شناسه خبر:77384
1402/10/2 10:57:48

سپهرغرب-گروه سیاسی، سمیرا گمار: یک فعال سیاسی و فرهنگی گفت: انتخاب فرد متعهد و رصد وعده‌های او از طریق رسانه‌ها، مجلس آتی را بالنده و مردم را در پیگیری مطالبات خود اثرگذار می‌کند.

در اهمیت مجلس شورای اسلامی همین بس که هر طرح و برنامه و بودجه‌ای که قرار است در کشور به اجرا گذاشته شود باید به تصویب نمایندگان مجلس برسد و سیاست‌های اقتصادی، سیاسی و اداره امور کشور، روابط با دیگر کشورها و تعاملات با آن‌ها به ترتیبی تحت تأثیر و با هماهنگی مجلس است. از سوی دیگر نمایندگان مجلس در همه شهرستان‌ها مستقیماً از سوی مردم انتخاب می‌شوند پس قاعدتاً در مقابل مردم نیز مسئول هستند.

همانطور که گفتیم مجلس از جایگاه مهمی برخوردار است، به همین نسبت هم میزان رضایتمندی مردم از نحوه اداره کشور و چالش‌هایی که در مورد نرخ تورم، رشد قیمت‌ها، کاهش ازدواج و تشکیل خانواده و فرزندآوری، مهاجرت نخبگان، بیکاری و نارضایتی مردم به‌خاطر فشار اقتصادی وجود دارد و باعث کاهش رفاه عمومی شده از موضوعاتی است که مجلس در مقابل آن مسئول است و می‌تواند روی انتخابات آینده نیز اثر بگذارد.

حال از آنجایی‌که تا انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه چیزی نمانده وظیفه خود می‌دانیم این نهاد مهم قانون‌گذاری را در سلسله گفتگوهایی با افراد و شخصیت‌های صاحب‌نظر استانی و کشوری به بحث و بررسی گذاشته و با واکاوی عملکرد مجلس در ادوار مختلف این مهم را به دست بیاوریم که وظیفه مجلس آتی چیست و چه آسیب‌هایی آن را تهدید می‌کند؟ در گفتگوی شماره قبل دکتر جعفر قنادباشی از تحلیگران و کارشناسان سیاسی و امور بین‌الملل با این بیان اینکه هیچ برنامه تبلیغاتی و دست پشت پرده‌ای نمی‌تواند نماینده‌ای را سرکار بیاورد و این همان نقطه امید ماست که مردم فراموش‌کار نیستند، خادم خود را می‌شناسند و شعارهای توخالی افراد ناصادق را با انتخاب درست آشکار می‌کنند تأکید کرد: واقعیتی که باید به آن توجه کرد این است که هیچ خدمتی پنهان نمی‌ماند و این فرمول اثبات شده؛ یعنی نمایندگان مجلس اگر بدون حرافی، شوآف و جنجال‌آفرینی مشغول خدمت باشند، مسلماً خدمت آن‌ها منعکس شده و مردم آن را می‌بینند. اگر انتقادی هم از سوی مردم وجود دارد برای این است که خدمتی صورت نگرفته است.

در ادامه این گفتگوها، آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگوی خبرنگار گروه خبری سپهر با حجت‌الاسلام و المسلمین بهزاد زارع کارشناس مسائل سیاسی و مذهبی و عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی درخصوص آسیب‌شناسی نظام پارلمانی است. ماحصل گفتگو با وی به اختصار می‌آید:

***جامعه متعالی در گرو داشتن مجلسی کاردان و متعهد است

حجت‌الاسلام و المسلمین بهزاد زارع در ابتدای سخنان خود با اشاره به جایگاه مجلس و قوه مقننه و محاسن وجود آن در نظام جمهوری اسلامی، عنوان کرد: مجلس مرکز تصمیم سازی و ریل گذاری هر نظام مردم پایه‌ای است، به‌ویژه در نظام جمهوری اسلامی که به برکت مجاهدت امام راحل و مردم، نظام مردم سالاری دینی بر آن حاکم است. پیرو این مساله مجلس علاوه بر نقش معمولی خود جایگاه ویژه و مضاعفی نیز پیدا می‌کند؛ امامین عزیز انقلاب هم بارها تاکید کرده‌اند «مجلس در رأس امور است».

