شناسه خبر:42249
1400/3/31 10:19:17

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: نمایندگان عشایر همدان با اشاره به خشک‌سالی سال جاری، عنوان کردند: عشایر استان در تأمین آب و علوفه با مشکل مواجه‌ هستند و امور عشایری نیز پیگیر حل مشکل نیست.

با کاهش چشمگیر بارندگی‌های بهاری، این‌روزها بسیاری از مناطق عشایرنشین همدان در اواخر سومین ماه بهار درحالی که هنوز تابستان و گرمایش از راه نرسیده است، خشک و بی‌علف شده و این خشک‌سالی و کم‌آبی علاوه‌بر کاهش تولید علوفه مرتعی، موجب ایجاد مشکلاتی برای مردمان سخت‌کوش و پُرتلاش عشایر استان همدان شده است که حالا افزون‌بر دغدغه‌های روزمره باید دربه‌در به دنبال تأمین آب شرب و درعین‌حال آب و علوفه برای دامشان باشند؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با محمدرضا رحمتی، نماینده شورای عشایری تویسرکان و نیز رضا رحمتی، دیگر عضو شورای عشایری و نیز عضو تعاونی عشایری نهاوند گفت‌وگوهایی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

عضو شورای عشایری تویسرکان با بیان اینکه ما در منطقه تویسرکان مستقر هستیم، گفت: درخصوص پراکنش خانوار عشایر در منطقه نیز باید بگویم عشایر ما درست از دوراهی نهاوند تا ملایر (یعنی از سمت اشترینان ‌به نهاوند) و از ملایر تا جوکار و از جوکار تا تویسرکان و از تویسرکان تا دوراهی اسدآباد و کنگاور و از سمت دیگر تا نزدیکی‌های نهاوند به‌صورت پراکنده مستقر شده‌اند.

محمدرضا رحمتی با تأکید بر اینکه با کاهش چشمگیر بارندگی‌های بهاری این‌روزها بسیاری از مناطق عشایرنشین همدان در اواخر سومین ماه بهار درحالی که هنوز تابستان و گرمایش از راه نرسیده، خشک و بی‌علف شده و این درحالی است که طی سال‌های قبل همیشه تداوم بارش‌های بهاری در این موقع از سال بخش اعظمی از نیاز عشایر را به‌لحاظ علوفه و آب تأمین می‌کرد، افزود: متأسفانه امور عشایری تنها پاسخی که به خواسته ما درخصوص تأمین آب داده، نبود آن است.

وی با تأکید بر اینکه امور عشایر همدان تنها یک تانکر آب دارد، اذعان کرد: این درحالی است که یک تانکر یقیناً جوابگوی این وسعت و پراکندگی استقرار عشایر منطقه نیست.

رحمتی با اشاره به اینکه در عدم پاسخگویی امور عشایر به رفع مشکل آب و بحث لزوم آب‌رسانی شورای عشایر و بزرگان طایفه خود به چاره‌جویی برای این مشکل دست زدند، تصریح کرد: بر این اساس برای تأمین آب شرب هماهنگی لازم با شرکت آب منطقه و برای تأمین آب مورد نیاز جهت تغذیه دام نیز با شهرداری تویسرکان رایزنی‌های لازم از سوی شورای عشایر و بزرگان انجام و تاحدودی مشکل تأمین آب حل شد.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف امور عشایر همدان در رفع مشکلات عشایر، اذعان کرد: در مناطقی که دام عشایر در مراتع مستقر شده‌اند، کم‌وبیش می‌توان آب مورد نیاز را یافت، اما در دیگر مناطق پایین‌دست مشکل تأمین آب بیداد می‌کند؛ امور عشایر به‌هیچ‌وجه در مسئله ورود نکرده و حتی یک تانکر آب موجود را نیز ملزم کرده که تنها نسبت به توزیع آب در مسیر جاده اصلی اقدام کند. حال آنکه هیچ‌گاه عشایر در بر جاده مستقر نیستند و اغلب در مناطق کوهپایه مستقر می‌شوند.

این مقام مسئول با اشاره به آنکه اخیراً عشایر ملایر نیز به دنبال رایزنی با اهالی روستاها و کشاورزان منطقه که در اراضی خود چاه عمیق آب دارند، هستند تا از طریق پرداخت هزینه ناچیز و بیشتر بر سر نوع‌دوستی آب مورد نیاز را تامین کنند، اظهار کرد: تعداد خانوار عشایر دو طایفه رحمتی و ترکاشوندکه در منطقه تویسرکان و نهاوند مستقر هستند، چیزی حدود سه هزار و 100 خانوار بوده که جمعیتی 12 هزار نفری را شامل می‌شوند.

