شناسه خبر:35478
1399/10/30 09:27:25

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: با توجه به سیاست‌گذاری مدیریت شهری با احداث کمپینگ‌های اقامتی در نقاط مختلف شهر همدان، شاهد پایان یافتن داستان چادرخوابی گردشگران در همدان خواهیم بود.

در عصر حاضر که گردشگری به‌عنوان صنعت خود را معرفی کرده، واضح است که در پیشرفت یک منطقه و یا شهر نقش بسزایی خواهد داشت و نتیجه آن شناساندن و صدور هویت و فرهنگ آن منطقه و یا شهر خواهد بود که لازمه رسیدن به این هدف وجود هتل‌ها، مجتمع‌های تفریحی و توریستی، مجتمع‌های گردشگری و همچنین وجود محل اسکان موقت ارزان‌قیمت برای حضور اقشار کم‌درآمد جامعه داخلی در نزدیکی بناهای تاریخی و طبیعت خوش آب‌وهوا است.

بدیهی است چنانچه این مکان‌ها یا تأسیسات گردشگری با جانمایی اصولی ایجاد شوند، موجب رضایت‌مندی گردشگران و درنتیجه رونق اقتصادی در شهر خواهد شد که این مهم بدون برنامه‌ریزی صحیح میسر نخواهد بود؛ برنامه‌ریزی که امنیت، آسایش و آرامش گردشگران در طول مدت اسکان را فراهم آورد.

اما متأسفانه در شهر تاریخ و تمدن ایران‌زمین با وجود ضرورت ایجاد چنین فضایی، هنوز این ظرفیت ایجاد نشده و همچنان در زمان‌های اوج حضور مسافر در سطح شهر این پیاده‌روهای پارک ورودی شهر از سمت جاده تهران، میدان باباطاهر و اطراف آن، پارک مردم و نهرهای جاری مسیر گنجنامه و عباس‌آباد است که میزبانی مسافران را برعهده دارند؛ حال آنکه بخش اعظمی از مسافران ورودی به شهر همدان اغلب به‌لحاظ مالی قشر متوسط جامعه بوده و این مهم توجه به ایجاد ظرفیت مذکور را دوچندان می‌کند. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با علی خاکسار، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان و نیز حسین قراباغی، رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه کمپینگ‌ها همانند دیگر تأسیسات گردشگری همچون هتل‌ها‌، متل‌ها و میهمان‌پذیرها و غیره سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را طلب می‌کند، گفت: طبق تعریفی که در آیین‌نامه ایجاد زیرساخت در مصوبه هیئت‌وزیران پیش‌بینی شده، این مهم می‌بایست با پای کار آمدن بخش خصوصی و ارائه طرح منطبق با استانداردهای موجود آغاز شود.

علی خاکسار با اشاره به آنکه جای خالی این زیرساخت در شهر همدان به چشم می‌خورد، عنوان کرد: درواقع این ظرفیت می‌بایست همچون اردوگاه‌ها و محوطه‌ها گردشگری با اعمال ضوابط خاص در شهر همدان ایجاد شود.

وی افزود: این ضرورت از آنجا نشأت می‌گیرد که ما سالانه در ایام اوج سفر که فصل بهار و تابستان را در همدان شامل می‌شود، درگیر کمبود جا برای افرادی هستیم که به‌دلیل عدم توان مالی، امکان بهره‌مندی از فضای اقامتگاهی همچون هتل و میهمان‌پذیر را نداشته و حتی در مواقعی درصورت داشتن تمکن، زیرساخت‌های موجود اقامتی پاسخگوی نیاز نیست؛ پس در پارک و دیگر محوطه‌های گردشگری اقدام به زدن چادر می‌کنند.

خاکسار با تأکید بر اینکه به‌واقع در فصول اوج حضور مسافر بخش اعظمی از گردشگران در شهر جهت یافتن مکانی برای اسکان سرگردان می‌شوند، خاطرنشان کرد: بر این اساس اگر بخش خصوصی خواهان سرمایه‌گذاری در این زمینه باشد، قطعاً حمایت لازم از سوی این اداره کل و معاونت انجام خواهد پذیرفت.

وی با اشاره به آنکه تاکنون شهرداری در این زمینه ورودی نداشته است، عنوان کرد: با وجود مصوب شدن این مسئله در کارگروه‌های گردشگری از سال‌ها قبل مبنی بر آنکه شهرداری در این حوزه اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهد، هنوز شاهد تحقق این مسئله نبوده‌ایم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان افزود: بازهم تأکید می‌کنیم این مهم نیازمند حضور سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، زیرا از یک‌طرف نیازمند سرمایه‌گذاری بالا نبوده و از سوی دیگر عایدی زیادی برای بخش خصوصی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه مرکز آمار دقیقی برای مشخص کردن تعداد گردشگران ورودی به همدان وجود ندارد، گفت: مستندات موجود براساس آماری است که از سوی مراکز اقامتی ارائه می‌شود و روزانه و دو هفته یک‌بار مورد رصد قرار می‌گیرد.

