شناسه خبر:47634
1400/8/8 10:59:16

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: آرامگاه آذریزدی با گذشت حدود 12 سال هنوز سامان نیافته و از سر وعده‌ها و قول و قرارهای مسئولان سال‌های گذشته که بگذریم، امروز نوبت استاندار یزد است که به این مسئله ورود کرده و باید منتظر بمانیم تا ببینیم او مزار پدر پیر قصه گوی ایران را سامان می‌بخشد یا باید بعدا بنویسم این داستان ادامه دارد...؟

«مهدی آذریزدی» نویسنده برجسته کشورمان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، در سال 1300 در محله خرمشاه یزد متولد شد و به رغم محرومیت از درس و مدرسه توانست با همت و تلاش وصف‌ناشدنی خود در زمینه داستان‌سرایی برای کودکان، ادبیات کودکان و نوجوانان در کشورمان را متحول سازد.

وی که به خاطر تلاشش در حوزه کودکان از سازمان جهانی یونسکو جایزه نیز گرفته است، تمام طول زندگی ساده و بی‌آلایش خود را صرف مطالعه و نگاشتن برای کودکان کرد.

هر چند آذر یزدی 87 سال را در تجرد زندگی کرد و هیچ فرزندی غیر از کتاب از خود به یادگار نگذاشت، ولی آثار متعدد وی به ویژه مجموعه هشت جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» که از پرتیراژترین کتب در کشورمان است، دین بزرگ وی به کودکان ایران‌زمین است.

اکنون بیش از 12 سال از درگذشت پیر قصه‌گوی یزد می‌گذرد اما گویی غبار غفلت چنان بر اذهان مسئولان استان نشسته که وعده‌های خود برای گرامیداشت شان و منزلت پدر ادبیات ایران پس از مرگش را نیز به دست فراموشی سپرده‌اند و اینک مزار آذریزدی همچون زندگی‌ صاحبش، ساده و بی‌آلایش با تنها یک سنگ قبر فیروزه‌ای اما ترک خورده در گوشه‌ای از قبرستان خرمشاه در غربت، روزگار می‌گذراند.

هر چند در سال گذشته نیز برخی مسئولان استان خبر از اجرای طرحی مصوب برای ساماندهی آرامگاه آذریزدی داده بودند ولی اکنون چنین طرحی را تکذیب می‌کند»

این متن که بازهم آن را مرور کردیم، مقدمه همان گزارشی است که حوالی سه سال گذشته برای آذریزدی نوشتیم، متنی که امروز اعداد و ارقامش را تغییر داده‌ایم تا با شرایط کنونی‌اش تطبیق پیدا کند و مخاطب روز و ماه و سال از دستش نرود اما تداعی‌گر این است که روزهای غفلت و فراموشی همچنان ادامه داشته و حال آرامگاه آذریزدی را بهبود نبخشیده است.

ماجرای ساماندهی این آرامگاه بین پاسکاری‌های متعدد دستگاه‌ها گذشت، برنامه‌ها و وعده‌های متعددی داده شد اما هیچ کدام محقق نشد، البته مانع این مسئله هم بنا به گفته مسئولان و پییگری‌های ایسنا بخشی از هیئت امنای آرامگاه مهدی اذریزدی بودند با این وجود، فرایند پر تب و تاب ساماندهی آرامگاه آذریزدی در همین مرحله قفل شد به طوری که یکی از متولیان حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایسنا گفته بود، طرح ساماندهی آرامستان محلی خرمشاه از سوی شورای شهر یزد تصویب شده و متولی این طرح عمرانی، شورای شهر است.

وی تأکید کرده بود که برطبق طراحی انجام شده، علاوه بر ساماندهی قبرستان مذکور، نمادی در شان پدر ادبیات کودک و نوجوان روی مزار وی نصب خواهد شد.

اما از این صحبت‌ها بیش از سه سال گذشته است؛ وعده‌ای که یکی از اعضای شورای شهر در تکمیل آن گفته بود؛ «بنا به مصوبه شهرداری قرار است طرحی شایسته و شکیل برای ساماندهی آرامگاه این نویسنده برجسته استان و کشور تا پایان سال جاری اجرایی شود.»

