شناسه خبر:38672
1400/1/16 10:01:00
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه:

موانع تولید مسکن رفع می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه گفت: از ابتدای امسال با توجه به شعار سال برنامه‌ریزی‌هایی برای پشتیبانی از تولید مسکن و مانع‌زدایی‌ها در این مسیر صورت گرفته است.

مهرداد سالاری روز گذشته در جمع اصحاب رسانه درخصوص برنامه‌های حوزه عمرانی جهت تحقق شعار سال اظهار کرد: امسال اجرای پروژه‌ها بر مبنای شعار سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها هدف‌گذاری شده است.

وی سیاست‌گذاری‌های بخش عمرانی را در دو بخش مسکن و زیرساخت‌ها تعریف کرد و افزود: از ابتدای امسال با توجه به شعار سال برنامه‌ریزی‌هایی برای پشتیبانی از تولید مسکن و مانع‌زدایی‌ها در این مسیر صورت گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه با تأکید بر شناسایی موانع تولید مسکن در بحث‌های مختلف، ادامه داد: موانع و مشکلات در شورای مسکن براساس اولویت‌بندی و شاخص‌های صورت‌گرفته بررسی شده و با کمک بخش خصوصی در راستای رفع آن‌ها گام خواهیم برداشت.

وی با اشاره به برخی از مانع‌های پیش‌ روی تولید مسکن، گفت: یک‌سری ضوابط و دستورالعمل‌هایی برای ایمنی و دقت بیشتر در مراحل مختلف زمانی توسط شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی تعریف شده که هیچ‌وقت بازنگری نشده که آیا در شرایط فعلی همه این دستورالعمل‌ها انجام شود یا خیر، وقتی برای تولید مسکن هدف‌گذاری می‌شود، باید این موانع رفع شود که برخی استعلامات طبق قانون نیاز نیست.

سالاری تصریح کرد: در راستای مانع‌زدایی‌ها در بخش تولید مسکن روی عواملی مانند قیمت مصالح شاید نتوانیم زیاد تأثیرگذار باشیم، اما می‌توانیم هزینه ساخت را پایین بیاوریم، به‎‌عنوان مثال گرفتن برخی مجوزها طول می‌کشد، هرچه این فرآیند کوتاه‌تر شود، قیمت تمام‌شده کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: با کوتاه شدن فرآیند‌ها، انگیزه‌ای برای مسکن‌سازان به‌وجود می‌آید؛ چون بازار مسکن هم به‌عنوان کالایی سرمایه‌ای براساس عرضه و تقاضا تعریف می‌شود.

سالاری اضافه کرد: هرچه قیمت تمام‌شده مسکن پایین بیاید، توان خرید مردم بیشتر می‌شود و طبیعتاً تولیدکننده رغبت بیشتری برای تولید دارد.

وی در بحث زیرساخت‌های ایجادشده برای رونق تولید در استان اظهار کرد: در مناطق مختلف در خارج شهرها به‌صورت پراکنده کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی ساخته می‌شود که برای گرفتن مجوز باید از 17 دستگاه استعلام بگیرند و این برای تولیدکننده هزینه‌بر است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه تصریح کرد: سال گذشته در استان اقدام بسیار خوبی شد که براساس آن تمامی پروانه‌هایی که صادر شده بود و متقاضی برای انجام آن‌ها نیامده بود، به کاربری اولیه برگردانده شد.

وی اضافه کرد: براساس برآوردها و مهندسی ارزشی که انجام شده، هر کسی که قصد انجام کار تولیدی در شهرک صنعتی دارد، علاوه‌بر اینکه نیازی به استعلام ندارد، بلکه هزینه‌ای هم برای فراهم کردن زیرساخت‌های آب، برق و گاز متحمل نمی‌شود.

سالاری خاطرنشان کرد: به این منظور مجوز‌های پراکنده را در اطراف شهرها محدود کردیم تا در شهرک‌های صنعتی تجمیع شوند، چون زمینی که توسط شهرک صنعتی به تولیدکننده واگذار می‌شود، در آن هزینه زیرساخت‌ها به‌مراتب ارزان‌تر تمام می‌شود نسبت به آن متقاضی که خود زمین دارد و باید زیرساخت‌هایی همچون آب، برق و گاز را در آن‌جا فراهم کند.

وی گفت: در این راستا 300 هکتار به شهرک صنعتی کرمانشاه اضافه می‌شود، شهرک‌های صنعتی شهرستان‌ها را با فعالیت بسیار جدی توسعه می‌دهیم؛ در نواحی روستایی (مراکز دهستان و بخش‌ها) شهرک صنعتی کوچکی ایجاد می‌شود که هم باعث بالا رفتن تولید و کوتاه شدن زمان می‌شود و هم هزینه کمتری برای تولیدکننده دربردارد.

سالاری در ادامه اشاره‌ای هم به ظرفیت معادن استان کرد و افزود: 200 معدن در استان داریم که 56 مورد از آن‌ها غیر فعال بود.

وی اضافه کرد: طی سال گذشته 20 معدن از این تعداد معادن غیر فعال استان به چرخه تولید بازگردانده شده و درحال رفع ایرادات و نواقص مابقی هستیم، البته همه این 36 معدن به چرخه تولید برنمی‌گردند، چون تعدادی اصلاً دیگر توجیه اقتصادی ندارند.

شناسه خبر 38672