شناسه خبر:18515
1398/12/24 09:40:12
سپهرغرب با نگاهی به وضعیت روستاهای همدان مطرح کرد:

دهیاران و مردم پای کار مقابله با کرونا در روستاها

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: با توجه به شیوع ویروس کرونا کلیه اقدامات لازم به‌منظور پیشگیری و مقابله در این راستا صورت گرفته و دهیاران و اهالی روستاهای استان همدان پای کار مبارزه با کرونا هستند.

در پی شیوع کروناویروس در نقاط مختلف جهان، شیوع این بیماری در ایران به‌طور رسمی در تاریخ 30 بهمن‌ماه تأیید شد و تاکنون تقریباً همه استان‌های کشور درگیر این بیماری هستند. بی‌شک روستاها نیز از این بیماری در امان نبوده و ساکنان آن‌ها در معرض کروناویروس هستند، حال مهمترین و نخستین مسئله‌ای که به ذهن متبادر می‌شود این است که اقدامات صورت گرفته در روستاها چه بوده و آیا اطلاع‌رسانی‌های لازم در خصوص مقابله با شیوع این ویروس که خطر آن در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، کاملاً جدی بوده، صورت گرفته‌است؟ نهادها و افراد متولی و مسؤول در این راستا چه می‌کنند تا علاوه بر حفظ آرامش روانی مردم موارد ضروری و لازم نیز به اطلاع آن‌ها رسیده و خود و خانواده‌هایشان را از خطر حفظ کنند؟

خبرنگار سپهرغرب برای پیگیری این موضوع و ارزیابی وضعیت روستاها در مقابله با کروناویروس، گفت‌وگویی با نماینده دهیاران استان همدان، نماینده دهیاران شهرستان ملایر و مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری همدان ترتیب داده که در ادامه آن را خواهید خواند:

     مشکل کمبود ماسک یا مواد ضدعفونی کننده تنها منحصر به روستاها نیست

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری همدان با بیان اینکه افزون بر یک هزار و 64 روستا در سطح استان همدان وجود دارد، عنوان کرد: کلیه بخش‌نامه‌های لازم در رابطه با مقابله با ویروس کرونا برای دهیاران ارسال شده و طبق اخباری که از روستاهای استان داریم دهیاران و اهالی در حد توان خود در این راستا تلاش می‌کنند.

فرهاد فرزانه با تأکید بر اینکه سطح معابر روستاها نسبت به شهر از گستردگی کمتری برخوردار است، ادامه داد: ضدعفونی معابر روستایی در حال انجام بوده و اطلاع‌رسانی‌های لازم برای مقابله با شیوع ویروس کرونا انجام‌شده و مواد ضدعفونی کننده نیز در حد توان و ظرفیت برای روستاها ارسال می‌شود.

وی در خاتمه سخنان خود در خصوص مشکل کمبود ماسک یا مواد ضدعفونی کننده، تأکید کرد: البته این کمبود به معنای قصور نیست، این یک مشکل کلی بوده و منحصر به روستاها نیست، تلاش ما و همه کسانی که در این راستا تکالیفی بر عهده دارند این است که هر چه سریع‌تر کمبودها برطرف شود.

      راه‌اندازی خط تولید ماسک در روستای یکن‌آباد

نماینده دهیاران استان همدان با بیان اینکه در سطح روستاها ضدعفونی معابر و اطلاع‌رسانی‌های لازم برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا صورت گرفته‌است، اظهار کرد: یکی از اقدامات قابل توجه راه‌اندازی خط تولید ماسک در روستای یکن‌آباد بود که پوشاک دیبا اقدام به آن کرده و با بیش از 40 نفر مشغول تهیه ماسک برای برطرف کردن این نیاز در سطح شهر و روستا هستند.

جواد نظری افزود: همکاری اهالی روستاها نیز مثبت ارزیابی می‌شود، اما همچنان باید اطلاع‌رسانی‌ها صورت گرفته و تا جایی که توان داریم در این زمینه کار کنیم تا شاهد ریشه‌کن شدن این مشکل باشیم.

وی در پایان با تأکید بر اینکه جامعه روستای استان بیش از 100 هزار نفر را در بر می‌گیرد، تصریح کرد: قطعاً با تمهیدات در نظر گرفته و با همکاری دهیاران و مردم تلاش خود را در هر بخشی که لازم باشد انجام خواهیم داد تا این مشکل برطرف شود.

     کمبود ماسک و دستکش در روستاها

نماینده دهیاران شهرستان ملایر با بیان اینکه در روستاهای شهرستان ملایر با دستور فرماندار ویژه، اقدامات خوبی در جهت مقابله با ویروس کرونا انجام‌شده،‌ عنوان کرد: بیش از 90 درصد معابر روستاهای این شهرستان ضدعفونی شده و اقداماتی نظیر نصب بنر و توزیع تراکت نیز در راستای آگاه کردن روستاییان صورت گرفته‌است.

