شناسه خبر:14553
1398/9/11 09:26:41
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا برآورد کرد:

وجود 1180 نفر بیمار مبتلا به ایدز در همدان

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا گفت: برآورد دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا وجود یک هزار و 180 نفر بیمار مبتلا به ایدز در استان است.

رشید حیدری‌مقدم روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نخستین مورد ابتلای ایدز در سال 1381 بر اثر ورود فرآورده‌های خونی از فرانسه و فرد مبتلا از استان همدان بوده، اظهار کرد: یک هزار و 180 نفر برآورد ما از بیماران مبتلا به ایدز در استان است.

وی تصریح کرد: در کل استان 13 مرکز مشاوره رفتاری داریم که افراد بیمار می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا در خصوص بیماری آنفلوانزا نیز، گفت: این بیماری ویروسی است که هر پنج تا 10 سال به اپیدمی آن دچار می‌شویم و نام اصلی آن H1N1 بوده که کل آسیا و اروپا را در برگرفته و صرفاً مربوط به ایران نیست.

حیدری‌مقدم خاطرنشان کرد: متأسفانه بیماری آنفلوانزا در ایران چند هفته زودتر آغاز شد و این اشراف را داشتیم که در جلسه‌ای در تونس این آمادگی به همه کشورها اعلام و در سطح استان آماده‌باش داده شد.

وی اذعان کرد: آنفلوانزا 98 درصد موارد بدون هیچ درمانی خوب می‌شود اما دغدغه ما دو درصد جمعیت حساس است که شامل تمام افراد با بیماری زمینه‌ای همچون قلبی- عروقی، دیابتی و دیگر بیماری‌ها هستند.

این مقام مسؤول با توصیه به افراد برای تزریق واکسن بین 15 شهریور تا 15 مهرماه، ادامه داد: البته بیشترین خطر برای کارکنان درمانی وجود دارد و شستشوی دست‌ها، رعایت بهداشت فردی، استراحت و دریافت مایعات، درمان اصلی بیماری است.

حیدری‌مقدم ابراز کرد: متأسفانه هرکسی هر بیماری ساده‌ای دارد از دگزامتازون استفاده می‌کند که مصرف بی‌رویه دارو و آنتی‌بیوتیک اشتباه است، ازاین‌رو تا جایی که امکان دارد از مصرف آنتی‌بیوتیک خودداری کنید.

وی با تأکید بر اینکه به‌هیچ‌عنوان در زمان ابتلا به درد با منشأ نامعلوم، مُسکن نخورید چراکه در بسیاری از موارد منجر به فوت شده و مقاومت بدن در برابر دارو از بین می‌برد، خاطرنشان کرد: در بیمارستان بعثت و سینا سه بخش خالی شده‌است و مشکلی برای بستری بیماران نداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا در خصوص طول درمان آنفلوانزا نیز، بیان کرد: خوشبختانه از دوره حاد عبور کرده‌ایم اما به شکل نیم‌بند تا آخر ماه ادامه پیدا می‌کند.

حیدری‌مقدم با بیان اینکه هدف ما درمان علمی است، اظهار کرد: همه دستگاه‌های دیالیز استان 96 مورد بوده که چهارشنبه هفته قبل 56 مورد به ارزش سه میلیارد به این تعداد افزوده‌شده؛ همچنین دو دستگاه سی.تی.اسکن برای رزن و کبودراهنگ به ارزش 6 میلیارد تومان اختصاص یافته‌است.

وی با بیان اینکه جزء هشت دانشگاه برتر کشور هستیم و در رضایتمندی ارباب‌رجوع از بین 68 دانشگاه رتبه دومین استان کشور را کسب کرده‌ایم، افزود: در مصرف حامل‌های انرژی نیز در استان به‌عنوان دستگاه برتر انتخاب شدیم و کسب رتبه عالی دانشگاه در بیست و دومین جشنواره شهید رجایی در بین 58 دانشگاه رتبه جدیدی برای این مجموعه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا تأکید کرد: روابط عمومی دانشگاه موفق به کسب رتبه سوم کشوری در پویش فشار خون شده‌است.

وی با بیان اینکه امید را در فضای جامعه حفظ کرده و ناامیدی را سم‌پاشی نکنید، عنوان کرد: بیش از یک هزار میلیارد تومان تجهیزات برای علوم پزشکی همدان خریداری شده‌است‌.

حیدری‌مقدم با بیان اینکه دغدغه‌ای برای اطلاع‌رسانی نداریم، یادآوری کرد: شنود تلفنی باعث شده که اطلاعات تلفنی ندهیم چراکه درز اطلاعات داریم و نباید آب به آسیاب دشمن بریزیم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا نیز اظهار کرد: 9 تا 15 آذرماه هفته ایدز نام‌گذاری شده که عنوان «رسانه و ایدز» برای روز نخست آن انتخاب شده که نشان‌دهنده اهمیت ویژه اطلاع‌رسانی دراین‌باره است.

