شناسه خبر:45454
1400/6/15 09:35:30

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: 9 پارک جنگلی به وسعت یک‌هزار و 388 هکتار در این استان وجود دارد که احاله مدیریت پارک‌های مذکور در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

اسفندیار خزائی روز یکشنبه با بیان آنکه یکی از رویکردها و سیاست‌های محوری این اداره کل احاله مدیریت پارک‌های جنگلی در این استان است، افزود: مدیریت پارک‌های موجود در حریم شهری به شهرداری و پارک‌های خارج از حریم شهری به بخش خصوصی و بسیج سازندگی محول می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: با واگذاری پارک‌های جنگلی، بهسازی، بازسازی، زیباسازی و چابک‌سازی صورت می‌گیرد، چراکه با این واگذاری‌ها شاهد ایجاد تأسیسات زیرساختی در این پارک‌ها برای ارائه خدمت به مردم هستیم.

خزائی با بیان اینکه نظارت منابع طبیعی بر پارک‌ها حتی بعد از واگذاری هم ادامه دارد، گفت: تاکنون مدیریت پارک‌های جنگلی دست‌کاشت حیدره، پارک جنگلی سد اکباتان، شیرین‌سو کبودراهنگ، کرفس رزن و پارک جنگلی تپه ابوذر نهاوند به شهرداری‌ها واگذار شده و 40 هکتاری «میررضی‌الدین آرتیمانی» نیز در دستور کار است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش مجموعه منابع طبیعی تبدیل کردن پارک‌های جنگلی به پارک‌های فرامنطقه‌ای است، هرچند با توسعه پارک‌ها شاهد برهم خوردن و تخریب خاک خواهیم بود، اما در مقابل می‌توان گونه‌های جدید که رشد آن‌ها نیازمند خاک به‌هم‌خورده است را کاشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان واگذاری مدیریت پارک‌های جنگلی را راهکاری اصولی و مهم برای حفاظت و حراست از آن‌ها با بهره‌گیری از مشارکت شهرداری‌ها دانست که می‌تواند علاوه‌بر کارآفرینی و اشتغال‌زایی، ثمرات ارزشمندی درخصوص مراقبت از جنگل‌ها در مقابل تصرف احتمالی، جلوگیری از آتش‌سوزی و حتی کمک به غنای پوشش گیاهی منطقه داشته باشد.

خزائی افزود: این استان دارای 12 منطقه دارای پوشش جنگلی با ذخایر جنگلی به وسعت دو هزار و 795 هکتار است، همچنین یک‌هزار و 441 هکتار جنگل طبیعی در حاشیه راه‌ها وجود دارد که نیازی به آبیاری ندارند.

وی ادامه داد: سالانه یک‌هزار جنگل‌کاری از سال 98 در دستور کار منابع طبیعی همدان قرار گرفت که سپس مقرر شد این رقم به سالانه دو هزار هکتار افزایش یابد، یعنی یک‌هزار هکتار جنگل‌کاری و یک‌هزار هکتار زراعت چوب باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: میزان تولید نهال در نهالستان ملایر در سال 97 حدود 400 هزار اصله در سال بود که در سال 98 به حدود 550 هزار اصله و سال گذشته به 800 هزار اصله در سال رسید.

خزائی بیان کرد: اداره منابع طبیعی در کاشت نهال به‌طور حتم سازگاری با طبیعت را مورد توجه قرار داده، همچنین با توجه به کمبود منابع آبی، درختانی غرس می‌شوند که بعد از گذشت پنج تا 10 سال دیگر نیازی به آبیاری نداشته باشند.

شناسه خبر 45454