شناسه خبر:79741
1402/12/2 10:55:13
مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در گفت و گو با خبرنگار روزنامه سپهرغرب عنوان کرد:

هر ایرانی یک سفیر اهدای عضو

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه به دنبال تحقق شعار « هر ایرانی یک سفیر اهدای عضو » هستیم، بیان کرد: تاکنون بیش از 3 میلیون از هم وطنان برای اهدای عضو خود در این انجمن ثبت نام کرده اند.

سپهرغرب، گروه سلامت - پیام زمانی : دکتر کتایون نجفی زاده عصر سه شنبه در گفتگو با خبرنگار سپهرغرب در حاشیه برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، عنوان کرد: در ایران به طور سالانه 5 تا 8 هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند.

وی با بیان اینکه از این آمار حداقل 50 درصد قابلیت اهدای عضو دارند، ادامه داد: هر فردی که دچار مرگ مغزی می‌شود قابلیت اهدای 8 عضو از بدن خود را دارد.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به اینکه فردی که دچار مرگ مغزی می‌شود سموم مترشحه از مغز مرده، به تک تک اعضای بدن صدمه زده و عملکرد آنها را از بین می‌برند، خاطر نشان کرد: به طور معمول در بهترین شرایط و با در اختیار داشتن بهترین دستگاه‌های پزشکی حداکثر به مدت 2 هفته می‌توان از یک فرد مرگ مغزی شده نگهداری کرد که در این شرایط نیز روز به روز کیفیت اعضای قابل اهدا کمتر می‌شود.

نجفی زاده با تاکید بر اینکه نیاز است تا اعضای ارزشمند قابل اهدا را از بدن دارای سموم خارج کنیم، افزود: با توجه به اینکه قلب فردی که دچار مرگ مغزی شده تپش دارد و تنفس او از طریق دستگاه تنفس مصنوعی انجام می‌شود، خانواده‌های این فرد گمان می‌کنند که او زنده بوده و به شرایط عادی زندگی بر می‌گردد و تمایلی برای اهدای اعضای او ندارند.

وی به ضرورت فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو تاکید کرده و گفتند: باید به گونه ای در کشور عمل کنیم که مردم درباره مفهموم مرگ مغزی اطلاعات لازم را کسب کرده و بدانند که خداوند به فردی که دچار مرگ مغزی شده است این فرصت را داده است که با اهدای اعضای خود جان یک یا چند نفر را حیات دوباره ببخشد.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه در زمان مرگ مغزی شدن فرد مشکل می‌توان خانواده ای را که از قبل اطلاعی در مورد مرگ مغزی نداشته برای اهدای عضو قانع کرد، عنوان کرد: باید فرهنگ اهدای عضو را در جامعه نهادینه کنیم تا در آن لحظه خانواده ی فرد شک و تردیدی در این خصوص نداشته باشند.

دکتر کتایون نجفی زاده با اشاره به اینکه طبق آمار‌های رسمی 99 درصد مرگ‌های انسان، مرگ‌های قلبی می‌باشد، ادامه داد: فقط یک درصد از انسان‌ها با مرگ مغزی از دنیا می‌روند.

وی با تاکید بر ضرورت آموزش تیم‌های اهدای عضو بیان کرد: باید آموزش‌های لازم در زمینه نحوه مراقبت از فرد مرگ مغزی شده، مراحل قانونی تایید مرگ مغزی، نحوه دریافت رضایت از خانواده و آماده کردن برای برداشت اعضای قابل اهدا ارائه شود.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه بر اساس آمار‌های رسمی و موجود 64 درصد از افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند،سرپرست خانواده هستند، افزود: از این آمار 68 درصد افرادی هستند که زیر خط فقر بوده و شرایط سختی را در زندگی دارند.

نجفی زاده رسیدگی به مشکلات خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی شده را یک ضرورت دانسته و گفتند: این مهم از مسائلی بود که سال‌ها مغفول مانده و توجهی به آن نشده بود.

