شناسه خبر:82192
1403/2/17 15:26:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد:

بیش از 300 ماما در استان بیکار هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه هم‌اکنون 300 ماما در این استان بیکار هستند، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان نیاز به جذب ماما دارد و باید از ظرفیت افرادی که در این زمینه تخصص لازم را دارند و هم‌اکنون بیکار هستند، استفاده شود.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

محمدمهدی مجذوبی پیش از ظهر دوشنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی ماما که در مرکز همایش‌های بین‌المللی غدیر دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد، خاطرنشان کرد: از زحمات تمام همکاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در حوزه مامایی که همواره در عرصه‌های مورد نیاز حوزه بهداشت و درمان حضور داشته‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنم.
وی با تبریک فرا رسیدن روز جهانی ماما به افراد حاضر در این مراسم، ابراز کرد: از زمان شیوع و همه‌گیری ویروس منحوس کرونا در کشور که از سال 1398 آغاز شد، تاکنون 30 نفر از همکاران ماما آسمانی شدند که در خط نخست خدمت‌رسانی به مردم عزیز قرار داشتند؛ باید یاد این عزیزان را همواره گرامی بداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه فعالیت خود در وزارت بهداشت و درمان را در خانه بهداشتی که استیجاری بود آغاز کرده‌ام، خاطرنشان کرد: از همان دوران در جریان اوضاع و احوال همه کارکنان حوزه‌های مختلف بهداشت و درمان هستم و اکنون نیز می‌دانم که همکاران ماما با چه استرس و اضطرابی کار‌ها را انجام می‌دهند؛ چراکه هم‌زمان جان دو نفر از مخلوقات خداوند در دستان آن‌ها است.

مجذوبی مراقبت‌های حین زایمان و بعد از زایمان را یکی از مهم‌ترین وظایف هر مامایی بیان کرد و گفت: ماما علاوه‌بر وظایف اصلی خود، در شرایطی فعالیت‌های جانبی مانند مشاوره قبل از ازدواج یا شیردهی کودک بعد از تولد را نیز انجام می‌دهد.

وی با تأکید بر موضوع جوانی جمعیت به‌عنوان یک برنامه درازمدت در حوزه بهداشت و درمان، عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم ماما‌ها در شرایط فعلی کشور، مسئله جوانی جمعیت است که باید در راستای تحقق این موضوع نیز دست به دست هم بدهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه مشکلات بیان‌شده توسط نمایندگان ماما در این جلسه بیشتر در سطح ملی مطرح است، گفت: متأسفانه تاکنون آن‌قدری که به فکر تربیت ماما بودیم، برای شرایط رفاهی و مادی این جامعه زحمتکش برنامه‌ریزی و اقدامی نداشتیم.

مجذوبی با اشاره به اینکه طرح به‌کارگیری ماما به‌عنوان مراقب سلامت یک برنامه کشوری بود، بیان کرد: همه ما خوب می‌دانیم که ماما نقش مهمی در کشور دارد، اما متأسفانه گاهی این عزیزان مورد بی‌مهری‌هایی قرار گرفته‌اند که مسئله تنوع خدمات‌دهی توسط ماماها یکی از این مسائل بوده و رسالت اصلی آن‌ها را کم‌رنگ کرده است.

وی از 54 درصدی بودن انجام عمل‌های زایمان به‌صورت سزارین اظهار ناراحتی کرد و افزود: متأسفانه در کشور فقط 46 درصد از زایمان‌ها به‌صورت طبیعی انجام می‌شود که باید در فرهنگ‌سازی این موضوع نیز اقداماتی انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در حوزه درمان وظایف هر فرد روشن و واضح است، گفت: متأسفانه در حوزه بهداشت با تعدد وظایف مواجه هستیم که این موضوع کار را برای همکاران شاغل در این حوزه بسیار سخت کرده است.

مجذوبی با بیان اینکه به‌صورت نادر مراقبت‌های بارداری علت مرگ‌ومیر زنان باردار است، اذعان کرد: اخلاق حرفه‌ای در کار مامایی بسیار مهم است که همکاران عزیز همواره به این مسئله توجه داشته‌اند.

وی فعالیت در حوزه مامایی را متفاوت با سایر حوزه‌های کاری دانست و افزود: در این کار با ظرافت‌های خاصی مواجه هستیم، چراکه با کودک و مادر ارتباط داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان فعالیت در حوزه مامایی را مرتبط با شاخص‌های جهانی بهداشت و درمان دانست و اشاره کرد: حرفه مامایی با شاخص‌هایی همچون سقط جنین، زایمان سزارین و زایمان طبیعی ارتباط مستقیم دارد.

مجذوبی از برگزاری دوره‌های آموزشی برای ماماها در راستای ارتقای مهارت شغلی خبر داده و افزود: ضرورت دارد که به‌منظور کسب مهارت‌های لازم در این حرفه و براساس نیازسنجی، دوره‌های آموزشی لازم برگزار شود.

