شناسه خبر:28067
1399/6/18 01:59:03
قیمت تضمینی گندم تهدیدی برای معیشت گندم‌کاران

افزایش چندین برابری کود و هزینه کمباین انگیزه کشاورز را گرفته است

سپهرغرب، گروه خبر- طاهره ترابی مهوش:علیرغم رشد چندین برابری هزینه‌ تولید گندم این روزها قیمت خرید تضمینی جوابگوی معیشت کشاورزان نیست به طوریکه بسیاری از آن‌ها معتقدند سال آینده درصورت عدم افزایش منطقی قیمت گندم انگیزه‌ای برای ادامه کار نخواهد داشت.

گندم به عنوان یکی از محصولات راهبردی کشور، نقش موثری در تامین امنیت غذایی مردم و مواد اولیه صنایغ غذایی کشور دارد در سال‌های گذشته، دولت برای حمایت از توسعه سطح زیرکشت و تولید گندم در کشور مشوق‌های مختلفی به کشاورزان و گندم‌کاران ارائه کرد و این حمایت‌ها موجب شد تا کشورمان در تولید این محصول به خودکفایی برسد و از خروج ارز برای تامین گندم جلوگیری شود.

دراین بین به گفته مدیر امور زراعت استان همدان میزان سطح زیر کشت گندم در استانی همچون همدان 400 هزار هکتار است که از این میزان حدود 68 هزار هکتار زیرکشت گندم آبی رفته و مابقی به صورت دیم کشت می‌شود.

به گفته بایگانه سه شهرستان کبودراهنگ،رزن و همدان با دارا بودن بیشترین سطح زیرکشت گندم دیم نقش بسزایی در تولید گندم دیم استان همدان دارند. اما گویی همزمان با فصل برداشت و به هنگام خرید تضمینی و پرداخت با تاخیر قیمت آن زخم کهنه گندم‌کاران استان همدان دهان باز می‌کند براین اساس با توجه به گلایه‌مندی‌های بسیار بر آن شدیم تا گفتگویی را با تعدادی از گندمگاران کبودراهنگی و رزنی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

یکی از کشاورزان اهل قهوردعلیا با بیان اینکه متاسفانه هزینه تولید با قیمت خرید تضمینی هماهنگی ندارد گفت: به عنوان مثال امسال کود یارانه‌ای هر کیسه 100 هزار تومان شده حال آنکه سال گذشته هر کیسه 50 تا 60 هزار تومان بود.

محسن زبرجدی‌وحدت با بیان اینکه متاسفانه میزان ارائه کود یارانه‌ای به کشاورزان محدود است خاطر نشان کرد: متاسفانه برای کشاورزان بدون در نظر گرفتن میزان زمین سهم ثابتی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان گندم‌زار من 35 هکتار و سالانه چیزی حدود 50 تن گندم تولید می‌کنم تشریح کرد: بین کشاورز عمده و خرد در میزان اعطای کود تفاوتی وجود ندارد.

این کشاورز کبودراهنگی افزود: این امر خود باعث ایجاد فضای دلالی است زیرا برخی کشاورزان خُرد به محض دریافت سهمیه ثابت با ارائه تنها کد ملی به دلیل عدم نیاز به آن، کود را به صورت آزاد می‌فروشند.

زبرجدی‌وحدت خاطر نشان کرد: علاوه بر افزایش قیمت کود متاسفانه امسال شاهد افزایش هزینه چندین برابری هزینه کمباین بودیم خاطر نشان کرد: سال گذشته هر هکتار گندم توسط کمباین با 150 هزار تومان درو می‌شد امسال این عدد به 300 تا 350 هزار تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه گرچه این افزایش قیمت برای ارائه خدمات ادوات کشاورزی با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت قطعات به نظر منطقی است اما نمی‌توان انتظار داشت که این افزایش قیمت را کشاورز پرداخت کند گفت: متاسفانه میزان افزایش قیمت گندم تنها 600 تا 700 تومان بود به‌طوریکه قیمت هرکیلو گندم از هزار و800و تا به دو هزارو 500 تا دو هزارو700 تومان رسید.

زبرجدی وحدت با تاکید براینکه هزینه تولید گندم بیش از این قیمت خرید تضمینی است تشریح کرد: اگر بخواهیم برای کشاورز گندم‌کار متناسب با بروز گرانی‌ها یک سود منطقی در نظر بگیرم این عدد باید به پنج هزار تومان برسد.

این گندمکار اهل قهورد علیا برای درک بیشتر فضای افزایش هزینه تولید به مثالی درحوزه تجهیزات لازم برای کشاورزی اشاره کرد و گفت: سال 97 برای خرید یک تراکتور6 سیلندر جفت فرگوسن کابین‌دار اقدام کردم اما به دلیل تنگنای مالی امکان خرید فراهم نشد، قیمت تراکتور آن زمان 91 میلیون تومان بود اما امسال همان تراکتور بدون کابین به قیمت 194 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه دیگر تجهیزات و خدمات تولید گندم نیز شاهد افزایش سه تا چهار برابری قیمت هستند اما قیمت تضمینی خرید گندم تنها شاید 20 درصد افزایش را نشان می‌دهد تاکید کرد: متاسفانه حمایت واقعی از گندمکاران استان صورت نمی‌پذیرد.

کشاورز قباق‌تپه‌ای نیز با بیان اینکه افزایش قیمت کود 200 درصدی است تاکید کرد: هزینه کارگر نیز رشد 100 درصدی داشته است.

