شناسه خبر:39551
1400/2/1 09:48:38

سپهرغرب، گروه خبر: سال 92 کلنگ احداث راه‌‌آهن در استان ایلام توسط رئیس‌جمهور وقت به‌منظور تسهیل در تردد و توسعه‌ استان به زمین زده شد و پس از کلنگ‌زنی، این پروژه نیز همانند اکثر پروژه‌های عمرانی استان، به فراموشی سپرده شد.

سال 92 کلنگ احداث راه‌‌آهن در استان ایلام توسط رئیس‌جمهور وقت به‌منظور تسهیل در تردد و توسعه‌ استان به زمین زده شد، اما پس از بررسی‌های انجام‌شده توسط راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های مربوط، اجرای آن با ایراداتی مواجه شد و پس از کلنگ‌زنی، این پروژه نیز همانند اکثر پروژه‌های عمرانی استان، به فراموشی سپرده شد.

به گفته‌ کارشناسان اقتصادی یکی از بخش‌های مهم سیستم حمل‌ونقل در اغلب کشورها که نقش زیربنایی و غیر قابل انکاری در توسعه پایدار هر منطقه‌ای ایفا می‌کند، بخش حمل‌ونقل ریلی است.

در اکثر کشورهای توسعه‌یافته و بیشتر کشو‌ر‌های درحال توسعه، راه‌آهن یک مکانیسم مهم و کارآمد در زمینه حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری محسوب می‌شود.

ازاین‌رو با توجه به اهمیت احداث خطوط راه‌آهن در توسعه‌ هر استان، عملیات اجرایی این پروژه سال گذشته به‌صورت ویدئوکنفرانس توسط رئیس‌جمهور آغاز شد و طبق قرارداد می‌بایست طی چهار سال آینده 17 کیلومتر از 77 کیلومتر ریل ایلام- اسلام‌آباد افتتاح شود.

این درحالی است که این پروژه طی یک سال گذشته کمتر از 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

یکی از شهروندان ایلامی اظهار کرد: حمل‌ونقل ریلی برای کشورهایی مانند ایران، بهترین ابزار جهت جوابگویی به نیازهای حمل‌ونقل باری و مسافری است.

احمد فیضی افزود: سال‌ها است که مردم استان ایلام در انتظار پیوستن این استان به شبکه ریلی کشور هستند، اما مشخص نیست چند سال دیگر این پروژه به مرحله افتتاح برسد.

محمد مقصودی از دیگر شهروندان ایلامی با بیان اینکه حمل‌ونقل ریلی نقش بسزایی در توسعه‌های اقتصادی، کشاورزی و غیره دارد، ابراز کرد: در اجرای این پروژه بیشتر شاهد وعده‌های کذب بوده‌ایم تا اقدامات مؤثر، ضروری است مسئولان به این پروژه توجه بیشتری داشته باشند.

وی افزود: همچنین احداث راه‌آهن تأثیر بسزایی در کاهش آمار تصادفات، آلودگی هوا و غیره دارد.

   پایان فاز نخست پروژه راه‌آهن تا چهار سال آینده

مدیرکل روابط عمومی استانداری ایلام اظهار کرد: بحث احداث راه‌آهن در استان ایلام از دولت گذشته تاکنون ادامه داشته که متأسفانه به‌دلیل کمبود اعتبار پیشرفت چندانی نداشته است.

آیت قیصربیگی افزود: اعتبار این پروژه در سال 1400 نزدیک به 169 میلیارد تومان افزایش یافته است و انتظار می‌رود فاز نخست این پروژه به طول 17 کیلومتر تا چهار سال آینده به پایان برسد.

   ضعف در زیرساخت‌ها

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت در استان ایلام نیز در همین راستا گفت: احداث راه‌آهن در استان ایلام برای نخستین‌بار در دولت قبل توسط رئیس‌جمهور وقت، کلنگ‌زنی شد که به‌دلیل وجود برخی مشکلات این پروژه پیگیری نشد.

محمدرضا شریفی با بیان اینکه ضعف در زیرساخت‌ها مانع از تسریع در روند ساخت این پروژه شده است، افزود: احداث راه‌آهن در سال 1399 توسط رئیس‌جمهور وقت مجدداً کلنگ‌زنی شده و حدود 200 میلیارد تومان اعتبار برای پیشبرد آن اختصاص داده شده است.

   راه‌آهن ایلام نیازمند حمایت است

با توجه به محدودیت پروازهای فرودگاه ایلام، احداث خطوط ریلی در استان از یک‌سو می‌تواند کاهش هزینه‌ و سهولت سفر و از سوی دیگر کاهش سوانح رانندگی را در پی داشته باشد و ضروری است مسئولان ارشد استان و نمایندگان پیگیری‌ها و رایزنی‌های لازم را جهت تسریع در روند احداث این پروژه انجام دهند.

شناسه خبر 39551