خاکسار با تأکید بر آنکه یقیناً این آمار بیان‌گر تعداد مسافران و گردشگران ورودی به‌صورت واقعی نیست بلکه بخشی از آن‌ها در محل اسکان آموزش‌وپرورش، تعدادی در خانه‌مسافرها و بخش اعظمی در چادرها ساکن می‌شوند، اذعان کرد: آنچه به‌صورت تخمینی مشخص شده، بیانگر آن است که سالانه در همدان حدود دو میلیون نفر مسافر اقامتی وجود دارد، اما آنچه ثبت می‌شود، عدد 200 هزار نفری اقامتگاهی در هتل، متل و میهمان‌پذیرها است.

      معافیت مالیاتی 5 ساله

وی با اشاره به آنکه برای سرمایه‌گذاران در این بخش بسته‌های حمایتی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان پیش‌بینی شده است، ابراز کرد: معافیت مالیاتی تا پنج سال پس از تأسیس، رایگان بودن مجوزهای لازم در عرصه میراث فرهنگی و اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت ازجمله این تشویق‌ها است.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه شهر همدان از قدیم‌الایام و به‌ویژه طی سال‌های اخیر در پی برگزاری رویداد‌های بین‌المللی در حوزه گردشگری مطرح بوده است، گفت: این مهم بر ضرورت سیاست‌گذاری برای تقویت زیرساخت‌ها تأکید دارد.

حسین قراباغی با اشاره به اینکه خوشبختانه رویکرد و سیاست‌گذاری‌ها (تقویت زیرساخت‌های گردشگری و تشویق سرمایه‌گذار) هم در شورای چهارم و هم پنجم مورد تأکید بوده، اذعان کرد: در دفترچه عوارض این حمایت‌ها به‌صورت مشهود قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه رایگان کردن پروانه ساختمانی هتل‌ها، هتل‌آپارتمان و کمپینگ‌های اقامتی ازجمله این حمایت‌ها است، ابراز کرد: در پی ارائه این مشوق‌ها خوشبختانه شاهد تحولی در عرصه احداث اقامتگاه‌ها ازجمله هتل‌ها و کمپینگ‌ها در شهر بودیم.

قراباغی با تأکید بر آنکه این تحول طی 40 سال گذشته بی‌سابقه بود، اذعان کرد: شاید بتوان گفت مهم‌ترین مسئله در پُررنگ شدن ایجاد این زیرساخت‌ها، به همین ارائه مشوق‌ها بازمی‌گردد.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه در حوزه احداث کمپینگ‌ها نیز طی سال‌های اخیر شاهد اتفاقات خوبی بودیم، گفت: کمپینگ‌های شرکت سیاحتی علیصدر در محوطه عباس‌آباد، مجتمع‌های اقامتی در گنجنامه و نیز 85 سوئیت اقامتی که توسط شرکت عصر طلایی در بلوار سردار همدانی احداث شده و آماده بهره‌برداری است، از نمونه‌های بارز این تحول در حوزه زیرساخت‌های اقامتی ارزان‌قیمت به حساب می‌آیند.

قراباغی با اشاره به اینکه علاوه‌بر آنچه گفته شد مجتمع گردشگری که توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی در بلوار آیت‌الله نجفی درحال ساخت است نیز طی سال‌های آتی می‌تواند بخشی از نیاز شهر را در این حوزه مرتفع کند، عنوان کرد: اقامت ارزان به‌عنوان یک نکته مثبت یقیناً در افزایش سفر به شهر و استان همدان تأثیر بسزایی خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه شورای اسلامی شهر همدان در راستای تقویت این زیرساخت‌ها از همه ظرفیت‌های تشویقی ممکن برای جذب سرمایه‌گذار بهره برده است، گفت: حتی در این مسیر فراخوانی برای جذب ایده‌های برتر در دستور کار قرار گرفت و اجرا شد و تا حد امکان در اجرای طرح‌های مورد نظر از این ایده‌ها استفاده کرده و خواهیم کرد.

قراباغی در پاسخ به این سؤال که در شهرهای مختلف برای اقامت موقت و ارزان‌قیمت در محوطه‌هایی خاص با ارائه خدمات ویژه به گردشگران به‌خصوص برای گردشگرانی که تمایل به چادر زدن برای اسکان دارند پیش‌بینی شده است، آیا مدیریت شهری در این فضا سیاستی را درپیش گرفته؟ بیان کرد: در پارک بزرگ اکباتان و ولایت قرار است کمپینگ‌های موقت و آلاچیق‌مانند سبکی در راستای اسکان موقت مسافر و خدمات‌رسانی اولیه همچون نمازخانه و سرویس بهداشتی برای بهره‌مندی از این دو پارک فرامنطقه‌ای تعبیه شود.

