شناسه خبر:31274
1399/8/15 08:04:57

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: به گفته مسئولان شهری سنندج بیش از 55 درصد از جمعیت شهری در سکونتگاه‌های غیررسمی در مساحتی بالغ بر 25 درصد از مساحت کل شهرساکن هستند.

با افزایش سریع شهرنشینی بدون همراهی، رشد و توسعه شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی لازمه شهرنشینی پایدار، شهرها را با مشکلات و معضلات متعددی مواجه کرده است. یکی از این معضلات ظهور محله حاشیه‌نشین در اطراف شهرها بزرگ است. این مجموعه‌ها به دلیل استقرار تعداد زیادی از شهروندان درون خود و به دلیل عدم برخورداری مناسب از خدمات شهری، وضعیت نامطلوب و کیفیت پایین زندگی، یکی از چالش‌های اساسی شهرنشینی پایدار به حساب می‌آیند. این مناطق شهری قابلیت بالایی برای انواع آسیب‌ها و مسائل اجتماعی دارند و در صورت بی‌توجهی می‌توانند هستی و حیات یک شهر را نیز تهدید کنند دراین بین شهر سنندج یکی از شهرهایی که دراین زمینه شرایط نامطلوبی را تجربه می‌کند به‌طوریکه در زمینه حاشیه‌نشینی دربین شهرهای کشور رتبه‌دار است براین اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین زمینه با بهمن مرادنیا استاندار کردستان و نیز جلال شریعتی عضو شورای اسلامی شهر سنندج گفتگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

استاندار کردستان با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینی در سنندج از سال‌ها پیش آغاز شده و متاسفانه گسترش یافته است گفت: حال آنکه امکان نادیده گرفتن این مسئله وجود ندارد.

بهمن‌مرادنیا با تاکید درحال حاضر به دنبال آن هستیم که خدمات لازم برای شهرنشینی را به حاشیه شهر گسیل کنیم خاطر نشان کرد: این مهم از آنجا نشأت می‌گیرد که بیش از 80 هزار نفر در حاشیه شهر سنندج ساکن هستند.

وی با اشاره به اینکه به دنبال بهبود شرایط زندگی دراین گونه مناطق هستیم تصریح کرد: دراین زمینه به فکر فراهم کردن زیرساخت‌ها لازم در این بخش هستیم.

مرادنیا با تاکید براینکه جمعیت 80 هزار نفری بخش اعظمی از جمعیت شهری سنندج را تشکیل می‌دهد اذعان کرد: توجه به این مناطق یکی از اولویت‌ها است.

عضوشورای اسلامی شهر سنندج نیز با بیان اینکه متاسفانه شهر سنندج رتبه نخست حاشیه‌نشینی را درکشور به خود اختصاص داده است گفت: باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که هرگونه فعالیتی برای ساماندهی این مناطق با توجه به اینکه همچنان روند حاشیه‌نشینی در شهر درحال گسترش است نمی‌تواند علاج درد باشد.

جلال شریعتی با تاکید براینکه این روند(گسترش حاشیه‌نشینی )به دلایل مختلف به موضوعی توقف‌ناپذیر در سنندج بدل شده است عنوان کرد: از جمله این دلایل می‌توان به خلأ قانونی، نبود زمین برای احداث مسکن اقشار نیازمند و نیز عدم توانایی شهرداری و دستگاه‌های مرتبط در کنترل ساخت وسازهای غیرمجاز طی سالها اشاره کرد.

وی با تاکید براینکه چندسالی است شهرداری و دستگاه‌های اجرایی در بحث کنترل، ساماندهی و توانمندسازی این‌گونه مناطق ورود کرده‌اند عنوان کرد: البته نخستین اقدام جدی به اواخر دهه 80 و بحث تخصیص تسهیلات بانک جهانی به مناطق حاشیه سنندج بازمی‌گردد.

شریعتی با تاکید براینکه این اعتبار جذب و در راستای توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی هزینه شد عنوان‌کرد: براین اساس از محل این تسهیلات بسیاری از کوچه‌ها و معابر ساماندهی و در برخی مناطق زیرساخت‌های آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و نیز فضای سبز ایجاد شد.

وی با تاکید براینکه متاسفانه این گونه مناطق به لحاظ برخورداری از فضاهای عمومی بسیار فقیر هستند حتی زمین کافی برای تامین زیرساخت‌های این چنینی نیز وجود ندارد اذعان کرد: البته همانطور که عنوان شد شهرداری و شورا نیز دراین زمینه‌ها همواره توجه ویژه‌ای به مناطق حاشیه و نیز مناطق منفصل شهری داشته‌اندبه طوریکه همه سالانه بودجه‌ای را برای بهبود شرایط زندگی از طریق ارائه زیرساختها به این مناطق اختصاص می‌دهند.

شریعتی ادامه داد: این مهم در شورای پنجم بیشتر مورد توجه بوده است و طی سالهای اخیر بودجه ویژه‌ای را برای مناطق منفصل شهری و نیز مناطق حاشیه شهر در نظر گرفته اند.