منوچهر کرمی با بیان اینکه اچ.آی.وی را باید با نام ویروس نقص فنی ایمنی بدن بشناسیم، خاطرنشان کرد: این بیماری عفونی مزمن دارای درمان بوده و درصورتی‌که فرد از مراکز درمانی، درمان رایگان را دریافت کند تا آخر عمر مشکلی نخواهد داشت‌.

وی ادامه داد: از ابتدای ورود بیماری ایدز تعداد موارد ثبت و شناسایی‌شده آن تا ابتدای مهر 98 حدود 728 مورد است که 403 نفر با این بیماری زندگی می‌کنند و زندگی طبیعی دارند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا بیان کرد: راهکارهای پیشگیری از ایدز مجموعه اقدامات بسیار گسترده‌ای است که سهم هر سازمان در آن مشخص‌ و کاملاً استخراج‌شده و به‌طور مرتب در کمیته اس‌ای‌اف در استانداری مطرح می‌شود.

کرمی با بیان اینکه با احداث مراکز مشاوره بیماری رفتاری، این مراکز وظیفه آموزش، پیشگیری، درمان و مشاوره را بر عهده دارند، اضافه کرد: نظارت و بازرسی از پاتوق‌های خاص، زندان‌ها و گروه‌های پرخطر انجام‌گرفته و 200 مرکز و بیمارستان برای رفتاردرمانی این امر در نظر گرفته شده‌است.

وی با تأکید بر اینکه چنانچه مادران باردار در هفته 6 تا 10 بارداری به مراکز درمانی مراجعه کنند، می‌توانند به‌راحتی از ابتلای نوزاد به بیماری جلوگیری به عمل آوردند، افزود: از ابتلای بیش از 18 کودک به بیماری اچ.آی.وی جلوگیری شده‌‌است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با بیان اینکه در حوزه آموزش و اطلاع‌رسانی کارهای گسترده‌ای صورت گرفته، یادآوری کرد: در کشور مراحل سختی برای شناسایی ایدز گذرانده شده و حتی در مدارس کتابی با این عنوان موجود است تا آنچه می‌بایست در خصوص بهداشت جنسی آموزش داده شود و فشارها که نگاهی به ترویج فساد است، برداشته‌ و از بهداشت بلوغ گفته ‌شود.

کرمی با بیان شعار هفته ایدز امسال با عنوان «همه در یک کشتی نشستیم»، تصریح کرد: اصلاً و الزاماً بیماری ایدز مربوط به سطوح اقتصادی خاص، مسائل جنسی و افراد خاص نیست و همه باید باهم هم‌پیمان شویم تا این برچسب را برداریم.

این مقام مسؤول با بیان اینکه نگرانی عمده هپاتیت B است و خوشبختانه هپاتیت C نیز به‌مرور زمان کمتر شده، گفت: مهم‌ترین عامل انتقال ایدز در کشور از طریق عامل تزریق بود اما در حال حاضر مسائل جنسی بیشترین درصد را به خود اختصاص داده‌است.

کرمی با اشاره به ترکیب جنسیتی مبتلایان، اذعان کرد: 82 درصد مردان و 18 درصد زنان مبتلا به بیماری ایدز هستند که در سال‌های اخیر سهم زنان بیشتر شده‌است، در دوره جنسی فعال 20 تا 45 ساله‌ها هستند و فوتی‌ها نیز 300 نفر بوده‌اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با بیان اینکه در استان، شهرستان همدان بیشترین مبتلایان به بیماری ایدز را دارد، تصریح کرد: هر مراجعه‌کننده‌ای که به مراکز مشاوره مراجعه کند را ثبت نخواهیم کرد اما بیش از 21 هزار تست انجام‌شده و بیش از 30 پاتوق مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بیش از 85 هزار عدد سرنگ و کاندوم در بین افراد در معرض بیماری توزیع‌شده و در حوزه بانوان در مرکز مشاوره، 250 نفر تحت مشاوره قرار گرفتند، افزود: باوجود اینکه درمان مبتلایان به ایدز برای دانشگاه علوم پزشکی 12 میلیون تومان هزینه در بر دارد، تمامی آزمایش‌ها و درمان اچ.آی.وی رایگان انجام می‌شود.

کرمی در خصوص بیماری آنفلوانزا نیز عنوان کرد: تعداد بیماران مبتلا به آنفلوانزا از 100 مورد گذشته و تعداد بیماران علائم تنفسی اورژانس بیمارستان‌ها را رصد کردیم که نتایج نشان می‌دهد، 12 درصد این بیماران به علت مشکلات تنفسی بستری شده‌اند که حدود 660 نفر از پنج هزار و 800 نفر مراجعه‌کننده بودند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا در پایان با اشاره به تعداد بستری‌شدگان بیماری آنفلوانزا، خاطرنشان کرد: بستری افراد تنفسی ما به 112 نفر رسیده‌است.

شناسه خبر 14553