شناسه خبر:76499
1402/9/8 12:28:40
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان:

شهرک صنعتی جدیدی با 200 هکتار مساحت در همدان کلنگ‌زنی می‌شود

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان گفت: یک شهرک جدیدالاحداث در حد و اندازه شهرک صنعتی بوعلی در 200 هکتار پهنه صنعتی جدید در شهرستان همدان پیش‌بینی شده که به‌زودی کلنگ‌زنی خواهد شد.

مصطفی حقیقی در نشست توسعه متوازن (پیوند صنعت و فرهنگ) که در کتابخانه مرکزی همدان برگزار شد، با بیان اینکه در شهرستان همدان طی دو سال دولت مردمی اقدامات خوبی در حوزه زیرساخت‌های صنعتی انجام شده است، اظهار کرد: یک شهرک جدیدالاحداث در حد و اندازه شهرک صنعتی بوعلی در 200 هکتار پهنه صنعتی جدید در شهرستان همدان پیش‌بینی شده که به‌زودی کلنگ‌زنی خواهد شد.

وی با بیان اینکه شهرک صنفی– صنعتی بوعلی دو در دولت مردمی سیزدهم مورد بهره‌برداری قرار گرفت، ادامه داد: تا قبل از سال 1402 دومین شهرک صنفی- صنعتی کشور نیز در شهرستان همدان در پهنه‌ای بزرگ‌تر از شهرک بوعلی دو کلنگ‌زنی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به اینکه با دو سالی که از عمر دولت سیزدهم گذشته اخبار امیدآفرین و عملکرد مناسب قابل ارائه‌ای وجود دارد، خاطرنشان کرد: در منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد با احیای طرح راکد پتروشیمی ابن‌سینا با 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، وضعیت مناسبی از حیث زیرساخت رقم خورده و 150 هکتار به‌جز عرصه اختصاص داده‌شده به پتروشیمی، دیوارکشی شده و آماده واگذاری است.

وی با بیان اینکه همه این موارد انجام شده است و تنها قول و وعده نیست، گفت: تاکنون در شهرستان ملایر زیر 300 هکتار پهنه اقتصادی وجود داشت و هم‌اکنون به همین نسبت درحال اضافه کردن زمین صنعتی در این شهرستان هستیم؛ همچنین در شهرستان بهار نیز زمین برای یک پهنه صنعتی جدید آماده شده و کلنگ‌زنی آن انجام خواهد شد.

حقیقی با بیان اینکه در همه شهرستان‌ها افزایش پهنه‌های صنعتی را شاهد هستیم، اظهار کرد: سالی 60 مگاوات در دوران دولت مردمی و قوی سیزدهم در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برق تأمین شده، درحالی که طی سنوات گذشته به‌طور میانگین 6 مگاوات تولید شده و این یعنی 10 برابر سنوات پیشین.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان تأکید کرد: پیش از این میانگین طرح‌هایی که به واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تبدیل ‌شدند، کمتر از 50 طرح بوده، اما در هر سال از عمر دولت سیزدهم بیش از 250 واحد به بهره برداری رسیده؛ یعنی در دوساله دولت سیزدهم 500 طرح تولیدی به مرحله بهره‌برداری رسید.

وی گفت: همه در دولت و در مجلس به دنبال رخ دادن اتفاقات مثبت هستند و این نشان از کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه همه تولیدکنندگان عاشق هستند، اظهار کرد: همه تولیدکنندگان اهل فرهنگ هستند و سرمایه‌گذاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی به توسعه استان و کشور منجر خواهد شد و عواید آن به همه به‌ویژه اهالی صنعت خواهد رسید.

نماینده مردم همدان و فامنین و رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز گفت: صنعتگران با احداث کتابخانه شهرک‌های صنعتی را به‌عنوان نخستین مناطق صنعتی دارای کتابخانه به کشور معرفی کنند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با بیان اینکه تا فرهنگ توسعه نیابد توسعه صنعتی و اقتصادی به توسعه متوازن ختم نمی‌شود، اظهار کرد: استان همدان شرایط بسیار مهیایی برای توسعه متوازن دارد؛ چرا که مردم استان ازنظر فکری و ذهنی توسعه‌یافته هستند، اما هرچه در این حوزه هزینه شود، بازهم کم است.

وی با بیان اینکه عاقل‌ترین افراد در دنیا افرادی هستند که روی فرزندان خود سرمایه‌گذاری کنند، افزود: رشد فکری و اجتماعی فرزندان ما بسیار مهم است و باید آنچه از زیرساخت لازم است، برای آن‌ها فراهم کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در استان همدان سه هزار و 600 میلیارد تومان مالیات باید پرداخت شود که به خزانه دولت واریز و به استان هم کمک‌هایی می‌شود.

