شناسه خبر:37337
1399/12/11 10:07:49
‍ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان خبر داد؛

تبدیل حمام تاریخی خان سنندج به سفره‌خانه سنتی

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: عملیات بازسازی مجموعه تاریخی حمام خان سنندج اتمام یافته و به‌زودی به‌عنوان سفره‌خانه سنتی پذیرای عموم مردم خواهد بود.

یعقوب گویلیان اظهار کرد: حمام خان سالیان متمادی به‌دلیل مشکلاتی که داشت، بسته شده بود که با گرفتن مجوز و تغییر کاربری آن به بخش خصوصی واگذار و هم‌اکنون مشکلات آن رفع شده است.

وی با اشاره به منحصربه‌فرد بودن این اثر تاریخی ازلحاظ شیوه ساخت، تزئینات داخلی و بزرگ بودن آن، گفت: تغییر کاربری آثار تاریخی در راستای ایجاد اشتغال با لحاظ کردن حفظ اصالت این آثار اقدامی ارزشمند و مفید است.

گویلیان خاطرنشان کرد: سفره‌خانه حمام خان که در مرحله آماده‌سازی و بهره‌برداری است، توان ایجاد اشتغال برای بیش از 20 نفر به‌صورت مستقیم را دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان ضمن تشکر از سرمایه‌گذاران سفره‌خانه سنتی حمام خان، گفت: حمایت از سرمایه‌گذاران توانمند از اولویت‌های ماست و در این راستا آماده هرگونه همکاری هستیم.

گویلیان خاطرنشان کرد: حمام امان‌الله‌خان اردلان مشهور به حمام خان در تاریخ 1220 هجری قمری توسط امان‌الله‌خان اردلان والی قدرتمند کردستان در دوره فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شده است.

وی افزود: این حمام درواقع یکی از عناصر مجموعه میدان و بازار علاف خان بوده است.

گویلیان اظهار کرد: این میدان مستطیلی‌شکل که در دوره پهلوی اول توسط خیابان به دو قسمت مجزا تقسیم شده، یکی از میدان‌های شاخص تاریخی ایران‌زمین بوده است و حمام، کاروانسرا، حجره‌ها و سردرهای ورودی از عناصر مهم این میدان بوده‌اند.

وی افزود: حمام خان که دارای تمام عناصر مهم حمام‌های ایرانی مانند سردر، هشتی، دالان، بینه، میان‌در، گرم‌خانه، نظافت‌خانه، خزینه، خلوتی و تون انبار بوده است، از تزئینات بسیار شاخص آهک‌بری و کاشی‌کاری هفت‌رنگ با نقوش شکارگاه، حیوانی، نباتی و هندسی متنوع برخوردار است و جزء حمام‌های شاخص ایرانی محسوب می‌شود.

شناسه خبر 37337