اروجعلی اسماعیلی با بیان اینکه دیگر فعالیت در حوزه کشاورزی با توجه به گرانی‌ها و تورم موجود توجیه ندارد گفت: بنده 10 هکتار زمین را سالانه زیرکشت می‌برم اما نکته اینجاست نمی‌توان چشم امید به درامد منطقی آن داشت.

وی با تاکید براینکه سال گذشته هر هکتار گندم را کمباین به مبلغ 150 تا 200 هزار تومان درو می‌کرد اما امسال این رقم به 700 هزار تومان رسیده است گفت: با توجه به تورم موجود قیمت خرید تضمینی می‌بایست چیزی حدود هشت هزار تومان است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه امروز کشاورز گندم‌کار از جیب ضرر می‌دهد گفت: درواقع کشاورز گندم‌کار بالاجبار دراین شرایط از انجایی که کار دیگر از دستش بر نمی‌آید هنوز پای کشاورزی ایستاده است.

این گندم‌کار قباق‌تپه‌ای نیز با بیان اینکه قیمت کود شیمیایی 60 هزار تومان درحال حاضر به 200 هزار تومان رسیده است خاطر نشان کرد: متاسفانه میزان کود یارانه با میزان اراضی هر کشاورز تطابق ندارد پس برای جبران کمبود مجبور است مابقی نیاز را از بازار آزاد تهیه کند.

گندم‌کار اهل قینرجه شهرستان رزن نیز با بیان اینکه متاسفانه گندم‌کاران با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند گفت: هنوز بخشی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است این درحالی است که طلبکار عدم پرداخت پول گندم را نمی‌پذیرد.

رضاپاشایی شایسته افزود: علاوه براینکه کمبود کود شیمیایی در بازار و درعین حال قیمت آن اصلی‌ترین مشکل گندم‌کاران است به طوریکه طی چند روز گذشته هر کیسه کود با در نظر گرفتن یارانه از طریق تعاونی به قیمت 450 هزار تومان به کشاورز داده می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه کود یارانه‌دار تنها به بخشی از کشااورزان واقع در دهستان بغراطی تعلق می‌گیرد و چیزی حدود یک سوم کشاورزان کود مورد نیاز را از بازار آزاد با هزینه سر به فلک کشیده خریداری می‌کنند گفت: این مسئله از آنجا نشأت می‌گیرد سازمان جهاد کشاورزی کود یارانه را جهت توزیع به شرکت‌های تعاونی ارائه می‌کند حال آنکه شرکت تعاونی دهستان بغراطی این کودها را تنها به سهام داران این تعاونی به صورت یارانه‌ای اعطامی‌کند.

وی با تاکید براینکه متاسفانه قیمت کمباین امسال چند بار شده بود گفت: امسال هر هکتار زمین به قیمت 450 هزار تومان درو می‌شد این درحالی است که سال گذشته این مبلغ چیزی حدود 150 هزار تومان بود.

پاشایی با تاکید براینکه سالانه دراین روستا چیزی حدود دو هزار هکتار زمین زیر کشت گندم دیم وآبی می‌رود خاطر نشان کرد: بارها از صاحبان راننده کمباین خواهان تخفیف در ارائه خدمات شدیم اما آن‌ها از افزایش سرسام‌آور قیمت قطعات و لاستیک و عدم تخصیص سوخت به میزان کافی گلایه‌مند بودند که متاسفانه صحبتشان منطقی است.

وی با بیان اینکه متاسفانه با شرایط فعلی نمی‌توان به ادامه کار کشاورزی و به‌خصوص گندمکاری امیدوار بود خاطر نشان کرد: تداوم عدم تطابق هزینه تولید با هزینه فروش محصول طی سال‌های اخیر نتیجه‌ای جز رها کردن کشاورزی و مهاجرت به شهر‌ها در پی نداشته است.

وی با بین اینکه درحال حاضر می‌بایست قیمت خرید تضمینی را حداقل در هر کیلو به چهار هزار تومان رساند گفت: در واقع این عدد تا حدودی از ضرر کشاورز می‌کاهد.

مع الوصف با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد پایین بودن قیمت تضمینی و درعین حال چنان‌که گفته شد افزایش سرسام‌آور قیمت نهاده و ادوات کشاورزی در حوزه گندم، بی‌انگیزه شدن کشاورزان و کاهش تولیدات داخلی و در نتیجه وابستگی را منجر خواهد شد.

دراین بین انتظار می‌رود نمایندگان مجلس به عنوان وکلای مردم به حمایت از کشاورزان با توجه به اینکه طبق آمایش سرزمینی یکی از محورهای توسعه‌‌ استان همدان کشاورزی است کمر همت بسته و برای افزایش قیمت خرید تضمینی و درعین کاهش هزینه‌های تولید پیش قدم شوند و با ارائه طرح در مجلس و پای‌کار بودن در به ثمر رساندن آن خواهان افزایش قیمت تضمینی از سوی دولت شوند البته دراین بین نمی‌توان کوتاهی و درعین حال عدم مدیریت درست سازمان جهاد کشاورزی به خصوص حوزه توزیع نهاده‌هایی همچون کود شیمیایی را نادیده انگاشت زیرا چنان‌که گفته شد در برخی از مناطق روستایی بدون در نظر گرفتن میزان زمین کشاورزی نسبت به در اختیار قرار دادن کود اقدام می‌شود حال آنکه این رویکرد به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

شناسه خبر 28067