وی با بیان اینکه در بلوار امام خمینی (ره) نیز از تفکیکی‌های 36 هکتاری (روبه‌روی امید اکباتان و مجتمع امام خمینی) چیزی حدود 6 هکتار سهم شهرداری بوده که در آن قرار است طبق طرح ارائه‌شده محوطه اقامتگاهی (آلاچیق) ارزان‌قیمت احداث کند، گفت: در این پروژه بخشی از کار توسط بخش خصوصی و بخشی نیز توسط شهرداری انجام می‌پذیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: در این محوطه اقامتگاهی ارائه خدمات بهداشتی و رفاهی همچون سرویس بهداشتی و حتی حمام نیز دیده شده است.

قراباغی با اشاره به اینکه در کنار پارک نواری بلوار آیت‌الله ‌نجفی نیز در راستای ارائه خدمات بهتر به گردشگران سرویس بهداشتی و حمام ساخته می‌شود، گفت: این محور از آنجایی که در مسیر زائرین کربلا در ایام اربعین است، از اهمیت بالایی برخوردار بوده؛ زیرا سالانه این محور مواصلاتی میزبان خیل عظیم زائران و نیازمند ارائه زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی است.

      مجتمع اقامتی ارزان‌قیمت بلوار آیت‌الله ‌نجفی در سال 1402 به بهره‌برداری می‌رسد

در ادامه با توجه به اشاره رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان مبنی بر اعطای مجوز به سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای احداث کمپینگ ارزان‌قیمت در بلوار آیت‌الله نجفی، بر آن شدیم تا با مهرداد ضیایی به‌عنوان سرمایه‌گذار این مجتمع نیز گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

سرمایه‌گذار مجتمع گردشگری محور آیت‌الله نجفی با بیان آنکه این مجتمع 18 سوئیته در یکی از مناطق کم‌برخوردار ساخته می‌شود، گفت: خوشبختانه همراهی لازم از سوی دستگاه‌های متولی در راستای تحقق این سرمایه‌گذاری را شاهد بودیم.

مهرداد ضیایی با اشاره به آنکه سرمایه پیش‌بینی‌شده برای احداث این مجتمع اقامتی، رفاهی، خدماتی و فروشگاهی (سوغات و صنایع ‌دستی) چیزی حدود 70 میلیارد تومان است، افزود: کلیه هزینه‌ها را بخش خصوصی خود پرداخت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در دهه فجر شاهد کلنگ‌زنی مجموعه خواهیم بود، عنوان کرد: این مجتمع از نوع اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت است.

ضیایی با اشاره به نحوه همکاری دستگاه‌های مرتبط و نیز مشوق‌های درنظر گرفته‌شده برای سرمایه‌گذار، گفت: علاوه‌بر همکاری برای تسریع در روند کار، پروانه ساختمانی از سوی شهرداری و مجوزهای لازم از سوی اداره کل میراث فرهنگی به‌صورت رایگان صادر شده است.

وی افزود: سال 1402 شاهد بهره‌برداری از این مجتمع خواهیم بود.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، امید است آنچه از سوی مسئولان در این گزارش مبنی بر ایجاد کمپینگ‌های ارزان‌قیمت ترسیم شد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به واقعیت تبدیل شده و دیگر در سطح شهر شاهد چهره نازیبای چادرخوابی مسافران که از سر ناچاری و نبود اقامتگاه ارزان‌قیمت مجبور به اسکان در پیاده‌روها می‌شوند، نباشیم.

زیرا واقعیت امر این است که همه علاقه‌مندان به سفر وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند، اما سفر برای همه افراد جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا سفر علاوه‌بر کسب تجربه‌های جدید، موجب افزایش انرژی جسمی و روحی افراد می‌شود و درعین‌حال در زندگی فردی و اجتماعی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند.

اما همان‌طور که عنوان شد، تأمین هزینه‌های سفر برای بیشتر مسافران سخت و سنگین است؛ بنابراین برای این قشر از مسافران و گردشگران وجود اماکن ارزان‌قیمت بسیار اهمیت دارد تا مجبور به چادرخوابی نشوند که ازنظر امنیتی هم می‌تواند (به‌ویژه برای آن‌هایی که خانوادگی مسافرت می‌کنند) مشکلاتی به‌وجود آورد.

پس مسئولان شهری و نیز متولیان حوزه گردشگری می‌بایست توجه بیشتری به این قشر که ازقضا بخش اعظمی از گردشگران همدانی را به خود اختصاص می‌دهند، داشته باشند.

شناسه خبر 35478