شناسه خبر:79676
1402/12/1 11:26:57
سردبیر برنامه «بیا وسط» در غرفه روزنامه سپهرغرب عنوان کرد:

«جوانی جمعیت» مهم‌ترین مسئله کشور در شرایط کنونی

سردبیر برنامه بیا وسط با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله در کشور جوانی جمعیت است، عنوان کرد: قانون تسهیل ازدواج در سال 1384 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی : محمدحسن روحانی صبح دوشنبه با حضور در غرفه روزنامه سپهرغرب در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، بیان کرد: «جوانی جمعیت»، مهم‌ترین مسئله کشور در شرایط کنونی است، اما متأسفانه براساس آمار دریافتی از سازمان ثبت احوال کشور بیش از 12 میلیون مجرد در کشور زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه آمار مذکور بسیار نگران‌کننده و خطرناک است، ادامه داد: بیش از دو میلیون و 100 دختر مجرد بالای 30 سال در ایران زندگی می‌کنند.

این فعال رسانه حوزه ازدواج و خانواده آمار‌های موجود را براساس آخرین فهرست اعلامی از سوی سازمان ثبت احوال کشور بیان کرد و گفت: بیش از دو میلیون و 400 پسر مجرد بالای 30 سال نیز جزء این آمار اعلامی هستند.

روحانی با بیان اینکه بیشترین نگرانی آمار مجرد‌ها مربوط به دختران است، خاطرنشان کرد: متأسفانه در جامعه کنونی کمتر کسانی حاضر به ازدواج با دختران بالای 30 سال سن هستند و در این خصوص نگران هستم که مسئله مجرد بودن دختران دهه 60 برای بار دیگر تکرار شود.

وی با اشاره به اینکه قانون تسهیل ازدواج در سال 1384 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، بیان کرد: اگر مسئولین نسبت به اجرای همین قانون درخصوص ازدواج اهتمام داشته باشند، خیلی از مشکلات موجود در زمینه ازدواج حل می‌شود.

مسئول تیم رسانه‌ای مؤسسه حامین مدیا از وجود بندی برای در اختیار گذاشتن مسکن موقت با عنوان خانه زوج‌های جوان در قانون تسهیل ازدواج خبر داد و افزود: باید شرایطی فراهم شود که خوابگاه‌های متأهلی در اختیار دانشجویان با شرایط ویژه‌ای قرار داده شود.

روحانی با گلایه‌مندی از وضعیت دانشگاه‌های کشور در زمینه عدم حمایت از قانون جوانی جمعیت، عنوان کرد: به‌طور مثال در دانشگاه علامه طباطبایی هیچ خوابگاهی برای متأهلین وجود ندارد و در دانشگاه شهیدبهشتی فقط به دانشجویان مقطع دکترا خوابگاه متأهلی تعلق می‌گیرد که آن‌هم با پرداخت هزینه‌ای که نامتعارف بوده، امکان‌پذیر است.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف دولت در ارائه وام‌های ازدواج به جوانان، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیش از 30 هزار جوان در انتظار دریافت وام ازدواج هستند.

سردبیر برنامه «بیا وسط» با بیان اینکه باید برای استخدام در مراکز دولتی و غیر دولتی متأهلین در اولویت باشند، عنوان کرد: در برخی از شرکت‌ها و ارگان‌های خصوصی بیشتر به جذب مجرد‌ها اهمیت داده می‌شود و این تفکر وجود دارد که مجردها چون دغدغه کمتری دارند، با خیال راحتی می‌توانند کار کنند.

روحانی با اشاره به اینکه براساس نظرسنجی‌های موجود جوانان از مبلغ اختصاصی 350 میلیون برای وام ازدواج رضایت دارند، افزود: باید تمامی بانک‌های عامل در این زمینه موظف به پرداخت به‌موقع تسهیلات شده تا یک انقلابی در زمینه ازدواج صورت گیرد.

وی از وجود سامانه‌ای با عنوان «همدم» و با محوریت واسطه‌گری ازدواج خبر داد و گفت: متأسفانه تاکنون خیلی از مردم از خدمات این سامانه اطلاعی نداشته و صداوسیما نیز در معرفی آن اقدامی نکرده است.

کارشناس حوزه ازدواج و خانواده ضمن گلایه‌مندی بابت تأخیر در صدور مجوز مؤسسات واسطه‌گری، عنوان کرد: در استان مرکزی فقط دو مرکز با عنوان‌های طلوع فرجام نیک و شادکام و همچنین در استان کرمانشاه فقط یک مرکز با عنوان اندیشه مهر در زمینه واسطه‌گری ازدواج فعالیت می‌کنند و استان‌های همدان، کردستان و ایلام نیز فاقد مؤسسه ثبتی هستند.

روحانی با تأکید بر افزایش مؤسسات واسطه‌گری ازدواج، ادامه داد: باید دولت مسئله ترویج ساده‌زیستی را در بین مردم فرهنگ‌سازی کرده و نهادینه کند.

وی با بیان اینکه دولت موظف است براساس قانون تسهیل ازدواج تالار‌ها و رستوران‌های دولتی را برای ازدواج جوانان در اختیار آن‌ها بگذارد، ابراز کرد: در هر شهرستان نیز باید جلسه‌ای به‌صورت فصلی با عنوان «ازدواج آسان جوانان» تشکیل شده و مصوبات و اقدامات صورت‌گرفته به مردم اطلاع‌رسانی شود.

مسئول تیم رسانه‌ای مؤسسه حامین مدیا با اشاره به اینکه درخصوص اطلاع‌رسانی اقدامات صورت‌گرفته نیز ضعف داریم، افزود: در سال‌های گذشته حقوق سرباز به‌طور میانگین ماهی 400 هزار تومان پرداخت می‌شود که در دو سال اخیر شاهد افزایش 10 برابری آن هستیم.

سردبیر برنامه «بیا وسط» با بیان اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی در پیش است، عنوان کرد: اگر نامزدی دغدغه جوانان را دارد، باید در زمینه ازدواج آسان دارای ایده و طرح قابل اجرا باشد.

روحانی مطالبه‌گری از مسئولان به‌ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی را از مهم‌ترین برنامه‌های جوانان بیان کرد و گفت: باید جوانان در انتخابات به کسی رأی بدهند که به فکر مشکل مسکن، اشتغال و ازدواج جوانان باشد.

وی از اجرای برنامه «بیا وسط» به‌طور هفتگی در شبکه دو سیما خبر داد و افزود: این برنامه در روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 19 الی 19:30 به‌صورت زنده پخش شده و در آن به مسائل و مشکلات ازدواج جوانان در سراسر کشور می‌پردازد.

 

 

شناسه خبر 79676