شناسه خبر:82037
1403/2/13 01:08:21
یک روان‌شناس و استاد دانشگاه عنوان کرد:

ضعف اعتماد به نفس مهمترین مشوق افراد به جراحی‌ زیبایی

یک روان‌شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه اعتماد به‌نفس پایین و چشم و هم‌چشمی ازجمله علت‌های اصلی گرایش مردم به عمل‌های زیبایی هستند، گفت: متأسفانه در کشور شاهد کاهش سن عمل‌های زیبایی به دوره نوجوانی هستیم.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

در سال‌های اخیر شاهد برداشت‌های متفاوتی از زیبایی هستیم که هرکس از آن تعبیر متفاوتی دارد و به‌عنوان دغدغه خیلی از افراد جامعه به‌ویژه زنان گسترش و نمود پیدا کرده است.
بسیاری از محققان و روان‌شناسان علت اصلی گرایش به این نوع عمل را پایین بودن عزت نفس دانسته و بر روی این موضوع در بررسی‌های خود تمرکز و توجه دارند. این عمل‌های زیبایی دارای عوارضی بوده که تا مدت‌ها باقی می‌ماند.

نکته جالب توجه این است که متأسفانه گرایش به عمل‌های زیبایی تا سن نوجوانی کاهش یافته و خانواده‌ها نیز نمی‌توانند ذهنیت فرزند خود را نسبت به این مسئله تغییر و یا کاهش دهند. یکی از مهم‌ترین راه و روش‌های کنترل این پدیده آگاه‌سازی و اقناع کردن افراد است که باید توسط متخصصان امر و همچنین رسانه‌های جمعی و گروهی انجام شود.

به همین منظور با روان‌شناس و استاد دانشگاه گفت‌و‌گویی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

عابدین فعله‌گری؛ با بیان اینکه عمل جراحی زیبایی به‌عنوان مجموعه‌ای از عوامل ظاهری شکل خاصی از صورت و اجزای آن، تناسب اندام و جذابیت و تلفیق آن‌ها به مردم القا شده، عنوان کرد: متأسفانه در جامعه یک‌سری از شکل‌های بدنی اندام و چهره برای مردم تبلیغ شده و ملاک قرار گرفته است.

وی عدم آگاهی مردم از اینکه زیبایی یک امر نسبی است را یکی از علت‌های گرایش به عمل‌های جراحی زیبایی دانسته و اشاره کرد: به طور مثال شکل بینی، چشم یا گونه در هر چهره و اندامی نمی‌تواند زیبا باشد. برای زیبایی نمی‌توان یک نسخه خاص پیچید.

وی با گلایه از اینکه عمل زیبایی به یک صنعت برای برخی از افراد تبدیل شده، بیان کرد: پزشکان و دستیاران آن‌ها و حتی افرادی بدون تخصص همچون آرایشگران اقدام به برخی از این عمل‌ها می‌کنند.

این روان‌شناس و استاد دانشگاه عنوان کرد: جراحی زیبایی در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده و یکی از شایع‌ترین عمل‌ها در ایران است، همین باعث شده کشور ما در این زمینه جزو اولین‌ها باشد.

فعله‌گری با ابراز اینکه افراد با انجام عمل‌های زیبایی، خود را زیبا می‌کنند تا احساس ارزشمندی و جذابیت داشته باشند اذعان کرد: توجه به ظاهر در سال‌های اخیر یکی دیگر از علت‌های گرایش به این عمل شده، تأکید به جذاب بودن و زیبا شدن نیز از سوی بلاگر‌ها و سلبریتی‌ها به افراد القا شده و در نتیجه آن‌ها از ظاهر خود احساس شرم و ناراحتی می‌کنند و دوست دارند که تغییراتی در راستای زیباتر شدن و جذابیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه زیبایی‌های اخلاقی و درونی کمتر از زیبایی‌های ظاهری برای تعدادی از افراد به چشم می‌آید، خاطرنشان کرد: افراد اغلب اوقات به‌دلیل عزت نفس پایین و فقدان تصورات مثبت از خود است که دست به این کار می‌زنند.

