شناسه خبر:33926
1399/9/30 09:25:59

سپهرغرب، گروه خبر: فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان از ثبت پنج هزار و 367 تجربه عملی در استان خبر داد و گفت: این تجارب از دوران انقلاب اسلامی تا به امروز در اتفاقات مختلف ثبت شده است که می‌تواند در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

سردار مظاهر مجیدی ظهر روز گذشته در نشست خبری به‎مناسبت هفته پژوهش اظهار کرد: سال‌ها پیش معاونت پژوهشی در سپاه انصارالحسین (ع) شکل گرفت و اقدامات مفیدی در این راستا انجام شده است.

وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هرچه به جلو آمدیم نماد علمی در کشور خود را نشان داد، گفت: پایه و اساس انقلاب اسلامی بر محوریت انسان و تفکر بشری و تعالی او بنا شده و هرآنچه بتوانیم موضوعات را به‌صورت علمی و کارشناسی پیش ببریم، قطعاً اثرات بیشتری خواهد داشت.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با اشاره به اینکه با آغاز جنگ تحمیلی سه سال نخست شرایط بسیار سختی بود و ما خیلی نتوانستیم تجربه این سال‌ها را ثبت و ضبط کنیم، افزود: هرچه جلو رفتیم، یعنی از سال سوم و چهارم جنگ تحمیلی به بعد، ثبت تجارب از جنگ مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه سخت بود که فردی بخواهد در کنار فرماندهان تجارب را ثبت کند، عنوان کرد: در لشکر انصارالحسین (ع) وقتی چند نفر برای تجربه‌نگاری انتخاب شدند، توجیه آن‌ها کار آسانی نبود تا برخی اسلحه را زمین بگذارند و قلم بردارند و تجربیات خود و فرماندهان را ثبت کنند.

سردار مجیدی با اشاره به آنکه این افراد شرطی می‌گذاشتند تا کنار فرماندهان باشند و از نزدیک همه وقایع را ببینند و ثبت و ضبط کنند، گفت: یکی از آن‌ها شهید مهدی بشیری انسان خوش‌فکر و عالمی بود که در عملیات والفجر هشت به شهادت رسید.

وی با بیان آنکه یکی از مهم‌ترین اقدامات دفاع مقدس این بود که امروز و به‌هنگام توانستیم موضوعات علمی را وارد جنگ کنیم، افزود: در دوران جنگ به سمت کارهای مهندسی جدید رفتیم تا از افرادی استفاده کنیم که از دانشگاه آمده بودند و علم کافی داشتند، مثلاً پُلی که در عملیات خیبر برای عبور از آب‌گرفتگی زدیم، تجربه علمی داشت و کار محاسباتی انجام شد.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با بیان اینکه خوشبختانه دوران جنگ تحمیلی دانشگاه و علم در اختیار دفاع مقدس قرار گرفت و ما آن جهش را در جنگ دیدیم، خاطرنشان کرد: نمونه بارزی که می‌بینیم و نقطه قوت نظام اسلامی شده، نخبه‌های موشکی ما هستند.

 هشت کتاب از تجارب رزمندگان نوشته اما منتشر نشده

وی تصریح کرد: زمانی که شهید طهرانی‌مقدم در یگان‌های توپخانه سپاه فعالیت داشت، صحبت می‌شد که چطور برد توپخانه یک یا دو کیلومتر اضافه شود و تلاش زیادی شد تا اینکه رفته‌رفته به‌عنوان تجربه بزرگ در جنگ مورد استفاده قرار گرفت و امروز که خوشبختانه 41 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد، نتایج آن را می‌بینیم.

سردار مجیدی با اشاره به اینکه ثبت تجارب و علم در اختیار قرار گرفتن تا بتوانیم جهشی را در روند کار داشته باشیم، گفت: وقتی سپاه جلو آمد، تصمیم گرفت معاونتی را به‌عنوان دانش و پژوهش راه‌اندازی کند تا اتفاقات و مأموریت‌هایی که روزانه درگیر آن‌ها هستیم را ثبت و ضبط کنیم.

وی تأکید کرد: یکی از اقدامات خوب این معاونت راه‌اندازی هیئت‌های اندیشه‌ورز بود که از افراد صاحب‌نظر و دارای تجربه در رده‌های سپاه و نواحی مختلف شهرستان استفاده می‌شد و برای موضوعات مختلف به سمت ارائه راهکارهایی می‌رفتیم تا از تجارب مختلف بهره ببریم.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با اشاره به اینکه یکی از مأموریت‌های ما دفاع سرزمینی در مرز بود که افرادی توانستند ثبت تجارب خوبی را داشته باشند، گفت: مجدد مأموریت‌های مختلف انجام شد که می‌توان به جنگ نرم اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در رابطه با حوادث طبیعی نظیر زلزله کرمانشاه، سیل گلستان و لرستان و نیز کرونا افرادی اقدام به ثبت تجارب کرده‌اند تا در آینده مورد استفاده قرار گیرد، افزود: تاکنون پنج هزار و 367 مورد تجربه عملی در موضوعات مختلف ثبت شده که اندوخته بسیار خوبی برای آینده است.

