شناسه خبر:48392
1400/8/24 09:14:01

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: کارهای آبخیزداری و آبخوانداری یکی از مؤثرترین، با کیفیت‌ترین و ماندگارترین پروژه‌هایی است که نقش بسزایی در معیشت مردم، پایداری محیط و جلوگیری از فرسایش خاک و تقویت سفره‌های زیرزمینی دارد.

از مجموعه 500 دشت دارای آب شیرین در کشور که در وضع بحرانی فرونشست زمین قرار دارند، 18 دشت سهم استان کرمانشاه است که 16 دشت از آن ممنوعه بحرانی بوده و دو دشت دیگر فراتر از بحران را تجربه می‌کنند.

17 هزار چاه در استان داریم که حدود پنج هزار آن غیر مجاز است؛ برداشت‌های بی‌رویه برای کشت محصولات پُرآب‌بر همچون برنج هیچ تطبیقی با شرایط آب‌وهوایی این استان ندارد، همین سبب شده که لطمات بسیار جبران‌ناپذیری به سفره‌های آب زیرزمینی به‌خصوص در شرق استان وارد شود.

میزان ذخیره آب 12 سد مخزنی استان 54 درصد ظرفیت آن است، سراب یاوری، روانسر، نجوبران، میله‌سر، بخش‌هایی از رودخانه قره‌سو، گاماسیاب و رازآور خشک شده که به‌ازای هر 10 متر پایین‌رفت آب، خاک هم سه تا 10 سانتی‌متر نشست می‌کند.

استان کرمانشاه 25 کیلومتر مربع مساحت دارد که 70 درصد مساحت آن از عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل شده است؛ حال باید دید مسئولان برای رهایی از فرونشست زمین در کرمانشاه چه تدابیری اندیشیده‌اند؟

فلاحتی، رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان کرمانشاه معتقد است امروز خط قرمز برداشت از منابع زیرزمینی در استان را رد کرده‌ایم.

وی در این رابطه اظهار کرد: سالانه بیش از 100 درصد آب‌هایی که در منابع زیرزمینی نفوذ می‌کنند، برداشت می‌شود؛ درحالی که در خیلی از کشورها 40 درصد از این منابع برداشت می‌شود، اما ما بیش از حد مجاز برداشت می‌کنیم.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان کرمانشاه با اصرار بر مسدود کردن بیش از پنج هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان، ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری یکی از راه‌های تقویت‌کننده است که از خشک شده و پایین رفتن بیش از حد آب و منابع زیرزمینی جلوگیری می‌کند که این امر باید با اختصاص بودجه به منابع طبیعی و آبخیزداری تقویت شود.

وی ادامه داد: تصفیه فاضلاب شهری هم باید در دستور کار قرار گیرد، اگر بتوانیم فاضلاب شهری را تصفیه کنیم و برای مصارف کشاورزی، فضای سبز و غیره استفاده شود، کمتر از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود.

   و اما آبخیزداری

آبخیزدار را می‌توان پزشک طبیعت نامید؛ یک آبخیزدار خوب با بررسی دقیق و مطالعه علمی حوضه آبخیز، به تعبیری دردهای یک حوضه را شناخته و در جهت درمان آن برنامه‌ریزی و با آبخیزداری عرصه طبیعت را برای زیست و بهره‌برداری انسان مهیا می‌کند.

آبخیزداری یکی از روش‌های مناسب برای مدیریت صحیح منابع آب و خاک است، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در این رابطه گفت: کارهای آبخیزداری و آبخوانداری یکی از مؤثرترین، با کیفیت‌ترین و ماندگارترین پروژه‌هایی است که نقش بسزایی در معیشت مردم، پایداری محیط و مدیریت حوزه‌های جامع آبخیز دارد.

انشاالله کولانی با تأکید بر مشارکت، همکاری، تعامل و انسجام مردم در عملیات آبخیزداری، افزود: از دهیاران و شوراهای اسلامی و همه حوزه‌نشینان جنگلی و مرتعی خواستار حفظ و نگهداشت این طرح‌ها هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران و منابع طبیعی برای ایجاد چنین طرح‌هایی در راستای حفظ و پایداری محیط با جلوگیری از فرسایش خاک و روان‌آب‌ها و تقویت سفره‌های زیرزمینی، هزینه می‌کند.

وی افزود: در این راستا از کسانی که به آب و محیط‌زیست اهمیت می‌دهند و خواستار پایداری در منطقه محل سکونت خود در راستای جلوگیری از مهاجرت هستند، درخواست داریم با مشارکت در ایجاد کارهای آبخیزداری ضمن امر و معاش، نقش مؤثر خود را ایفا کنند.

این مقام مسئول گفت: آبخیزداری جزء ضروریات و نیازهای آبی استان بوده و اجرای سازه‌های آبخیزداری خلق منابع آب جدید است.

شناسه خبر 48392