وی با بیان اینکه از این سه هزار و 600 میلیارد تومان می‌توان مدرسه یا کتابخانه بسازیم و میزان هزینه‌کرد بودجه در استان را افزایش دهیم، ادامه داد: اگر در گوشه‌ای از شهر همدان که جمعیت زیادی دارد، یک کتابخانه احداث شود، به ساختن افرادی که می‌توانند در جامعه مؤثر باشند، منجر می‌شود.

حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی استان همدان از کتابخانه‌های فعال و پیشرو کشور است، خاطرنشان کرد: در شهر همدان اگر 50 کتابخانه نیز ساخته شود، بازهم نیاز داریم؛ چراکه 700 هزار نفر جمعیت شهر است.

وی با بیان اینکه با حضور صنعتگران یک نهضت کتابخانه‌سازی ایجاد شود، گفت: چند صنعتگر می‌توانند یک کتابخانه را احداث کنند و به نام خود ثبت کنند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر در شهرک‌های صنعتی یک کتابخانه احداث شود یک اتفاق بی‌نظیر در کشور خواهد بود، اظهار کرد: در شهرک صنعتی بوعلی با 140 واحد صنعتی می‌توان یک کتابخانه عمومی ویژه کارگران و صنعتگران احداث کرد.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان نیز گفت: طبق ماده 172 قانون مالیات‌های مستقیم تمام مؤدیان چه اشخاص حقیقی و چه حقوقی برای تعمیر، تجهیز و احداث کتابخانه‌ها هزینه کنند، آن میزان هزینه‌کرد از درآمد مشمول مالیات کاسته می‌شود.

وجیه‌اله ذکوری اظهار کرد: اگر 100 تومان برای کتابخانه هزینه شود، بین 15 تا 20 تومان از مالیات کاسته می‌شود و این اتفاق در هر صورت یعنی رد یا قبول اظهارنامه، انجام می‌شود و منوط به نگهداری دفاتر نیز نیست.

وی افزود: لزومی ندارد که پول به حساب کتابخانه‌ها واریز شود، بلکه اگر کتابخانه احداث، تعمیر و یا از لحاظ سخت‌افزاری و نرم افزاری تجهیز شود و کتابخانه‌ها تأیید کنند، چه به‌صورت نقدی و چه غیر نقدی، مشمول ماده 172 می‌شود و کافی است در اظهارنامه ذکر شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان همدان تصریح کرد: واحدهای تولیدی می‌توانند نسبت به راه‌اندازی کتابخانه سیار اقدام کنند و این هزینه‌ها مشمول ماده 172 خواهد شد، حتی اگر زمینی اهدا کنند نیز می‌توان از هزینه‌های مالیاتی آن‌ها کاست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این نشست اظهار کرد: سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی با شعار آینده خواندنی است را پشت سر گذاشتیم و برای تحقق این شعار نیازمند آن هستیم که از ظرفیت همه مردم استفاده کرده و نفوذ خود را در بخش‌های مختلف جامعه افزایش دهیم.

عاطفه زارعی با بیان اینکه خواندن امری همگانی است و منحصر به گروه یا فرد خاصی نیست، افزود: اگر بخواهیم جامعه کتاب‌خوان و دانش‌مدار داشته باشیم، باید خواندن را اجتماعی کنیم و همه در تحقق این مهم نقش دارند.

وی تأکید کرد: با استفاده از اعتبارات دولتی شاید نتوانیم همه نیازها را پوشش دهیم و به رسالت‌ها و مأموریت‌های خود جامه عمل بپوشانیم؛ بنابراین قانون‌گذار پیش‌بینی‌هایی را در این حوزه انجام داده و ظرفیت بسیار خوبی ایجاد شده که استان‌هایی چون آذربیجان شرقی، فارس و قزوین از آن استفاده کردند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه جامعه ما کتاب‌خوان است و نیاز داریم زیرساخت‌ها را به‌خوبی فراهم کنیم، گفت: آنچه آمارهای نهاد کتابخانه‌های عمومی نشان می‌دهد، افزایش علایق کودکان و نوجوانان به کتاب و کتاب‌خوانی و افزایش درخواست‌ها در حوزه منابع اطلاعاتی و فضاهای مطالعاتی است.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی می‌توانند کتابخانه‌ها را با نام خودشان احداث کنند، خاطرنشان کرد: درحال حاضر بانک پاسارگاد 14 کتابخانه روستایی در استان همدان احداث کرده و یا درحال احداث است که به‌زودی به اتمام می‌رسند.

زارعی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی یکی از بسترهای اصلی برای رشد افراد متخصص است، گفت: ما باید بتوانیم نسل خوبی را پرورش دهیم تا آینده‌ای درخشان داشته باشیم و در این راه تلاش ما آن است که از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

 

شناسه خبر 76499