مجیدی یادآور شد: هرچند معتقدیم باید از تجربه استفاده کنیم، اما نباید در آن متوقف شد، بلکه باید رو به جلو حرکت و از تجربه گذشته استفاده کرد.

وی با بیان اینکه یکی از پایه‌های اصلی کارهای ما روش و منش‌هایی بوده که از تجارب گذشته داریم، افزود: خوشبختانه توانسته‌ایم تجربیات را به‌روز ثبت کنیم تا در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) همدان بیان کرد: شاید اشکالاتی که در دفاع مقدس داشتیم و آن را نتوانستیم خوب بازگو کنیم، این بود که مثلاً رزمنده‌ای در گوشه و کنار جنگ حرکت‌های بسیار خوبی انجام داده و ما نتوانستیم آن را بازگو کنیم.

وی با بیان اینکه در برگزاری کنگره شهدای همدان وقت زیادی صرف شد تا بتوانیم تجاربی را ثبت کنیم، افزود: یکی از سخت‌ترین برنامه‌‌ها تجربه‌نگاری است که شهید حاج‌حسین همدانی هم تأکید می‌کردند و می‌گفتند حتماً کار تجربه‌نگاری بچه‌های جنگ را تا زنده هستند، انجام دهید.

سردار مجیدی با بیان اینکه ثبت و ضبط تجارب برای آیندگان بسیار مفید است، خاطرنشان کرد: هشت کتاب از تجارب رزمندگان نوشته شده، اما فعلاً موفق نشدیم آن‌ها را منتشر کنیم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه هشت کتاب با جمع‌بندی بیش از پنج هزار تجربه مکتوب شده است، خاطرنشان کرد: 19 پژوهش کاربردی را در کارگاه‌ها با حضور اندیشمندان تهیه کرده‌ایم.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) همدان از تهیه 102 نشریه عمومی در موضوعات مختلف خبر داد و افزود: کار 22 نشریه تخصصی تداوم دفاع را نیز توانستیم انجام دهیم و همچنین جلسات و همایش‌های مختلف در این موضوعات برگزار کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه هرگاه به سمت استفاده از تجربه علمی خود رفتیم ظرفیت بسیاری بوده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه از حضور پزشکان و مهندسانی در کلاس‌های اندیشه‌ورز استفاده کرده‌ایم و از تجارب آن‌ها بهره برده‌ایم‌.

 وجود ‌20 هیئت اندیشه‌ورز سپاه در استان

سردار مجیدی با بیان اینکه در موضوع کرونا ابتدا کار به‌صورت فیزیکی و ضد عفونی معابر پیش رفت و بعد در قالب کمک‌های مؤمنانه، ابراز کرد: اخیراً طرح شهید سلیمانی در کنترل بیماری کرونا و کمک به کادر درمان اجرایی می‌شود که توانسته‌ایم اقدامات خوبی در این زمینه داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه از حضور برادران بسیجی در مراکز درمانی جهت غربالگری و شناسایی بیماران استفاده می‌کنیم، گفت: در این راستا پنج هزار نفر آموزش دیده‌اند که سه هزار نفر را به‌کار گرفته‌ایم.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) همدان با بیان اینکه جلسات هفتگی را با رئیس دانشگاه علوم پزشکی داریم تا بتوانیم جلوی تلفات ناشی از بیماری کرونا را بگیریم، عنوان کرد: ثبت این تجارب مورد توجه است.

وی با اشاره به ثبت تجارب در اقدامات برون‌مرزی نظیر جنگ با داعش، اظهار کرد: در دوران انقلاب و در جریان جنگ مرصاد بچه‌های همدان و رزمندگان سپاه انصارالحسین (ع) اقدامات خوبی داشتند که تمام آن‌ها ضبط و ثبت می‌شود.

سردار مجیدی با اشاره به راه‌اندازی کاروان اربعین حسینی و حرکت معجزه‌آسای آن با حضور 20 میلیون نفر جمعیت مسلمان، گفت: جمع‌آوری خاطرات اربعین را هم آغاز کردیم و درحال جمع‌آوری آثار و ثبت و ضبط آن‌ها هستند.

سردار مجیدی با اشاره به اینکه بچه‌های بسیج دانشجویی نیز در مقابله با کرونا زحمات زیادی می‌کشند، عنوان کرد: خوشبختانه امروز تعدادی دانشجوی داوطلب آماده شده‌اند که از آن‌ها در طرح «شهید سلیمانی» و کنترل بیماری بهره‌مند شویم که قطعاً می‌تواند مؤثر باشد.

وی از وجود ‌20 هیئت اندیشه‌ورز سپاه در استان خبر داد و گفت: اقدامات خوبی در این هیئت‌های اندیشه‌ورز انجام می‌شود که می‌توان به حضور افرادی چون دکتر زلفی‌گل و دکتر هادیان در آن اشاره کرد؛ در حوزه تولیدات کشاورزی از کسانی که تحصیلات عالیه دارند، بهره برده‌ایم.

شناسه خبر 33926