگان» و روز عشق به همسر، زمین و خدا باید جایگزین مناسبت‌های وارداتی و غربی نظیر ولنتاین شود. باید با فرهنگ‌سازی این مناسبت‌های ملی را به‌جای تقلید از غرب و مناسبت‌های آنان، ترویج و تبلیغ کرد؛ با وجود آیین‌ها و جشن‌های بزرگ با هویت ملی و ایرانی، به‌علت وجود یک‌سری نگاه‌ها، نسبت به این مسائل بی‌توجه بوده که موجب اقتباس مناسبت‌های غربی توسط جوانان شده است.

وی با بیان اینکه جوانان میهن ما باید هویت و فرهنگ ملی و دینی خود را بهتر بشناسند، اضافه کرد: ایجاد شعبه ایران‌شناسی امری ضروری است، چراکه سه‌چهارم جمعیت امروز انقلاب را ندیده‌اند و به‌درستی ارزش‌های ملی و دینی ترویج و تبلیغ نشده است؛ از سوی دیگر دشمن نیز به‌صورت گسترده فعالیت کرده تا این اتفاق رقم نخورد و جوانان ما با فرهنگ غنی خود آشنا نباشند.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی بیان کرد: نپرداختن صحیح به تبیین هویت ملی و فرهنگی در بروز آشوب و ناآرمی‌ها خود را نمایان می‌کند؛ به‌گونه‌ای که یک جوان به‌دلیل القای دشمن در ناآرامی‌های سال گذشته به پرچم کشورش که باید با وضو به آن دست زد، جسارت کرد و پرچم دشمنانمان، انگلیس و آمریکا را بالا برد.

رجبی‌دوانی ادامه داد: بنیاد ایران‌شناسی زمان مرحوم حبیبی معاون اول اسبق رئیس‌جمهور راه‌اندازی شد، او معتقد بود شناساندن ایران تنها کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور خارجه و بنیاد سعدی نیست، بلکه باید به‌صورت گسترده این کار را دنبال کرد.

وی افزود: بنیاد ایران‌شناسی در گام نخست باید هویت ایرانی اسلامی را تبیین و ترویج کند و در مرحله دوم مرجعیت علم و ایران‌شناسی در جهان شود.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی بیان کرد: کرسی‌ها و بنیادهای متعددی به‌نام ایران‌شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز مختلف علمی جهان وجود دارد که از اول آبان‌ماه پارسال تاکنون 164 همایش و نشست در زمینه ایران‌شناسی در آمریکا و اروپا برگزار کرده‌اند.

رجبی‌دوانی تصریح کرد: فعالیت این بنیادها در ظاهر علمی است، اما حدود 63 درصد مطالب طرح‌شده در این نشست‌ها مربوط به مسائل جاری کشورمان نظیر زن، حقوق زنان، حقوق بشر در ایران و آزادی بوده؛ یعنی فعالیت این بنیاد‌ها برخلاف نامشان، برای گرفتن هویت ملی ما است!

وی همچنین گفت: توجه دولت به بنیاد ایران‌شناسی و فراهم کردن زمینه‌های فعالیت آن ضروری است؛ چراکه ریاست بنیاد برعهده رئیس‌جمهور بوده و چهار وزیر آموزش‌وپرورش، امور خارجه، ارشاد اسلامی و علوم در هیئت‌امنای بنیاد عضویت دارند و می‌توانند فعالیت‌های اثرگذاری را تدوین و ابلاغ کنند.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی افزود: بنیاد ایران‌شناسی مجموعه‌ای است که می‌تواند خلأهای موجود و کم‌کاری سایر دستگاه‌ها را جبران و آن‌ها را ترغیب و تشویق به انجام تکالیف بکند.

رجبی‌دوانی اضافه کرد: با ایجاد مرکزیت هویت ایرانی- اسلامی به محوریت بنیاد ایران‌شناسی و انجام تکالیف محوله به دستگاه‌ها، می‌توان از هجمه دشمن و بیگانگان به هویت ایرانیان جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه ایرانیان با یکتاپرستی و معنویت مأنوس بوده‌اند که کمتر به این مسئله پرداخته شده است، گفت: با وجود بدگویی‌ها درباره ایران باستان، اما در این دوره بت‌پرستی نبوده و در این فرهنگ معنویت وجود داشته که در دوره اسلامی اوج گرفت و بیشترین خدمت را ایرانی‌ها به اسلام کردند.