سید وهاب حائری با اشاره به اینکه شهرستان ملایر دارای بیش از 210 روستا است، گفت: 200 روستا دارای سکنه هستند، بیش از 150 روستا دارای دهیاری بوده و روستاهایی که دهیاری ندارند نیز قمر روستاهای دارای دهیاری محسوب می‌شوند که 90 درصد اقدامات صورت‌گرفته این جامعه آماری را شامل می‌شود.

وی با اشاره به ممانعت ورود شهری‌ها به روستاها برای آخرین پنجشنبه سال، خاطرنشان کرد: بیشتر مسافربران شهری ضدعفونی شده‌اند، اطلاع‌رسانی‌ها در خصوص تعطیلی مراسم‌های نوعید و دید و بازدیدهای اوایل فروردین‌ماه صورت گرفته تا به یاری خدا و مشارکت مردم، رفت‌وآمدها به کمترین حد خود برسد.

نماینده دهیاران شهرستان ملایر با تأکید بر استفاده از سم‌پاش‌های دستی، ‌موتوری و تراکتوری در ضدعفونی معابر روستایی، اذعان کرد: عموم اطلاع‌رسانی‌ها از طریق کانا‌های تلگرامی و بلندگوی مساجد در سطح روستاها صورت می‌گیرد و خوشبختانه دهیاران در خط مقدم هستند و کلیه اقدامات لازم را در حد توان خود برای مبارزه با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع آن انجام می‌دهند.

حائری در ادامه با اشاره به کمک‌رسانی خیران و ابراز خرسندی از همراهی آن‌ها، ادامه داد: در 10 درصد از روستاها خیران ورود کرده و با اهدای ماسک و مواد ضدعفونی در امر پاک‌سازی معابر و رعایت بهداشت عمومی به کمک مردم شتافته‌اند؛ به‌طور مثال در روستای جوراب یکی از خیران پنج هزار دستکش در اختیار روستاییان قرار داده‌است.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه به‌طور قطع اقدامات صورت‌گرفته به‌صورت 100 درصدی و کامل نیست، یادآوری کرد: همه تلاش ما این است که بهترین و بیشترین کار در راستای مقابله با ویروس کرونا انجام شود، اما قطعاً محدودیت‌هایی هم وجود دارد که کمبود ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده در این زمره است.

در خاتمه باید گفت؛ با شیوع بیماری در کشور ضرورت موضوع پیشگیری، هشدار و درمان بیماری ویروس کرونا بر کسی پوشیده نیست و همه می‌دانیم اگر همین ابتدای راه با اقدامات ساده‌ای نظیر رعایت موارد بهداشتی و کاهش رفت‌وآمدها و دید و بازدیدها در جهت پیشگیری کرونا کم‌کاری کنیم در آینده صدمات و لطمات آن جبران‌ناپذیر خواهد شد.

بی‌شک مدیریت پیشگیری، هشدار و درمان کروناویروس بر حسب مناطق جغرافیایی و نقاط شهری و روستایی با توجه به عوامل مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، زیرساخت‌ها، اقلیم و جغرافیا و مؤلفه‌های تهدیدکننده شیوع بیماری نیازمند الگوها و سیستم‌های متفاوتی بوده و این مهم باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد.

علاوه‌براین، امکان دسترسی روستاییان به امکانات بهداشتی و درمانی در صورت نیاز و اطلاع‌رسانی کامل به روستاییان در خصوص بیماری مورد نظر، علائم و ویژگی‌های این بیماری نیز قطعاً از مهمترین مسائلی است که متولیان امر باید به آن توجه داشته و آن را تا پایان زوال کروناویروس جدی بگیرند.

اگر با روستاها در ارتباط باشید تصدیق خواهید کرد که در فرهنگ روستایی دید و بازدیدها و رفت‌و‌آمدها در محیط روستا و روستاهای اطراف هنوز رنگ‌وبوی گذشته را دارد و سفر به شهرها برای خرید مایحتاج زندگی و تهیه نهاده‌های تولید و ابزار کار کماکان پابرجاست؛ ضمن اینکه اسفندماه فعالیت بخش کشاورزی رونق دارد و این رفت‌و‌آمدها در روستاها و شهرها بیشتر می‌شود و اگر فردی به این ویروس مبتلا شده و اطلاع نداشته باشد، دامنه انتقال بیماری به افراد دیگر روستا و شهرهایی که مراجعه می‌شود، افزایش می‌یابد.

با این وصف به نظر می‌رسد متولیان امر می‌بایست علاوه بر اهتمام در گندزدایی معابر، اطلاع‌رسانی در این خصوص را نیز افزایش داده و آن را جدی بگیرند تا نگرانی از شیوع وسیع و سریع ویروس کرونا در مناطق روستایی و شهرهای نزدیک آن کاهش‌یافته و با آرامش روانی حاکم بر جامعه در عین رعایت اصول بهداشتی، این دوره را نیز با موفقیت و سلامتی پشت سر بگذاریم.

شناسه خبر 18515