شناسه خبر:22397
1399/3/9 22:33:39
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر همدان:

ثبت‌نام 100 هزار خانواده در صندوق بیمه روستایی و عشایر

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر همدان گفت: درحال حاضر 100 هزار خانواده در صندوق بیمه ثبت‌نام کرده‌اند.

مهدی سماواتی با بیان اینکه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر همدان از سال 84 به‌منظور عضویت روستاییان و عشایر برای استفاده از مزایای بازنشستگی و ازکارافتادگی شروع به فعالیت کرده، عنوان کرد: هدف اصلی ایجاد این صندوق رفع تبعیض و فقر، برقراری عدالت اجتماعی، تقویت بنیه اقتصادی خانوارهای روستایی، جلوگیری از مهاجرت به شهرها و امنیت و آرامش آینده روستاییان و عشایر است.

وی با اشاره به اینکه تبدیل شدن روستاها به شهر یکی از نگرانی‌های عمده جامعه هدف ما است، خاطرنشان کرد: جامعه هدف صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر دو گروه را دربرمی‌گیرد؛ گروه نخست روستاییان و عشایری که در مناطق روستایی و عشایری سکونت دارند و گروه دوم کشاورزانی که در شهرهای زیر 20 هزار نفر زندگی می‌کنند و شغل اصلی آن‌ها کشاورزی در روستا یا شغل‌های مرتبط با کشاورزی است.

این مقام مسئول ادامه داد: مزایای صندوق برای استفاده روستاییان و عشایر بازنشستگی، ازکارافتادگی، مستمری بازماندگان و انتقال سوابق به سازمان‌های بیمه‌ای بوده و سه مزیت ویژه برای تسریع در امور بیمه کردن افراد روستایی و عشایری در صندوق قرار داده شده که انگیزه افراد برای عضویت در صندوق و استفاده از مزایا را بیشتر می‌کند.

سماواتی با اشاره به مزایای فوق‌الذکر، افزود: نخست اینکه حق بیمه در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به‌صورت سالانه بوده و فرد بیمه‌شده سالانه یک‌بار حق بیمه پرداخت می‌کند، دوم اینکه حق بیمه پرداختی توسط فرد به انتخاب و با میزان وسع مالی وی مشخص می‌شود و در آینده نسبت به حق بیمه پرداختی حقوق ماهانه دریافت می‌کند و درنهایت حق بیمه پرداختی در صندوق 15 درصد بوده که 10 درصد آن را دولت پرداخت کرده و پنج درصد توسط خود فرد واریز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پایین‌ترین مبلغ دریافتی از بیمه‌شدگان سالانه 330 هزار تومان و بالاترین مبلغ 840 هزار تومان است، تأکید کرد: حقوق دریافتی این افراد با توجه به وجه واریزی آن‌ها باهم متفاوت است، ضمن اینکه مستمری ازکارافتادگی به 30 سال سابقه هم نیاز ندارد و اگر حادثه ناشی از کار باشد، با یک روز بیمه هم فرد می‌تواند حقوق خود را از صندوق دریافت کند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر همدان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: کارگزاران صندوق جهت رفاه حال روستاییان وظیفه ثبت‌نام، تمدید و تشکیل پرونده افراد را برعهده دارند که 48 کارگزار در این بخش فعال هستند و هر فرد برای عضویت در صندوق با مراجعه به کارگزاران دهیاری‌ها و بخشداری‌ها در سامانه الکترونیکی صندوق ثبت‌نام کرده و از مزایای صندوق در آینده و یارانه دولتی که درنظر گرفته شده است، استفاده می‌کنند.

سماواتی با اشاره به ارائه خدمات به بیمه‌شده‌ها، خاطرنشان کرد: طی سال گذشته در سطح کشور 16 هزار نفر و در سطح استان همدان 700 نفر در مرحله نخست وام 30 میلیون ریالی با اقساط بلندمدت و سود پایین دریافت کردند که مرحله دوم آن نیز به‌زودی ابلاغ خواهد شد.

وی اضافه کرد: علاوه‌بر این شناسایی و اعزام زائراولی‌ها به مشهد مقدس، پرداخت عیدی و سبد کالا نیز از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در این بخش بود؛ ضمن اینکه پیگیری پرداخت هزینه کفن‌ودفن و افزایش حقوق بیمه‌شده‌ها نیز از اقداماتی است که درصددیم به‌زودی انجام شود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر همدان با بیان اینکه درحال حاضر 100 هزار خانواده در صندوق بیمه ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: از این تعداد 95 هزار نفر حداقل یک‌بار واریزی داشته‌اند و 70 هزار نفر مبالغ خود را واریز خواهند کرد، درمجموع نیز پنج هزار نفر مستمری‌بگیر در استان داریم.