وی با اشاره به اینکه برخی از وظایفی که وزارت بهداشت بر عهده دارد در بدنه دولت با کندی پیش می‌رود، ادامه داد: بر این اساس وزارت بهداشت برخی از این وظایف را به سازمان ها، ارگان‌ها و انجمن‌های قابل اعتماد خود محول می‌نماید.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه این انجمن فعالیت خود را از سال 1394 آغاز کرده است، عنوان کرد: هدف از تشکیل این انجمن فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو، رسیدگی به مشکلات خانواده‌های اهدا کننده عضو، ارائه آموزش‌های تخصصی به تیم‌های اهدای عضو و در نهایت کمک به وزارت بهداشت در ارتقای اهدای عضو می‌باشد.

کتایون نجفی زاده با اشاره به اینکه این انجمن با حضور عده ای از متخصصان اهدای عضو و پیوند اعضای کشور، هنرمندان و اصحاب رسانه فعالیت خود را آغاز کرد، ادامه داد: علیرغم تمامی تلاش‌های صورت گرفته توسط این انجمن و وزارت بهداشت و واحدهای اهدای عضو، متاسفانه خیلی از هم وطنان با مفهوم مرگ مغزی آشنا نبوده و بعد از اینکه یک نفر از اعضای خانواده ایشان دچار مرگ مغزی می‌شوند، به دلیل عدم آگاهی از اینکه مرگ مغزی مساوی مرگ است نمی توانند به موقع در مورد اهدای اعضای عزیزشان تصمیم گیری کنند و این فرصت طلایی را از دست می‌دهند..

وی همکاری تمامی دستگاه‌های دولتی و خصوصی برای تبیین ضرورت اهدای عضو را یک مسأله ی مهم دانسته و گفتند: متاسفانه در کشور به طور روزانه شاهد مرگ 7 تا 10 نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی هستیم.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه سالانه 2 هزار نفر از افراد مرگ مغزی شده با اعضای سالم به خاک سپرده می‌شوند، عنوان کرد: کشور ما را در دنیا بعنوان کشوری می‌شناسند که در زمینه ایثار و از خود گذشتگی زبانزد است. مردم ما نمی توانند درد و ناراحتی هم وطنان خود را ببینند.

نجفی زاده با تاکید بر شعار « هر ایرانی یک سفیر اهدای عضو »، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم این شعار در کشور تحقق پیدا کند باید خودمان در زمینه اهدای عضو آگاهی‌های لازم را کسب کرده و به دیگران نیز در این خصوص آموزش بدهیم و مردم را نسبت به این امر خدا پسندانه آگاه کنیم.

وی از عضویت حدود 3 میلیون نفر از هم وطنان در این انجمن خبر داده و ادامه داد: تصمیم گیری یک فرد برای اهدای اعضای خود بسیار راحت تر است از تصمیمی که دیگران در هنگام مرگ مغزی برای او می‌گیرند.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان از ثبت نام و آموزش 16 هزار سفیر اهدای عضو خبر داده و گفتند: بیش از 300 هنرمند و ورزشکار نیز با این انجمن همکاری می‌نمایند.

کتایون نجفی زاده ضمن قدردانی از مشارکت تمامی سازمان‌های دولتی و خصوصی در حمایت از اجرای برنامه‌های انجمن اهدای عضو، ادامه داد: این انجمن همکاری خوبی با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه آگاه‌سازی و ارائه آموزش برای اهدای عضو دارد.

وی در پایان از برگزاری نشست پاسخ گویی به چالش‌های اصحاب رسانه در مورد اهدا و پیوند اعضا با حضور اساتید و پیشکسوتان حوزه علم، فرهنگ و رسانه در حاشیه برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران خبر داده و گفتند: این نشست در روز چهارشنبه 2 اسفند ماه و در چهارمین روز از برگزاری نمایشگاه از ساعت 10:30 الی 12:30 در سالن اول مصلی امام خمینی «ره» برگزار می‌گردد.

گفتنی است افرادی که تمایل به ثبت نام در این انجمن برای دریافت کارت اهدای عضو دارند می‌توانند با ارسال کد ملی خود به سامانه ی پیامکی 3432 یا با مراجعه به وب سایت www.ehdacenter.ir اقدام نمایند.

 

شناسه خبر 79741