رجبی‌دوانی ادامه داد: دنبال ایجاد نمایشگاه و گنجینه دائمی ادوار مختلف تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران در سه بخش ایران باستان، ایران دوره اسلامی و ایران انقلاب اسلامی هستیم.

وی افزود: شعبه ایران‌شناسی در همدان با حمایت مسئولان ارشد این استان می‌تواند در نشر و معرفی افتخارات همدان در سطح منطقه، ملی و بین‌المللی موفق ظاهر شود.

رجبی‌دوانی اعلام کرد: بنیاد ایران‌شناسی دنبال تعیین هفته‌ای برای معرفی ظرفیت استان‌ها در پایتخت است که با دعوت همدانی‌های مقیم تهران برای حضور و مشارکت در این برنامه حتی می‌توان علاوه‌بر اهداف فرهنگی و اجتماعی، زمینه سرمایه‌گذاری در استان‌ها را فراهم کرد.

   استاندار همدان: مقدمات ثبت جهانی هگمتانه فراهم شده است

استاندار همدان نیز گفت: مقدمات ثبت جهانی هگمتانه در یونسکو با پیگیری‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فراهم شده است و در نخستین جلسه سال آینده این مهم اتفاق می‌افتد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: همدان نخستین تمدن شهری است که بنا نهاده شد و این شهر یکی از تمدن‌های اصیل و پیوسته جهان به‌شمار می‌رود.

وی افزود: رهبری فرزانه انقلاب توصیف شایسته‌ای درباره همدان داشتند و فرمودند «همدان شهری است که از زمان بنیان‌گذاری تاکنون زندگی در آن جریان داشته است»؛ درحالی که برخی شهرها به‌مرور زمان خالی از سکنه شدند.

بالاترین مقام اجرایی همدان وجود تپه هگمتانه و آثار باقی‌مانده را گواه جریان داشتن زندگی در همدان دانست.

قاسمی‌فرزاد ابراز کرد: نهاد سرشت ایرانی پاک بود و اسلام و تشیع در این نهاد رشد کرد و رهبری فرزانه انقلاب در دیدار با مجریان دومین کنگره ملی شهدای همدان درباره تاریخ و تمدن با وجود مطرح شدن مسائلی پیرامون ارجحیت ایرانیت یا اسلامیت فرمودند «مسلمانی ایرانی حائز اهمیت است».

وی گفت: هویدا کردن سبقه این استان با وجود تاریخ منحصربه‌فرد همدان، از کارهایی صورت‌گرفته است و آثار به‌جامانده از تاریخ استان همدان، بی‌نظیر و کم‌نظیر هستند.

این مقام مسئول اظهار کرد: با استقرار مجموعه بنیاد ایران‌شناسی در همدان امیدواریم یک انسجام‌ برای معرفی جای‌جای استان با رویکرد علمی، فراهم شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز گفت: رهبر فرزانه انقلاب دغدغه زیادی نسبت به ادبیات، زبان، پرچم و کشور دارند که این پشتوانه بزرگی برای بنیاد ایران‌شناسی است.

حسن رضانیا افزود: استان همدان با این پیشینه و تاریخ تمدنی کم‌نظیر می‌تواند میزبانی شایسته برای برنامه‌های ملی با رویکرد فرهنگی و اجتماعی باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: بنیاد بوعلی از سال‌ها پیش فعالیت خود را آغاز کرد و همه‌ساله هفته اول شهریورماه با نزدیک شدن به روز تولد بوعلی‌سینا اتفاقات خوبی در این حوزه رقم می‌خورد.

مسعود ویژه یادآوری کرد: راه‌اندازی بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی نیز 13 سال پیش به تصویب شورای انقلاب فرهنگی رسید، اما عملی نشد؛ هم‌اینک در مرحله ثبت رسمی آن هستیم.

وی افزود: دفتر انجمن مفاخر استان همدان سال گذشته تأسیس و همچنین امسال «روز همدان» در تقویم رسمی کشور ثبت شد که شورای انقلاب فرهنگی این روز را تأیید و ابلاغ کرد.

پرونده ثبت‌ جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» سال گذشته به یونسکو رفت.

این پرونده گستره‌ای از محوطه باستانی هگمتانه، میدان مرکزی شهر، بازار تاریخی همدان، آرامگاه بوعلی‌سینا و خیابان‌های تاریخی این محدوده را شامل می‌شود.

شناسه خبر 76383