وی موفقیت در حوزه ارائه خدمات ناباروری را بسیار ارزشمند دانست و گفت: در حوزه مراقبت‌های مادری و جوانی جمعیت نیز کار‌های خوبی توسط ماما‌ها انجام شده که مهم‌ترین آن‌ها فعالیت این عزیزان در کنار افراد متخصص در مراکز ناباروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان سبک زندگی ناسالم را مهم‌ترین علت کاهش جمعیت دانست و افزود: باید در کشور نقش تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در مسئله جوانی جمعیت مشخص شود و همین‌طور در سطح شهرستان‌ها نیز این موضوع به‌جد پیگیری شود.

مجذوبی با بیان اینکه در حرفه مامایی نیاز به تبیین و تشویق داریم، گفت: هر چقدر هم که کار‌های فرهنگی انجام دهیم تا جریان‌سازی لازم شکل نگیرد، موفق نخواهیم بود.

وی ضمن گلایه‌مندی از عدم جذب 300 مامای فاقد شغل در استان، ابراز کرد: بنده آگاهی کامل نسبت به مشکلات شما دارم و در جلسات مربوطه نیز این مسائل را مطرح کرده‌ام.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان از اجرای طرح پزشک خانواده در دو شهرستان خبر داد و اظهار کرد: در اجرای این طرح نیز ماما‌ها نقش مهم و اساسی دارند و به دنبال اجرای طرح در سایر شهرستان‌های استان هستیم.

مجذوبی از برقراری فوق‌العاده خاص برای ماماها در احکام شغلی خبر داد و افزود: این موضوع نیز دو سال بود که در دستور کار قرار داشت و مصوبات لازم را نیز دارا بوده که قرار است ظرف چند هفته آینده واریزی این ردیف انجام شود.

وی از پیگیری تمامی مشکلات و مطالبات تا محقق شدن نتیجه آن خبر داد و گفت: باید برای حل این مشکلات نیز به دنبال ارائه راهکار‌های لازم باشیم که مهم‌ترین مشکل فعلی تعدد خدمات در حرفه مامایی است و باید معاونت‌های توسعه و بهداشتی و همچنین مدیران شبکه‌ها برای حلوفصل آن به فکر باشند.

* فعالیت 715 ماما در دانشگاه علوم پزشکی استان همدان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این جلسه ضمن تبریک فرا رسیدن روز جهانی ماما به حاضرین، عنوان کرد: جامعه نجیب و فرهیخته مامایی با ایثار در خدمت مادران و نوزادان هستند.

رسول سلیمی با بیان اینکه هم‌اکنون 715 ماما در دانشگاه علوم پزشکی همدان مشغول به کار هستند، گفت: پنج درصد از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی همدان را ماماها تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به شعار روز جهانی ماما به‌عنوان راهبرد اصلی جامعه ماما، بیان کرد: مهم‌ترین رسالت فعلی حرفه مامایی مسئله جوانی جمعیت است که باید برای ارتقای آن تلاش کنیم.

* سال 1402 بیش از 540 مادر از سقط جنین کودک خود منصرف شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با بیان اینکه شغل مامایی یکی از لذت‌بخش‌ترین شغل‌ها است، گفت: ماما‌ها لحظات بسیار قشنگی را در کنار مادران و کودکان تجربه می‌کنند.

فاطمه ترکمان‌اسدی از فعالیت 342 ماما در حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خبر داد و افزود: سلامت جامعه امروزی ما به دستان ماما‌ها است.

وی با بیان اینکه فقط 60 درصد از مادران باردار مراقبت‌های پیش از بارداری دارند، عنوان کرد: نیاز است برای ارتقای شاخص مراقبت‌های بارداری نیز به فکر برنامه‌های بلندمدت و اساسی باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در سال گذشته هشت نفر از مادران باردار دار فانی را وداع گفتند، اشاره کرد: امیدواریم که در سال جاری شاهد چنین موضوعی در کشور نباشیم.

ترکمان‌اسدی با اشاره به اینکه 13 درصد مادران باردار شامل کسانی هستند که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند، گفت: از مراکز فعال بخش خصوصی نیز می‌خواهیم که مادران باردار نیاز به مراقبت‌های ویژه را به مراکز درمانی دولتی معرفی کنند.

وی از اجرای برنامه‌های پیشگیری در زمینه سقط جنین خبر داد و افزود: سال گذشته نیز در این استان شاهد انصراف 540 نفر از مادران برای سقط جنین کودک هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه منشور کرامت مادری نیاز به برنامه‌های ویژه‌ای دارد، عنوان کرد: رفع چالش سالمندی جمعیت که ابربحران کشور است نیز به دستان توانمند ماما‌ها حل خواهد شد، چراکه پرچمداران این حوزه، ماماها هستند.

ترکمان‌اسدی با تأکید بر اینکه ماماها باید ازلحاظ علمی و مهارتی توانمند باشند، گفت: سلامت افراد جامعه در دستان ماما‌ها است، پس برای حفظ این سلامتی باید مراقب سلامت خودتان باشید تا بتوانید از دیگران مراقبت کنید.

شناسه خبر 82192