شناسه خبر:82120
1403/2/17 00:05:14

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: استان همدان شاعران برجسته و فعالی در حوزه شعر کودک و نوجوان دارد و به‌نوعی خاستگاه این عرصه در کشور محسوب می‌شود.

سومین محفل پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی با عنوان «سلام امام مهربان» همراه با عرض ارادت شاعران به ساحت مقدس علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) و نکوداشت چهره برجسته شعر کودک و‌ نوجوان؛ استاد جواد محقق در مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در این مراسم گفت: در روایات آمده که هرجا نامه ائمه اطهار (ع) آورده شود همانجا حرم است و عرض ارادت به امام رضا (ع) و خادمی امام رئوف محدود به مکان نمی‌شود.

مسعود ویژه گفت: هر کس به طریقی می‌تواند محضر امام رضا (ع) خدمت کند حال با دمی یا دِرَمی؛ قدمی یا قلمی، که شعرا با قلم خود عرض ارادت دارند که بسیار ارزشمند است.

وی اظهار کرد: وجود شاعران گرانقدر و فعال در حوزه کودک و نوجوان در استان همدان مایه افتخار است که این شاعران عرض ارادت به ساحت امام رضا (ع) دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه امروز در جشنواره شعر رضوی سومین محفل شعر کودک و نوجوان رضوی نیز برگزار می‌شود، عنوان کرد: تلاش‌های همه‌جانبه برای برگزاری چنین جشنواره‌ای جای تجلیل دارد از همه افراد فعال در این عرصه قدردانی می‌کنم.

 

دبیر پانزدهمین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی نیز اظهار کرد: هدف اصلی از برگزاری این جشنواره‌ها پیروی از سیره امام رضا (ع) است، مسیری که نباید آن را گم کنیم.

سید احمد میرزاده با بیان اینکه آشنایی با معارف و آموزه‌های امام هشتم شرط اصلی جشنواره است گفت: شاعران کودک و نوجوان وظیفه مضاعفی دارند که با معارف حضرت آشنا شوند و آن را به مخاطبان منتقل کنند تا این آموزه‌ها در رفتار جامعه نیز نمود داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه گاهی شاعران در این وظیفه کوتاهی می‌کنند که این خلأ باید جبران شود در ادامه سخنانش گفت: در شعر کودک نباید تنها از تخیل بهره گرفت؛ باید به واقعیات و معارف دینی نیز بیشتر پرداخته شود.

دبیر پانزدهمین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی با بیان اینکه سال جاری در بخش محتوایی جشنواره تأکید ویژه‌ای در معارف حضرت و شناخت آن داشتیم گفت: اگر دو اثر در شرایط مساوی به دبیرخانه جشنواره رسیده باشد، توجه به معارف حضرت رضا (ع) در اولویت قرار می‌گیرد.

میرزاده تصریح کرد: در جشنواره ملی شعر رضوی 430 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که 2.5 برابر سال گذشته بود و این اشعار توسط 115 شاعر ارسال شده بود.

وی با بیان اینکه یکی از رخدادهای متفاوت جشنواره برنامه‌هایی است که در شهرهای مختلف برگزار می‌شود افزود: این جشنواره در قم، کرمان، همدان، شیراز و تهران برگزار می‌شود اما برای نخستین‌بار نخستین کنگره شعر کودک و نوجوان رضوی با بیش از 40 چهره شاخص اشعار کودکانه در مشهد برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی با بیان اینکه در جشنواره سعی بر معرفی کارهای خوبی که در گذشته انجام شده هم داشتیم که امروز کتاب مریم زرنشان معرفی شد‌ افزود: بزرگداشت افرادی که سال‌هاست در حوزه شعر کودک و نوجوان قلم می‌زنند نیز در این جشنواره مد نظر بود.

میرزاده گفت: در همدان پاسداشت استاد جواد محقق مردی فروتن، اخلاق‌مدار و معلم ادب نفس و درس مدنظر قرار گرفت که به این موضوع افتخار می‌کنیم

استاد جواد محقق چهره برجسته شعر کودک و‌ نوجوان همدانی در این مراسم با تقدیر از این اقدام فرهنگی عنوان کرد: بنده حرفی برای گفتن ندارم، فقط از همه تشکر می‌کنم که برای این پاسداشت تلاش کردند، امیدواریم خداوند توفیق دهد در کنار هم به‌عنوان یک ملت بزرگ با پیشینه فرهنگی بلند؛ استوار باشیم و بتوانیم از داشته‌های خود برای اعتلای فرزندان این سرزمین بهره ببریم.

یکی از نویسندگان برجسته ادبیات پایداری نیز در معرفی استاد جواد محقق گفت: ارتباط من با استاد شاید به دو دهه نمی‌رسد ولی عمق ارتباط مریدی و مرادی بوده و بنده در حدی نیستم که از استاد خودم حرفی بزنم.

حمید حسام گفت: همین بس که ایشان معلم هستند، شاید این یک کلمه بس باشد که استاد را به‌عنوان پیشقراول شعر در کشور معرفی کند؛ امیدواریم سایه ایشان مستدام باشد.

وی با بیان اینکه خدمات نیم قرن استاد محقق در پس ذوقیات ایشان است و چیزی نیست که در قالب تقدیر و تجلیل بگوییم، افزود: محقق در همدان تجلیل می‌شود اما باید در کشور و فراتر از مرزها باشد هرچند شخصیت ایشان از این تعابیر گذشته و تمایل ندارد.

گفتنی است؛ جواد محقق نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار معاصر در سال 1333 در همدان متولد شد، تحصیلاتش را در همدان گذراند و در سال 1358 به‌عنوان دبیر ادبیات به استخدام آموزش و پرورش درآمد و سال‌ها در مدارس شهری و روستایی تدریس کرد.

محقق در سال 1366 برای تدریس در مدارس ایرانی خارج از کشور، ابتدا به پاکستان و سپس به ترکیه رفت. پس از بازگشت، در سال 1369 به‌دلیل داشتن تجربه معلمی (از دبستان تا تربیت معلم) و نیز سابقه فعالیت‌های فرهنگی و مطبوعاتی، به سردبیری ماهنامه رشد معلم انتخاب شد و طی 13 سال، بیش از 110 شماره از آن را منتشر کرد.

او بعدها سردبیری ماهنامه‌های «رشد نوجوان» و «رشد کودک» و فصلنامه‌های «جوانه» و «رشد آموزش هنر» را هم بر عهده گرفت و ده‌ها شماره از آن‌ها را نیز مدیریت کرد.

در سال 1386 در نخستین دوره جشنواره استانی شعر دفاع مقدس که در همدان برگزار شد، در مراسمی تحت عنوان نکوداشت جواد محقق، جایگاه وی در شعر دفاع مقدس مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان این جشنواره ضمن تجلیل از استاد جواد محقق؛ شاعر برجسته و پیشکسوت کودک و نوجوان همدانی، وی به خادمی حرم امام هشتم مفتخر گردید و لباس خادمی حرم رضوی به او اهدا شد.

شناسه خبر 82120