شناسه خبر:33243
1399/9/18 10:39:08

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر پایگاه پژوهشی قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد گفت: بخشی از آجرفرش قدیمی باغ گلستان این شهر حین انجام عملیات مرمتی حریم قلعه کشف شد.

رامین ابراهیمی به رسانه‌ها اعلام کرد: طی عملیات مرمتی و ساماندهی در حریم قلعه تاریخی فلک‌الافلاک و محدوده باغ گلستان بخشی از آجرفرش قدیمی در این محوطه شناسایی شد.

وی اظهار کرد: باغ گلستان که در مجاورت قلعه تاریخی فلک‌الافلاک و چشمه گلستان قرار دارد ازجمله باغ‌های تاریخی شهر خرم‌آباد است که به همراه باغ‌های سروستان و اِرم از دوره قاجار تاکنون به حیات خود ادامه می‌دهد و کشف و خوانا سازی بخشی از این آجرفرش بهترین الگو برای محوطه‌سازی و کف‌سازی باغ با حفظ اصالت اثر خواهد بود.

باغ گلستان خرم‌آباد محل زندگی حاکمان لرستان در زمان قاجار بوده، مکانی زیبا در میان درختان سر به فلک کشیده که چندین عمارت را در خود جای‌داده است.

این باغ درگذشته شامل حمام، مسجد، توپخانه، بیرونی و اندرونی بود که جلوه خاصی به آن می‌بخشید.

باغ گلستان خرم‌آباد درگذشته باشگاه افسران و یا مهمانسرای ارتش بود، درختان بلند، حوضچه‌های پر از ماهی، نهرها و منظره‌ی جذاب رو به قلعه فلک الافلاک ازجمله ویژگی‌های این باغ است و آب نهرهای آن از چشمه گلستان (در نزدیکی باغ) تأمین می‌شود.

قلعه فلک الافلاک یا دژ شاپور خواست نیز بنای عظیم آجری است که در دوره ساسانی بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد ساخته‌شده که زیبایی و معماری شگفت‌انگیز این قلعه موجب شده که از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب بگیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز به نام خرم‌آباد معروف شد و احتمال می‌رود نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

شناسه خبر 33243