این استاد دانشگاه بدریخت‌انگاری بدنی یا نیاز به توجه عمومی را از دیگر علت‌های گرایش به عمل‌های زیبایی دانست و گفت: با توجه به این موضوعات می‌توان جراحی زیبایی را پیامد یک الگوی روان‌شناختی معین نیز دانست.

فعله‌گری گرایش به این کار افراطی از سوی برخی افراد را یک فاجعه عنوان کرد و گفت: معمولاً افرادی که اختلال بدریخت‌انگاری بدنی یا وسواس شدید دارند، افرادی که بیماری تغذیه مانند پرخوری عصبی و کم‌اشتهایی عصبی دارند و حتی کسانی که دارای انواع اختلال شخصیت هستند به‌دنبال عمل‌های زیبایی افراطی می‌روند.

وی با تأکید بر اینکه در جامعه فعلی تصوری از چهره و بدن ارائه شده که باعث تغییر طرحواره بدن و چهره شود، عنوان کرد: افراد به‌دنبال این مسئله احساس می‌کنند که بدن و چهره آن‌ها آنگونه که باید باشد نیست. تبلیغات گسترده‌ای نیز در این زمینه انجام می‌شود.

این روان‌شناس با اشاره به اینکه افرادی هستند که هنوز هویت جسمانی آن‌ها شکل نگرفته یا دارای اِشکال است، توقع غیر واقعی از بدن و چهره خود دارند، ابراز کرد: این افراد تصور می‌کنند که با ایجاد تغییرات در جسم می‌توان این عدم هویت را کنترل کرد.

فعله‌گری با بیان اینکه اگر هویت جسمانی در فرد شکل نگرفته باشد، افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب می‌شوند، اشاره کرد: حتی در خیلی از مواقع اعتماد به‌نفس و عزت نفس این افراد نیز کاهش پیدا می‌کند چراکه تصویر بدنی و چهره او با تصاویری که در جامعه مشاهده می‌کند متفاوت است.

وی از کاهش سن عمل زیبایی در کشور به دوره نوجوانی خبر داد و گفت: همه انسان‌ها در ناخودآگاه جمعی خودشان تمایل به زیبا شدن دارند اما این شکل که تمایل به زیبایی در جامعه گسترش پیدا می‌کند افراطی شده است.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه عمل‌های جراحی در افراد با سنین بالا نیز مشاهده می‌شود، گفت: در جامعه افراد میانسال و بزرگسالی را مشاهده می‌کنیم که به تزریق‌های جراحی روی آورده و با این کار می‌خواهند از پیری فرار کنند و حالت طبیعی خود را قبول ندارند.

فعله‌گری با بیان اینکه فضایی که از طریق رسانه‌های جمعی به افراد القا می‌شود باعث گرایش به عمل‌های زیبایی شده، عنوان کرد: متأسفانه سطح شناختی نیز در جامعه کاهش پیدا کرده و افراد زمانی مهر تأیید دریافت می‌کنند که از نظر ظاهر با عمل‌های زیبایی یا آرایش‌های غیر متعارف زیبا شده باشند و اگر تمام ابزار‌ها را که موجب زیبایی‌شان شده از آن‌ها بگیریم چیز دیگری برای عرضه ندارند؛ در بسیاری از موارد نیز افراد به خاطر چشم و هم‌چشمی برای عمل‌های زیبایی کلی هزینه می‌کنند تا عمل خاصی را انجام دهند.

همانطور که عنوان شد گرایش مردم به عمل‌های زیبایی علت‌های زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پایین بودن عزت نفس در افراد و چشم و هم‌چشمی اشاره کرد.

متأسفانه جامعه امروزی افراد را به سمتی سوق می‌دهد که برای دیده شدن دست به یک سری عمل‌های زیبایی افراطی می‌زنند و می‌خواهند با این کار مهر تأیید را از دیگران دریافت کنند. این موضوع برای برخی از پزشکان و دستیاران پزشکی و همچنین افرادی غیرمتخصص تبدیل به یک صنعت شده و از آن درآمد‌های زیادی کسب می‌نمایند.

یکی دیگر از نقاط ضعف این موضوع کاهش سن عمل زیبایی به دوره نوجوانی است که باید برای آن تدابیری اندیشیده شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به آگاه‌سازی و اقناع کردن مردم از طریق رسانه‌های جمعی اشاره کرد.

شناسه خبر 82037