شناسه خبر:42591
1400/4/7 09:39:58

سپهرغرب، گروه خبر: طی سال 88 باغ وحشی با عنوان کاسیت در شهر خرم‌آباد توسط دانشگاه لرستان احداث شد و آغاز به‌کار کرد. این مکان از همان ابتدا در صدر اخبار استان قرار گرفت، چراکه به‌خاطر نامناسب بودن شیوه نگه‌داری، تغذیه و مکان آن، با مشکلاتی روبه‌رو بوده است.

طی سال 88 باغ وحشی با عنوان کاسیت در شهر خرم‌آباد توسط دانشگاه لرستان احداث شد و آغاز به‌کار کرد. این مکان از همان ابتدا در صدر اخبار استان قرار گرفت، چراکه به‌خاطر نامناسب بودن شیوه نگه‌داری، تغذیه و مکان آن، با مشکلاتی روبه‌رو بوده است.

بعدها به‌دلیل عدم تمایل دانشگاه برای گرداندن آن به اداره کل دامپزشکی لرستان واگذار شد و چون ردیف اعتباری خاصی جهت نگه‌داری این باغ‌ وحش وجود ندارد، هرروز بر وخامت اوضاع افزوده می‌شود؛ چندین‌مرتبه قرار بود به شهرداری واگذار شود، اما هربار به دلایلی این امر محقق نشده‌ است.

* نگه‌داری از باغ‌ وحش‌ها برعهده شهرداری‌ها است

در همین رابطه 9 اسفندماه سال 95، غلامرضا توکلی، مدیرکل پیشین دامپزشکی لرستان درباره آخرین وضعیت این باغ‌ وحش گفته بود: حدود 6 ماه است به دنبال تعیین تکلیف این باغ‌ وحش و واگذاری آن به شهرداری هستیم که در همین راستا طی جلسه‌ای از استاندار دعوت به‌عمل آوردیم تا وضعیت باغ‌ وحش مذکور را از نزدیک ملاحظه کند.

وی با تأکید بر اینکه طبق قانون مسئولیت نگه‌داری از باغ‌ وحش‌ها برعهده شهرداری‌ها است، ادامه داد: در جلسه مذکور استاندار دستور واگذاری باغ‌ وحش کاسیت را به شهرداری به‌صورت شفاهی صادر کرد.

این مقام مسئول افزود: با پیگیری‌های صورت‌گرفته جلسه‌ای با حضور معاون امور عمرانی استانداری، شهردار خرم‌آباد، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست، شورای اسلامی شهر و تعدادی از مسئولان استانی و محلی تشکیل و در این جلسه مصوب شد طی یک هفته تفاهم‌نامه‌ای انعقاد و باغ‌ وحش کاسیت خرم‌آباد به شهرداری واگذار شود.

توکلی افزود: پس از گذشت یک هفته از برگزاری این جلسه، به‌طور مرتب این موضوع را پیگیری کردیم، اما متأسفانه حدود یک‌ونیم ماه از این مهلت یک‌هفته‌ای گذشت و این موضوع مورد بی‌توجهی و غفلت شهرداری واقع شد.

وی با یادآوری پیگیری‌های مداوم برای واگذاری باغ‌ وحش کاسیت خرم‌آباد به شهرداری، گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده نامه‌ای از استانداری به شهرداری با عنوان تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر باغ وحش ارسال شد؛ طی هفته گذشته هم جلسه‌ای با شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد داشتیم که این مسئولان تصمیم قطعی خود را برای تعیین تکلیف باغ‌ وحش اعلام کردند و متذکر شدند که جهت بازدید بهتر مردم و بهبود وضعیت حیوانات، به‌زودی حیوانات باغ‌ وحش را به محل باغ پرندگان انتقال می‌دهیم.

مدیرکل سابق دامپزشکی لرستان با تأکید بر اینکه به‌زودی باغ‌ وحش کاسیت خرم‌آباد به شهرداری واگذار می‌شود، افزود: امیدواریم واگذاری باغ‌ وحش به شهرداری به‌زودی محقق شود، زیرا در کنار بهبود وضعیت حیوانات درآمدزایی مناسبی را برای شهرداری به دنبال دارد.

اما این صحبت‌ها درحالی بوده که تابه‌حال شهرداری مدیریت باغ‌ وحش را قبول نکرده و تفاوتی نیز در اوضاع آن حاصل نشده است.

* باغ‌ وحش کاسیت تعطیل شد

سرانجام به‌علت نابه‌سامانی آن 6 فروردین‌ماه سال 96 مهرداد فتحی‌بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان خبر از تعطیلی آن داد و گفت: باغ‌ وحش کاسیت خرم‌آباد به‌علت رعایت نکردن استاندارد‌های زیست‌محیطی و بهداشتی تعطیل شد.

* هیچ برنامه‌ای برای باغ‌ وحش وجود ندارد!