سماواتی در بخش بعدی سخنان خود با بیان اینکه سال گذشته همدان، کبودراهنگ و ملایر حائز رتبه برتر در بیمه صندوق شدند، گفت: این رتبه به جوکار، پیرسلمان و درگزین به‌ترتیب از اول تا سوم اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 297 هزار نفر به‌عنوان جامعه مشمول اعلام شدند، ابراز کرد: میانگین تعداد بیمه‌شده‌ها در استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر بوده و 10 هزار و 879 نفر در سال گذشته ثبت‌نام شدند.

این مقام مسئول به تعداد بیمه‌شدگان عشایر نیز اشاره کرده و گفت: چهار هزار خانوار عشایر در استان وجود دارند که دو هزار و 50 نفر از این تعداد عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند و خوشبختانه در این بخش نیز به‌لحاظ تعداد بیمه‌شدگان در بین سه استان برتر کشور هستیم.

وی یادآوری کرد: تعداد کلیه حقوق‌بگیران صندوق در سال جاری شامل بازنشسته‌ها، ازکارافتادگان و فوتی‌ها 350 نفر است که از این تعداد 30 نفر را سالمندان تشکیل می‌دهند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر همدان در ادامه با اشاره به شرایط کرونایی استان و تحت‌الشعاع قرار گرفتن امور این بخش، اظهار کرد: اگرچه فعالیت‌های حضوری ما کاهش داشته و عملاً میسر نبود، اما خوشبختانه 80 درصد کارها به‌صورت مجازی انجام شده و مراجعانی که اسفندماه سال گذشته و فروردین‌ماه سال جاری نتوانستند حق بیمه خود را واریز کنند، در اردیبهشت‌ماه نسبت به این کار اقدام کردند.

سماواتی به پویش روستای بدون کرونا و فعالیت‌هایی که در این بخش انجام شده اشاره کرد و گفت: بر این اساس ارتباطی بر بستر پیامک طراحی شد و بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیرانی که به‌صورت قطعی درگیر این بیماری بوده و یا یکی از اعضای خود را از دست داده‌ بودند، به ما اطلاع‌رسانی می‌کردند تا خانواده‌های درگیر بیماری جهت حمایت و عبور از این چالش شناسایی شوند.

وی یادآوری کرد: در این طرح که با استقبال و موفقیت خاصی هم روبه‌رو شد، تلاش ما بر آن بود که در مرحله نخست با اطلاع‌رسانی گسترده پیامکی به جامعه هدف از طریق شبکه‌های اجتماعی، محیط روستایی و عشایری استان از گزند این بیماری دور شده و در مرحله دوم اگر یکی از خانواده‌های عضو صندوق درگیر این بیماری شد، در چارچوب ضوابط و مقررات صندوق از آن‌ها حمایت کنیم. به‌علاوه اینکه تحویل بسته‌های بهداشتی به کارگزاران و توزیع آن در ایام کرونایی از دیگر کارهایی بود که در این بخش انجام شد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر همدان در بخش پایانی سخنان خود به سرمایه‌های صندوق نیز اشاره کرده و افزود: میزان این سرمایه در ابتدای سال 15 هزار میلیارد بوده و در پایان سال 37 هزار میلیارد افزایش پیدا کرد.

سماواتی اضافه کرد: 92 درصد از این مقدار در سهام بورسی، سه درصد سپرده‌های بانکی و دو درصد سهام غیر بورسی است و درتلاشیم تا 11 هزار نفر را به تعداد فعلی بیفزاییم.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر همدان به ستاد توسعه بیمه استان نیز اشاره کرد و گفت: رئیس این ستاد در استان استاندار و در سطح شهرستان‌ها فرمانداران هستند؛ ضمن اینکه پایه کار ما حضور در روستاها و ارتباط مستقیم با مردم بوده و هر زمان که در این بخش فعال شده و ارتباطمان را بیشتر کرده‌ایم، تعداد بیمه‌شدگان و استقبال‌کنندگان نیز افزایش محسوسی داشته است.

سماواتی در پایان با ابراز قدردانی از فعالان این بخش که کار خود را به‌صورت جهادی انجام می‌دهند، اعلام کرد: امیدوارم با تلاش همکاران ما در ارتباط چهره به چهره با روستاییان و روشنگری رسانه‌ها در پیوستن روستاییان به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، شاهد افزایش تعداد بیمه‌شده‌ها باشیم تا تعداد بیشتری از مزایای این صندوق بهره‌مند شوند؛ ضمن اینکه سامانه‌ای نیز به‌منظور پاسخگویی به روستاییان طراحی شده است.

شناسه خبر 22397