نماینده عشایر نهاوند و تویسرکان با بیان اینکه درحال حاضر تأمین علوفه نیز از دیگر مشکلات اساسی عشایر است، تصریح کرد: متأسفانه در این باب نیز امور عشایر هیچ اقدامی نکرده است.

رحمتی با بیان آنکه در این بحث (علوفه و جو یارانه) نیازمند کمک و حمایت مدیران و مسئولان متولی هستیم، تشریح کرد: ما خود از طریق سازمان جهاد کشاورزی پیگیر هستیم، اما مدیران مرتبط نیز باید همراهی لازم را داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه طبق تصمیم‌سازی‌های کشوری میزان جو یارانه تعریف‌شده به‌ازای هر دام سه کیلوگرم در ماه است، ابراز کرد: این میزان جو به‌ازای سرانه با توجه به خشک‌سالی و نبود علوفه در مراتع جوابگو نیاز دام نیست.

این مقام مسئول با اشاره به آنکه میزان نیاز واقعی به جو یارانه‌ای به‌ازای هر دام 10 تا 12 کیلوگرم است، اذعان کرد: متأسفانه در نبود علوفه در مراتع و نیز گرانی جو، بسیاری از عشایر و حتی روستاییان اخیراً نسبت به فروش دام مولد خود اقدام کرده‌اند، زیرا توان نگهداری از آن‌ها دیگر برای عشایر و روستایی امکان‌پذیر نیست.

رحمتی با اشاره به اینکه تعداد کل دام عشایر همدان چیزی حدود دو میلیون رأس است، ابراز کرد: متأسفانه با وجود اهمیت این ظرفیت در حوزه تأمین امنیت غذایی کشور، هیچ‌گونه پیگیری را از طریق امور عشایر استان درخصوص رفع مشکلات جامعه عشایری، شاهد نیستیم.

دیگر نماینده عشایر همدان مستقر در مراتع شهرستان ملایر نیز با تأیید گفته‌های عنوان‌شده درخصوص عدم کارآمدی امور عشایری استان در رفع نیاز عشایر، اذعان کرد: بنده به‌عنوان نماینده عشایر از عملکرد مدیر امور عشایر اعلام انزجار می‌کنم.

رضا رحمتی با تأکید بر آنکه متأسفانه درحال حاضر عشایر این منطقه در تأمین آب شرب و آب مورد نیاز دام با مشکل جدی روبه‌رو هستند، تشریح کرد: هیچ‌کس به داد ما نمی‌رسد.

رحمتی با بیان اینکه درحال حاضر وضعیت ما از بسیاری کشورهای جنگ‌زده بدتر است زیرا نه آب داریم و نه برق، عنوان کرد: در نبود امکانات چاره‌ای جز یکجانشینی و سر بار شدن بر شهر وجود ندارد، آیا مسئولان با بی‌توجهی به دنبال یکجانشین کردن ما هستند؟

عضو تعاونی عشایر نهاوند با اشاره به اینکه در همه کشورها جامعه عشایر وجود داشته و دارد و درعین‌حال از جایگاه ویژه‌ای به‌لحاظ حمایتی برخوردار هستند زیرا بخش اعظمی از نیاز جامعه را به‌عنوان تولیدکننده تأمین می‌کنند، ابراز کرد: اما در کشور ما و به‌ویژه همدان این رویکرد از سوی امور عشایر دنبال نمی‌شود و می‌خواهند ما عشایر را با یکجانشین کردن به حاشیه‌نشین و انگل جامعه بدل کنند.

وی با تأکید بر وجود مشکل تأمین آب و علوفه دام، تصریح کرد: حتی دولت نسبت به خرید دام عشایر به‌عنوان یک تولید اصلی در حوزه دامداری اقدام نمی‌کند و ما مجبوریم دام مورد نیاز را از طریق دلال بفروشیم.

این مقام مسئول با بیان آنکه متأسفانه در غالب موارد دلال نیز نسبت به پرداخت پول دام بدقول هستند و حتی در برخی موارد دام را برده و پولش را نمی‌دهند و دست ما هم به جایی بند نیست، اذعان کرد: مگر می‌شود در کشور اسلامی به قشر کم‌برخوردار و مستضعف توجه نکرد؟ حال آنکه یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب پاسداشت مستضعفان است.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد اداره امور عشایری همدان طی چندسال اخیر تنها به‌صورت نمادین ایفای نقش کرده و در بطن مشکلات جامعه زیر پوشش ورودی نداشته است؛ بنابراین این سؤال مطرح می‌شود که چرا با وجود ناکارآمدی این ارگان، همچنان اصرار بر عدم تغییر مدیر این مجموعه است؟

شناسه خبر 42249