حالا بعد از گذشت چهار سال پیگیر وضعیت آن شدیم که در این رابطه فرامرز عزیزی، مسئول باغ وحش کاسیت خرم‌آباد گفت: این‌روزها باغ وحش در حالت ایستا قرار دارد و به‌طور کلی هیچ برنامه‌ای برای آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون مدیریت آن با اداره کل دامپزشکی است، افزود: قرار بود به شهرداری واگذار شود که نپذیرفت.

عزیزی با یادآوری اینکه قرار شد به شهرهای دیگری واگذار شود، بیان کرد: در همین راستا مکاتبات و نامه‌نگاری‌هایی به‌عمل آمده که منتظر جواب هستیم.

مسئول باغ وحش کاسیت خرم‌آباد خاطرنشان کرد: این مکان جای خطرناکی است و قفسه‌ها درحال رانش هستند.

به گفته وی این مکان بیشتر شبیه زندان حیوانات است و شباهتی به باغ وحش ندارد.

عزیزی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حیواناتی مانند شیر، خرس، گرگ و کل و بز در آن نگه‌داری می‌شوند و منتظریم ببینیم چه تصمیمی برایش گرفته خواهد شد.

* باغ‌ وحش به بخش خصوصی واگذار شود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان بیان کرد: باغ وحش به‌لحاظ استانداردهای زیست‌محیطی مشکل دارد و قطعاً جانمایی و مکان‌یابی آن غیر استاندارد است.

مهرداد فتحی‌بیرانوند با بیان اینکه طرح مذکور بدون مطالعه و کار کارشناسی بوده است، ادامه داد: قبلاً متولی خاصی نداشت و به‌لحاظ استاندارد فضای سرانه نگه‌داری و نداشتن پروانه بهداشتی، نامناسب بود که بعداً به دامپزشکی واگذار شد.

فتحی‌بیرانوند اضافه کرد: براساس قانون، دستگاه‌های دولتی نمی‌توانند متولی باغ وحش باشند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان خاطرنشان کرد: باغ وحش‌ها باید توجیه اقتصادی داشته باشند تا از محل درآمد‌ها بتوانند شرایط استاندارد‌ برای نگه‌داری را فراهم کنند.

وی با بیان آنکه این باغ وحش از روز نخست هم یک معضل بوده است، افزود: هم‌اکنون با اخطارهایی که به دستگاه‌های متولی دادیم، بخشی از مشکلات آن مانند تغذیه، تراکم در فضای استاندارد و مسائل بهداشتی حل شده‌اند.

فتحی‌بیرانوند یادآور شد: قبلاً در یک فضای بسته چند شیر نگه‌داری می‌شد که حال تعدیل کرده‌ایم، وضعیت بهداشتی و تغذیه نیز بهتر شده، اما به‌طور کلی این فضا غیر استاندارد است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از تشکیل چندین جلسه با دستگاه‌های متولی پیرامون مشکلات این باغ وحش خبر داد و در ادامه گفت: پیشنهاد دادیم که به بخش خصوصی یا شهرداری واگذار شود که تا این لحظه به نتیجه نرسیده‌ایم، اما بهترین کار این است که در محل دیگری با شرایطی بهتر، حیوانات نگه‌داری شوند.

وی با عنوان اینکه منتظریم ببینیم بعد از کرونا چه تصمیمی برای آن گرفته می‌شود، ادامه داد: چندین مرتبه شهرداری داوطلب تحویل گرفتن آن شد، اما در حد حرف باقی ماند و با دامپزشکی به توافق نرسیدند.

فتحی‌بیرانوند تأکید کرد: اگر شرایط فعلی ادامه داشته باشد، باید این مجموعه تعطیل و حیوانات به شهرهای دیگر تحویل داده شوند؛ کما اینکه هم‌اکنون نیز چند باغ وحش استاندارد متقاضی هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان تصریح کرد: آنچه که به‌صورت دورنما داریم، این است که باغ وحش باید در استان و خرم‌آباد بماند و الان هم کج دار و مریز گردانده می‌شود.

وی بیان کرد: در درازمدت مشکلات باغ وحش باید حل شود، چراکه برای بعضی حیوانات ازجمله گربه‌سانان مناسب نیست؛ طبق استانداردهای بین‌المللی حداقل فضا جهت نگه‌داری حیوانات بزرگ‌جثه‌ای مانند شیر، 150 متر مربع است که این منطقه محدودیت فضا برای توسعه دارد.

فتحی‌بیرانوند یادآور شد: حتماً کسی باید متولی شود که از محل فروش بلیت بتواند درآمد و توجیه اقتصادی داشته باشد تا قادر به فراهم کردن شرایط ایده‌آل برای نگه‌داری حیوانات باشد.

باید گفت 12 سال است که زندانی به‌نام کاسیت در بام خرم‌آباد محلی برای آزار حیوانات شده و باید هرچه سریع‌تر برای آن چاره‌ای اندیشیده شود؛ امیدواریم این مهم به‌صورت ضرب‌الاجل مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

شناسه خبر 42591