شناسه خبر:81793
1403/2/7 00:37:59

ایران با اجرای طرح کاشت محصولات کشاورزی در زمین کشورهای دیگر به‌دنبال افزایش ضریب امنیت غذایی و ارزآوری برای کشور است.

«کشت 400 هزار هکتار زمین در کشورهای دیگر برای افزایش ضریب امنیت غذایی با مشارکت بخش خصوصی کلید خورد» این‌ها را مجری طرح کشت فراسرزمینی آقارضا فتوحی می‌گوید.

این میزان افزایش 800 درصدی در مقایسه با طرح‌های انجام شده در هشت سال گذشته دارد. بر اساس اعلام بانک جهانی سالانه یک میلیارد نفر شب‌ها گرسنه می‌خوابند. این تعداد از جمعیت گرسنه جهان حدود 12 برابر جمعیت کل ایران است.

آیین‌نامه کشت فراسرزمینی در سال 1394 تصویب شد و تاکنون 40 تا 50 هزار هکتار زمین در کشور برزیل کشت شده است.

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که ایران در کشورهای عراق، پاکستان، قزاقستان، ارمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، روسیه، کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین هم محثول کست خواهد کرد. در برنامه هفتم توسعه برای کشت دو میلیون هکتار محصولات کشاورزی راهبردی در کشورهای دیگر هدفگذاری شده است.

هند، چین، آمریکا و مالزی در صدر کشورهای فعال در کشت فراسرزمینی قرار دارند و بازیگران عمده این کشت نیز اقتصادهای در حال ظهور در شرق آسیا و کشورهای حوزه خلیج فارس هستند. به باور کارشناسان، کشت فراسرزمینی در 62 کشور موجب افزایش اشتغال، توسعه فناوری، رشد تجارت و تقویت اقتصاد شده است.

ابراهیم مرادزاده، کارشناس کشاورزی، معتقد است که عدم شناخت کافی سرمایه‌گذاران و متغیر بودن محیط‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حقوقی کشورهای هدف و بعضاً موانع مبادلات ارزی از مشکلات اجرای این طرح است.

در مقابل مجری سابق طرح کشت فراسرزمینی محسن شاطرزاده طرح کشت فراسرزمینی را ظرفیت بزرگی می‌داند که می‌تواند طلسم چندین دهه وابستگی 90 درصدی به روغن و 70 درصدی به نهاده‌های دامی را بشکند و از خروج 14 تا 16 میلیارد دلار ارز واردات کالای اساسی دیگر بکاهد.

علیرضا مهاجر؛‌ معاون امور زراعت جهاد کشاورزی تقویت دیپلماسی اقتصادی و انتصاب رایزن کشاورزی برای مذاکره با کشورها در تسهیل سرمایه‌گذاری، رفع موانع صادراتی و ارزی برای اجرای کشت فراسرزمینی را پیشنهاد می‌کند. سالانه حدود نصف درآمد نفتی ارز برای خرید کالاهای اساسی از کشور خارج می‌شود.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 81793