شناسه خبر:78246
1402/10/21 10:34:09

سال 1397 موجی از خبرهای خوب و امیدوارکننده در رسانه‌ها منتشر شد که همدان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی و شهرداری آن عضو سازمان UNWTO شده است؛ این رویداد که تحت عنوان رویداد 2018 مطرح شد، مجموعه‌ای از نشست‌ها و کارگروه‌ها را در سطوح مختلف در خود جای داد، سه هتل به هتل‌های استان اضافه کرد و خیلی زود فیتیله‌ چراغی که قرار بود چشم‌انداز احیای جاده ابریشم را روشن کند، پایین کشیده شد و هرکس به دنبال کار خود رفت.

اکنون پس از گذشت پنج سال از برگزاری آن رویداد بازهم خبر از انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری مجمع شهرداران آسیایی به گوش می‌رسد، اگرچه این اتفاق موضوع مبارکی است، اما مبارک‌تر از آن نحوه برخورد و برنامه‌ریزی ما برای این عنوان خواهد بود؛ اینکه ما عنوانی را برای یک شهر یا استان کسب کنیم و مدتی بر سر زبان‌ها یا سرخط خبرها قرار دهیم و احتمالاً یکی دو همایش و نشست هم با حضور مسئولان برگزار کنیم، شاید برای برخی نان داشته باشد، اما قطعاً آبی از آن برای مردم گرم نمی‌شود!

این یک واقعیت غیر قابل انکار است که همدان با داشتن رتبه چهارم گردشگری در کشور و قرار گرفتن در یک منطقه راهبردی و کریدور غرب به شرق و شمال به جنوب ایران، جایگاه ویژه در جاده تاریخی ابریشم و بازار منطقه غرب ایران و داشتن جاذبه‌های متنوع گردشگری، می‌تواند جایگاه درخوری را در حوزه گردشگری به خود اختصاص دهد که طبیعتاً هم باعث رونق اقتصادی منطقه شده و هم بخشی از شایستگی‌های ایران را می‌تواند پیش چشم مردم جهان قرار دهد. اما لازمه تحقق این هدف مهم و ضروری، داشتن برنامه جامع گردشگری در استان و شهر همدان است. ما باید به‌خوبی داشته‌هایمان را احصا کرده و برای استفاده بهتر از آن‌ها در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت طرح‌های مدون و علمی تدوین کرده و حتی شرکت در رویدادهای بین‌المللی را نیز براساس آن برنامه‌ها بپذیریم یا رد کنیم. به عبارت دیگر عضویت در نهادها و مشارکت در برنامه‌های جهانی نیز باید در چارچوب اهداف ما تعریف شود و نه اینکه هرازگاهی دری به تخته خورده و با ارائه داشته‌ها و تکمیل پرونده‌ها عنوانی به همدان برسد و ما مدتی با همان اسم پُرطمطراق سرگرم بوده و عملاً دستاوردی نداشته باشیم. این درحالی است که باید بتوانیم این چنین رویدادهایی را در پازل اطلس گردشگری همدان تعریف کنیم و به سمت اهداف و منافع استان، جهت دهیم.

عضویت همدان در مجمع شهرداران آسیایی و انتخاب آن به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا از سوی این نهاد فرصت مغتنمی است تا با ایجاد شبکه‌ای در حوزه بازاریابی گردشگری در میان کلان‌شهرهای آسیایی، بستر لازم برای معرفی ظرفیت‌های موجود به شهروندان شهرهای عضو این مجمع فراهم شود و همچنین با برگزاری تورهای منظم گردشگری، موتور محرک گردشگری این شهر و طبیعتاً استان که هنوز با گذشت دوران کرونا نتوانسته از زیر بار خسارت‌ پیش‌آمده کمر راست کند، به حرکت درآید و ثمره مادی و معنوی مناسبی را برای مردم به همراه بیاورد.

 

زهره پوروهابی

شناسه خبر 78246