شناسه خبر:33794
1399/9/27 10:08:23

سپهرغرب، گروه خبر - شکیبا کولیوند: در سال جهش تولید وضعیت در استان همدان به سمت و سوی دیگری درحال پیشروی است. به‌نوعی که تمامی داشته‌های صنایع دستی‌اش که بی‌منت جمعیت کثیری را در مسیر اشتغال و درآمدزایی وارد کرده بود، این‌روزها یک به یک در مسیر تعطیلی قرار می‌گیرند و دراین‌بین تولیدکنندگان مبل و منبت همدان نیز از این ماجرا بی‌نصیب نماندند.

جیجان‌کوه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تویسرکان در استان همدان ایران بوده؛ شغل اغلب اهالی این روستا منبت‌کاری و باغ‌داری و کشاورزی است. از مهم‌ترین سوغات این روستای خوش‌آب‌وهوا می‌توان به مصنوعات چوبی، مبل و دکوراسیون، گردو، کشمش و مویز، شیره انگور و نقل اشاره کرد.

اردیبهشت‌ماه 1395 بود که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان عنوان کرد: در بخش تولید مبلمان و مصنوعات چوبی، دو منطقه جیجان‌کوه و اشترمل در شهرستان تویسرکان به‌صورت خودجوش درحال فعالیت هستند؛ همچنین دو شهرک تخصصی مبلمان ملایر یک و دو داریم که سهم بسزایی از تولیدات مبلمان و مصنوعات چوبی را به خود اختصاص داده‌اند.

حمیدرضا متین تصریح کرد: مشکلی که در رابطه با بحث صادرات مبلمان وجود دارد، حجم زیاد و شناسایی نشدن بازارها است؛ همچنین بخش بزرگی از مبلمان جیجان‌کوه مبلمان‌های بسیار زیبا و بی‌نظیری بوده که این مبل‌ها فقط سه بار در طول سال تولید می‌شوند و فقط هم از جنس چوب هستند.

وی ادامه داد: بخشی از مبلمان‌هایی که در اطراف تهران درحال تولید است، به این شکل تولید می‌شود که منبت‌ها را روی پلاستیک کار می‌کنند و بعد روی چوب می‌چسبانند، اما مبلمانی که در استان همدان تولید می‌شود، کاملاً از جنس چوب است، به‌ویژه طرح‌هایی که در روستای جیجان‌کوه کار می‌شود، طرح‌های کم‌نظیری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در این زمینه خاطرنشان کرد: مبلمان‌های استان همدان کمتر از مبلمان‌های ترکیه نیستند، همچنین ناگفته نماند که مبل‌های جیجان‌کوه و اشترمل در هیچ جای کشور تولید نمی‌شوند.

متین تصریح کرد: افرادی که در روستاهای اشترمل و جیجان‌کوه در کارگاه‌های مبل‌سازی فعالیت می‌کنند، دارای جواز نیستند، اما می‌توانیم بگوییم این حرفه برای بیش از 20 هزار نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی کرده است.

با ظرفیت‌هایی که توسط این مقام مسئول مطرح شده و از سویی اشتغال‌زایی مستقیمی که برای بیش از 20 هزار نفر به‌واسطه این کارگاه‌ها انجام شده، تصمیم بر آن شد تا حال‌وروز کنونی تولید در این مناطق را جویا شویم.

در حدود دو هفته پیش وضعیت خاموشی چراغ تولید مبل و منبت در اشترمل به‌عنوان دهکده مبل و منبت ایران مورد بررسی قرار گرفت و در این شماره جهت پیگیری وضعیت تولید مبل در روستای جیجان‌کوه، پای صحبت‌های ابراهیم احمدوند، تولیدکننده‌ای که حدود 30 سال است در این حرفه مشغول بوده، نشستیم که در ادامه آن را می‌خوانید:

      کار، دست دلالان است

این تولیدکننده مبل در جیجان کوه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه گردشگری و صنایع دستی سپهرغرب با بیان اینکه نزدیک به سه ماه است که کارگاه تولیدی مبلمان در روستای جیجان‌کوه شهرستان تویسرکان تعطیل است، عنوان کرد: اصلی‌ترین علت این اتفاق، گرانی بیش‌ازحد مواد اولیه مورد نیازمان بود.

ابراهیم احمدوند با اشاره به اینکه از سال 1369 در این حرفه وارد شده است، مطرح کرد: بعد از 30 سال، درنهایت در سال جاری کارگاه تولیدی مبلم را تعطیل کردم و اکنون به کشاورزی مشغول هستم.

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: برای کارهای تولیدی‌مان مشتری وجود دارد، اما به سبب گرانی‌های 10 برابری و 20 برابری در مواد اولیه‌های مورد نیاز، ساخت یک مبل برایمان به‌صرفه نیست.

احمدوند با تصریح بر اینکه کار دست دلالان است، خاطرنشان کرد: قیمت چوب و چسب تا 20 برابر هم افزایش داشته است.

این تولیدکننده مبل در جیجان‌کوه با بیان این موضوع، ضمن ابراز ناراحتی مطرح کرد: این‌روزها به والله که در خانه نشسته‌ام و بیمه بیکاری هم به من تعلق نگرفته است.

وی ادامه داد: درحالی‌ که هزینه تولید برایمان 5 تا 6 برابر افزایش داشته، افزایش قیمت فروشمان یک‎ونیم برابر هم نشده است.

احمدوند به افزایش قیمت در سایر مواد اولیه اشاره کرد و گفت: تیغ اره مورد نیازمان که سال گذشته 20 هزار تومان بود، به 250 هزار تومان و قیمت چسب 70 هزار تومانی به 570 هزار تومان رسیده است.

این تولیدکننده مبل در جیجان‌کوه در بخش پایانی صحبت‌هایش به وضعیت بیمه بیکاری خود اشاره کرد و افزود: به ما عنوان کردند که بیمه بیکاری شاملمان نمی‌شود و سهمیه‌های مربوطه پُر شده است، درحالی ‌که نباید چنین باشد! از سویی تسهیلات ارائه‌شده در جهت حمایت‌ها طی دوران کرونا نیز برایمان به‌صرفه نبود، چراکه میزان آن بسیار کم و سودش بسیار بالا بود.

در سال جهش تولید وضعیت در استان همدان به سمت‎وسوی دیگری درحال پیشروی است. به‌نوعی که تمامی داشته‌های صنایع دستی‌اش که بی‌منت جمعیت کثیری را در مسیر اشتغال و درآمدزایی وارد کرده بود، این‎روزها یک به یک در مسیر تعطیلی قرار می‌گیرند و دراین‌بین تولیدکنندگان مبل و منبت در روستای اشترمل که به‌عنوان «دهکده ملی منبت ایران» و بدون بیکار مطرح بود نیز بی‌نصیب از تعطیلی‌ها نماندند. روستایی که با برخورداری از حدود 490 کارگاه تولید صنایع مبل و منبت یکی از مهم‌ترین مناطق شهرستان تویسرکان در این حوزه بوده و نقش «گلریز» با استفاده از هنر دست صنعتگران و نه ماشین‌های سی.ان.سی، در سطح کشور در انحصار این روستا است.

همچنین روستای جیجان‌کوه با منبت‌های منحصربه‌فردش؛ اما نکته حائز تأمل دراین‌بین بی‌سروصدا ماندن طرح ناحیه صنعتی جیجان‌کوه است که به قول روستاییان، مسئولین مُهری در مسجد گذاشته و رفته‌اند! البته سپهرغرب در روزهای آتی به وضعیت این ناحیه صنعتی نیز رسیدگی خواهد کرد.

شناسه خبر 33794