عضو شورای اسلامی شهرسنندج با بیان اینکه دراین زمینه مدیران شهرستانی و استانی نیز پای کار بوده و هستند عنوان کرد: ستاد بازآفرینی شهری نیز دراین زمینه ورود جدی داشته و پروژه‌هایی را دراین مناطق تعریف کرده‌اند اما همانطور که عنوان شد به توجه به گستردگی این مناطق فعالیت‌ها صورت گرفته ناکافی و ناتمام است.

وی با بیان اینکه با وجود خلأ قانونی شهرداری و شورا می‌بایست مرتبا به دنبال جلوگیری و کنترل ساخت‌وسازها غیر مجاز و برخورد با متخلفان باشد اذعان کرد: هماهنگی درون سازمانی در بین دستگاه‌های مرتبط در بحث مقابل با ساخت‌وسازهای غیرمجاز تقریبا ضعیف است.

شریعتی با تاکید بر اینکه با توجه به خلأ قانونی شهرداری در برخی مواقع مجبور به بهره‌گیری از شیوه‌های سنتی است اذعان کرد: حال آنکه در شرایط فعلی این شیوه کارساز نیست زیرا تخریب ساختمان‌های غیر مجاز چیزی جز هدر رفت سرمایه کشور به همراه نخواهد داشت و علاوه براین تبعات اجتماعی فراوانی را درپی خواهد داشت.

این عضوشورای اسلامی سنندج با بیان اینکه علیرغم تنگناها، شورا و شهرداری در راستای تشویق و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز نسبت به صدور پروانه ساختمانی برای اراضی قولنامه اقدام کردند تصریح کرد: درحال حاضر سنندج نخستین شهری است که چنین فرصتی را برای اراضی قولنامه فراهم کرده است.

وی ادامه داد: این فرصت شاید تا اندازه‌ای در کاهش ساخت و سازهای غیر مجاز موثر واقع شده باشداما از آنجایی که بروکراسی اداری این فضا با توجه به سازو کار تعریف شده طولانی است هنوز برخی‌ها را مجاب به دریافت پروانه ساختمانی نکرده است.

شریعتی با بیان اینکه طی سالجاری در بحث آسفالت معابر و نیز جدول‌گذاری‌ها اقدامات وبی در دستورکار بوده است تشریح کرد: اما اآنچه مسلک است اینکه این اقدامات با توجه به گسترشی و فزونی روز افزون مناطق کارساز بوده و نمیتواند رافع مشکلات مناطق این چنینی باشد.

وی با تاکید بر عملکرد خوب ستاد بازآفرینی دراین گونه مناطق گفت: با این وجود گستردگی این مناطق مانع از آن میشود که کارهای انجام شده نمود یابد.

وی با بیان اینکه دراین زمینه نخستین کار جلوگیری از توسعه این مناطق است اظهارکرد: در صورت توقف شکل‌گیری سکونتگاه‌های غیر رسمی شاید بتوان طی دو دوره شورا نسبت به ساماندهی این مناطق اقدام کرد.

وی با بیان اینکه اغلب ساخت و سازهای غیرمجاز در کاربریهای غیر مسکونی، وقفی منابع طبیعی اتفاق می‌افتد تصریح کرد: از دیگر تشویق‌های نظر گرفته شده از سوی شورا و شهرداری این است که اغلب این مناطق را جز ء بافت فرسوده شهری قلمداد شده‌است تا بتوان در بحث نوسازی از پرداخت عوارض پروانه ساختمانی معاف شوند.

شریعتی ادامه داد: البته از آنجایی‌که برخی ازاین ساخت و سازها در کاربری غیر مسکونی هستند امکان بهره‌مندی از چنین آیتم‌های تشویقی را ندارند.

وی با اشاره به اینکه تجمع پلاک‌های ریزدانه نیز از دیگر فرصت‌ها و تشویق‌ها در نظر گرفته شده است خاطر نشان کرد: تجمیع ریز پلاک‌ها و رسیدن به حدنصاب مساحت آن‌ها را از طبقه و تراکم تشویقی برخوردار خواهد کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر سنندج افزود: متاسفانه درحال حاضر بیش از 55 درصد جمعیت شهری سنندج در مساحتی حدود یک چهارم شهر سنندج ساکن هستند.

وی با بیان اینکه دراین مناطق با تراکم شدید جمعیتی مواجه‌ایم اذعان کرد: این حجم از حواشی شهری بدون در نظر گرفتن چهار منطقه منفصل شهری است.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد شهر سنندج توسط سکونتگاه‌های غیررسمی بلعیده شده و نفس‌های آخر خود را درپی‌گسترش روزافزون این حواشی می‌کشد بنابراین انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر برای حل این مشکل چاره‌ای اندیشید زیرا گسترش سکونتگاه‌ها غیر رسمی بیش از پیش آسیب‌های اجتماعی را درپی خواهد داشت و این امر چیزی جز انحطاط فضای اجتماعی و فرهنگی شهر را درپی نخواهدداشت لذا انتظار می‌رود نمایندگان نسبت به خلأهای قانونی در عرصه مدیریت شهری و نیز جذب اعتبارات در عرصه ساماندهی و اجرای زیرساخت‌های لازم شهری اقدام کنند

شناسه خبر 31274