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بدون شک اراده ملت برای ایفای نقش در تعالی جامعه و پیشرفت کشور در گرو داشتن مجلسی فهیم، کاردان و متعهد است. یعنی به‌طور خلاصه باید عرض کنم مجلس دو وظیفه مهم و اصلی دارد؛ نخست قانون‌گذاری و دوم نظارت بر اجرای قانون و این دو مسئله اصلا چیز کم و کوچک یا غیر قابل اهمیتی نیست!

***گاهی برخی نماینده‌ها از مسائل کلان و ملی کشور غافل می‌شوند

این کارشناس مسائل سیاسی سپس به آسیب‌های موجود در این بخش اشاره و تصریح کرد: آسیب اصلی در این بخش مربوط به مواضعی است که مجلس از وظیفه اصلی خود یعنی قانون‌گذاری و نظارتی غافل‌شده و بیشتر درگیر حواشی شود، به‌طوری‌که برخی از نمایندگان متأسفانه بعضاً از وظایف مهم خود غافل می‌شوند. البته مسائل محلی و منطقه‌ای هم مهم است اما گاهی نمایندگان تمام توجه خود را به حوزه انتخابیه و مسائل کم اهمیت معطوف می‌کنند و از مسائل کلان و ملی کشور غافل می‌شوند.

***انتخاب افراد مناسب و نظارت بر عملکرد وی بعد از انتخاب راه کنترل قدرت مجلس

حجت الاسلام و المسلمین زارع در ادامه متذکر شد: راه کنترل و مهار قدرت در مجلس در درجه نخست انتخاب صحیح فرد از سوی مردم و در درجه بعد نظارت و مطالبۀ فعالیت وی و پیگیری از او توسط مردم است. انتخاب یک شخص دلسوز، کاردان و خدوم بسیار مهم و البته ضروری است اما کافی نیست، بعد از انتخاب نماینده باید به وسیله رسانه‌ها عملکرد او را رصد کرده و مشکلات و وعده‌هایش را مطالبه کنیم.

*** به‌طور کلی عملکرد مجلس یازدهم خوب بوده است

وی به این مساله که مجلس فعلی تا چه حد در عمل به رسالت‌های خود موفق بوده است نیز پرداخت و متذکر شد: مجلس هویت جمعی دارد لذا باید به‌طور جمعی و کلی در باره عملکرد آن قضاوت کرد نه بر اساس رفتار افراد. برای مثال بعضی عناصر گاهی عملکرد ضعیفی دارند یا بعضاً دنبال منافع شخصی خود هستند که این موارد به هیچ وجه قابل دفاع نیست، اما اگر بخواهیم به طور کلی نگاه کنیم باید عرض کنم عملکرد کلی مجلس یازدهم خوب بوده، به‌ویژه در برخی موارد مانند قانون هسته‌ای و... خوب و قابل دفاع عمل کرده و البته رهبر معظم انقلاب نیز هم مجدداً عنوان انقلابی را به این مجلس داد که آن هم تایید مهمی است.

*** مجلس آتی باید مسائل اقتصادی و معیشتی مردم را در اولویت قراردهد

این کارشناس امور سیاسی با تأکید بر اینکه مجلس آتی باید مسائل اقتصادی و معیشتی مردم را در اولویت رسیدگی خود قراردهد، خاطرنشان کرد: در این بخش ضمن تامین آسایش خاطر مردم، مبارزه با مفاسد اقتصادی و ایجاد عدالت اقتصادی مهم است؛ چراکه ثروت و درآمد عمومی کشور کم نیست اما بعضاً به‌علت نقص قوانین یا عدم اجرای درست قوانین امکانات و ثروت در دسترس معدودی از افراد هست و همه این امکان را ندارند. لذا این موارد باید به جد مورد توجه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

***مردم در انتخاب نمایندگان تحت تأثیر تبلیغات و احساسات نباشند

حجت الاسلام و المسلمین زارع در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به وظیفه مردم چه در مقابل نمایندگان نیز توضیح داد: مردم باید در انتخاب افراد واقع‌بین باشند، دقت بیشتری به خرج دهند و تحت تأثیر تبلیغات و احساسات نباشند. پس از انتخابات نیز همان طور که عرض کردم ناظر بر رفتار نمایندگان باشند و به‌وسیله رسانه‌ها عملکرد آن‌ها را نقد کنند تا همواره متوجه باشد که مردم نمایندگان را رها نکرده‌اند و مشکلات کشور و شعارها و وعده‌هایشان را مطالبه می‌کنند.

شناسه خبر 77384