وی در مورد اعتبار در نظر گرفته شده نیز تاکید کرده بود: «اعتباری بالغ بر 40 میلیارد تومان برای فعالیت‌های فرهنگی شهر یزد در سالجاری در نظر گرفته شده که برای تولید محتوا، طرح‌های عمرانی و ورزشی در این بخش تخصیص یافته و بخشی از آن نیز برای انجام قطعی طرح ساماندهی این مقبره لحاظ خواهد شد.»

طرحی که با گذشت حدود دوازده سال غفلت همچنان مغفول مانده بنا به گفته این عضو شورای شهر، در اولویت برنامه‌های فرهنگی شهرداری یزد قرار داشته است! و البته وی تاکید کرده بود که با توجه به این که ادبیات کودک ایران وام‌دار نوشته‌های این نویسنده شهیر یزدی است، اجرای این طرح در سال جاری حتمی و ضروری خواهد بود.

اما این عضو شورای شهر بعدا نیز به دنبال پیگیری‌های ایسنا در خصوص به تعویق افتادن این طرح، گفته بود؛ «در سنوات قبل هیچ گونه طرحی در راستای ساماندهی این آرامگاه در نظر گرفته نشده و این طرح اولین طرح ساماندهی است که مصوب شده و به مرحله اجرا خواهد رسید.

عامری در مورد خانه آذر یزدی نیز اظهار می‌کند: با وجود این که برنامه‌هایی بابت این محل در نظر گرفته شده اما این ملک شخصی است و هنوز بابت این طرح، اقدامی صورت نگرفته است.«

اما بازهم پیگیری‌های ایسنا ادامه داشت و بعدا زمانی که جویای تداوم این کوتاهی‌ها و بی‌توجهی‌ها شدیم، شهردار وقت یزد به خبرنگار ایسنا گفت: طرح بازپیرایی آرامگاه مهدی آذریزدی و تبدیل آن به محلی شایسته‌ی این نویسنده بزرگ ایرانی برای استفاده جهت ادبیات کودک و نوجوان با وجود اقدامات قابل قبول شهرداری، متوقف شده است.

وی با یاداوری برخی اقدامات شورا و شهرداری در این باره تصریح کرد: شهرداری اقدامات خوبی را از آماده سازی محوطه آرامگاه انجام داده اما با توجه به مخالفت هیئت امنای این مجموعه و برخی از مردم محلی، این طرح نیمه کاره مانده و در همین مرحله متوقف شده است.

شهردار یزد تاکید کرد: در حال حاضر به دنبال اختصاص محل دیگری به منظور ایجاد فرهنگسرای آذر یزدی هستیم.

البته بماند وعده‌های تندیس و سردیس و اقدامات متعددی برای آذریزد که آن‌ها نیز به دنبال موانعی که وجود داشت و اولویتی که اولویت نبود، سال‌هاست مغفول مانده است.

حالا نوبت به استاندار یزد رسیده است، «مهران فاطمی» شخصا به این مسئله ورود کرده و در توییت خود در چند شب گذشته نوشته است؛ « با توجه به برخی گزارش‌های رسانه‌ای در خصوص وضعیت نامطلوب مقبره زنده یاد آذر یزدی، امشب در گفتگوهای جداگانه با شهردار محترم یزد و رئیس محترم شورای اسلامی، بر ضرورت ساماندهی هر چه سریع تر مزار پدر ادبیات کودک و نوجوان کشور تاکید شد.»

وی در ادامه این پیام توئیتری تصریح کرده است: «امیدوارم با تصمیماتی که امشب اتخاذ گردید و با توجه به اجماعی که برای سامان بخشیدن به آرامگاه این هنرمند فرزانه، وجود دارد، در آینده نه چندان دور شاهد تبدیل این مکان به یکی از مراکز مهم فرهنگی و ادبی یزد باشیم.»

حالا باید منتظر بمانیم تا استاندار یزد برای آرامگاه این فرزانه در آینده‌ای نه چندان دور آستین همت بالا زده و مردی را که نه تنها خدمات وی در حوزه ادبیات کودک غیرقابل انکار است بلکه مورد تکریم رهبری نیز قرار گرفته در دیار دارالعباده، دارالعلم و مهد شعرا و مفاخر بزرگی در ایران است، به سامان برسد.

شناسه خبر 47634