شناسه خبر:80646
1402/12/24 11:47:57

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: مرحوم آیت‌الله سید محمد حسینی همدانی مشهور به آقا نجفی همدانی یکی از مفسران برجسته قرآن و علمای به‌نام اخلاق در همدان بود که علاوه بر برتری در سیادت، عرفان و علم، در مسائل روز نیز در حد اعلی دخیل و اثرگذار بود، به‌طوری‌‌‌‌‌‌‌‌‌که در طول دفاع مقدسِ هشت ساله، منزل و مسجد ایشان مأمن و محل حضور جوانان رزمنده بود و مواضع و بیانات معظم‌له مایه اطمینان قلب رزمندگان می­‌شد. آنچه می‌خوانید گفت‌وگو با دبیر بازنشسته آموزش و پرورش و از ملازمان و مریدان این عالم ربانی با موضوع بررسی هدایت‌های ایشان در دفاع مقدس است.

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار : محمدتقی جهانی بیان کرد: من از سال 1362 توفیق این را داشتم که خدمت مرحوم آیت‌الله آقانجفی برسم، آن زمان 20 ساله بودم و نه‌تنها من بلکه قاطبه مردم به‌ویژه جوانان و رزمندگان او را ملجأ و مرجع خود می‌دیدند به‌طوری‌که وقتی از جبهه به مرخصی می‌آ‌مدند یا مأموریت آن‌ها در یک منطقه تمام می‌شد، حتماً خدمت آیت‌الله می‌رسیدند و با ملاقات و بیانات نورانی او تجدید قوای روحی می‌کردند.
آیت‌الله آقانجفی با جایگاه علمی والایی که برای مردم همدان و جوانان داشت، تنها یک وزنه علمی نبود، بلکه یک منبع معنوی هم بود که سالیان بسیاری باید بگذرد تا همدان شخصیت‌هایی نظیر او را به خود ببیند، او به معنای واقعی کلمه نعمتی بزرگ برای همدان و همدانیان بود که با رفتنش از وجودش بی‌نصیب ماندیم.
آیت‌الله آقانجفی در سال‌های جنگ در مسجد کولانج همدان اقامه نماز می‌کرد. در آن دوران، دو مسجد بیش از همه، محل حضور جوانان بود. یکی مسجد میرزاتقی که آیت‌الله موسوی همدانی امام جمعه وقت، آنجا نماز می‌خواند و دیگری مسجد کولانج که آقای آقانجفی آنجا حاضر می‌شد. معمولاً وقتی جوانان به محضر او در مسجد یا منزلش می‌رفتند دو محور را بیش از همه مورد توجه قرار می‌داد؛ مسائل اخلاقی و سلوکی و نکات تاریخی، الحمدلله بچه‌ها هم از بیانات ایشان به‌خوبی استفاده می‌کردند. مسئله حائز اهمیت اینکه مسائل مهم مطرح‌شده توسط این عالم ربانی، حول محور تفسیر قرآن بود که مطالب و نکاتی را بیان می‌کرد که بعدها در کتاب شریف تفسیری «انوار درخشان» ایشان گردآوری و ثبت شد.
مسئله مهم این است که هیچ‌گاه عرفان، سلوک، تفسیر، معنویت و مشغله‌های علمی این عالم ربانی مانع از این نشد که او از جنگ به‌عنوان مهم‌ترین مسئله آن روز غافل شود، یعنی او یک روحانی خارج از محور حوادث و وقایع روز نبود و در بطن ماجرا حضور داشت؛ به طوری که موضع او نسبت به نظام، انقلاب، جنگ، رهبری و مسائلی از این دست، کاملاً روشن بود و با استحکام بیان می‌شد. نمود این نکته نیز مشخص بود چراکه گاهی جلسات او با رزمندگان یک و نیم تا دو ساعت طول می‌کشید و او با آنان که به دیدارش می‌آمدند بسیار گرم و مشفقانه و با روی باز برخورد می‌کرد. آیت‌الله آقانجفی علی‌رغم کهولت سن و مشغله بسیار، به جوانان توجه ویژه داشت. آن‌ها هم به مصاحبت با او مشتاق بودند.وی همواره در درس اخلاق و سخنرانی‌های خود آنان را تشویق به حضور در جبهه کرده و می‌گفتند امروز وظیفه شما دفاع از وطن و ایستادگی در برابر دشمن متجاوز است. تقدیر او از حضور رزمندگان و تشویق‌هایش خیلی به بچه‌های رزمنده روحیه می‌داد. همین باعث می‌شد رزمندگان در آن روزها حول محور او جمع شده و از وجودش بهره‌مند شوند.
ایشان در مسجد کولانج گاهی بین دو نماز و گاهی بعد از نماز عشا برای مردم صحبت می‌کردند و مسائل مربوط به انقلاب و نظام و مسائل روز که غالباً مربوط به جنگ بود را تبیین می‌کردند. در همین حین از مردم برای تشویق و حمایت از زرمندگانی که در جبهه حضور دارند کمک می‌گرفتند.
ارادت جوانان به‌ویژه بسیجی‌ها به این عالم عزیز، به حدی بود که روزهای عاشورای هر سال، قبل از حضور در خیابان‌ها و اقامه عزاداری، به مسجد کولانج رفته و از محضر آقای آقانجفی به‌عنوان ملجأ و منبع فیض بهره می‌بردند. یعنی عزاداری خود را با سخنان و منبر او آغاز می‌کردند، سپس به خیابان‌ها می‌رفتند. این رسم اکنون نیز در مسجد کولانج ادامه دارد.
آیت‌الله آقانجفی یک وزنه علمی، عرفانی و قرآنی در استان همدان و محل مراجعه همه مردم خاصه جوانان بود که با حرف‌ها و بیانات او هدایت می‌شدند، زمان زیادی باید بگذرد تا همدان عالمی همچون او را به خود ببیند. روحش در جوار رحمت حق شاد باشد.

شناسه خبر 80646